Jag har fått en Honda GX140 som sitter monterad i en ram som ett elverk. "Elmaster" står det på det. Den förra ägaren påstår att det stått i cirka 10 år utan att startas, och han tänkte slänga det. Dum som man är så lade jag beslag på det i tron om att jag skulle kunna få igång maskinen! Lögn i helvete. Tur att jag kan luta mig tillbaka på att jag inte är van att skruva motorer!

Vad händer då? Jo, bensin nåt förgasaren. Det fylls upp bensin i sedimentskoppen samt i koppen under själva förgasaren, men stiftet luktar aldrig bensin och verkar inte heller bli blött.

En sak jag noterat är att bensinfiltret aldrig blir helt fyllt med bensin, utan det är en rätt stot andel luft i det. Det är ett enkelt genomströmningsfilter, och är så pass stort att det kanske ligger lite dumt. Det hamnar liksom i en svacka, under slangen som går till förgasaren. Kan jag ha det så, eller måste filtret sitta mellan tanken och slangen till förgasaren för flödets skull?

I sedimentskoppen samt koppen under förgasaren var det MYCKET skit. Cirka en centimeter tjockt med rostgegga i koppen. I tanken låg det en näve grus och bensinfiltret var synnerligen skitigt.

Kan gamla packningar göra att bensinen inte når cylindern? Dessa har jag inte bytt, men de som sitter runt förgasaren är hela, men kanske lite stela.

Vad jag gjort:

Bytt olja
Bytt tändstift
Kollat att stiftet gnistar (vet dock inte HUR den ska se ut, bara att det gnistar)
Gjort ren bensintanken
Tagit isär förgasaren och rengjort (sedimentskopp, koppen under förgasaren)
Bytt bensinfilter samt lite bensinslang

Har någon något tips på vad jag kan göra härnäst? Motorn har blivit min vita val. Jag blir tokig om "jag" inte får igång den!
 
Har du provat med startgas? Om den tänder till då har du så gott som ringat in felet till förgasaren. om


Att det är luft i bränslefiltret är ganska vanligt men behöver inte vara något problem. Men kan du försök att få ur luften så du vet att det inte är problemet.

När du tog isär förgasaren hade du ute munstycket blåst rent?
 
Redigerat:
Tja, en Ottomotor behöver i princip bensin/luftblandning och gnista för att tända, och gnista har du ju.

Kan tänka mig att nålventilen eller flottören kärvat fast så att det kommer för lite bensin fast det borde ju räcka till start, gör rent nålventilen och kolla att ytorna ser bra ut. Kolla med att lossa dränpluggen i botten av koppen och se om det kommer bensin ordentligt. Sedan kan munstyckena vara fyllda av skit. Du får nog räkna med att ta isär hela förgasaren i detalj och blåsa rent med tryckluft (OBS använde en tråd eller dylikt).

Har du kollat att trottel och chokespkälkl fungerar som de ska? Sedan får ju förgasaren ställas in.

Byt ALL bensinslang. Se till att du har fritt fall från tanken till förgasaren utan svackor där det kan blit luftbubblor.

Rent allmänt låter det som att motorn inte får bränsle, så jag tror en komplett demontering av förgasaren och inställningen av blandning är det du bör satsa på. Ring Honda och kolla om det finns packnings- (och helst munstycks-) satser och byt när du ändå håller på. Byt alla munstycken samt flottörveniteln och se till att samtliga detlajer som skall kunna röra sig (trottel, chokespjäll och flottör) verkligen rör sig lätt.

/Anders
 
Att rengöra förgasaren grundligt gör jag genom att skruva ur alla skruvar i den och skölja den i något passande?

Skruvar jag ur dräneringsskruven så rinner det gott med bensin ur hålet.

Flottören bör väl vara plastmojängen i koppen under förgasaren som guppar runt? Den verkar ok.

Chokespjället rör sig som det bör (tror jag).

Har redan spenderat mer pengar än jag vill egentligen på detta. Men jag ska jävlar i mig ha igång motorskrället! :)
 
Jag tycker också att du ska testa med startgas. En annan variant är att "slatta" in lite bränsle direkt i tändstiftshålet för att se om den tänder på det. Typ en tesked borde ge någon form av "tändning". Sen håller jag med övriga om att en grundlig förgasarrengöring borde göra susen. Plocka sönder den så långt du kan och låt delarna ligga i ren bensin ett tag. Blås sen rent alla "hål/kanaler/munstycken".
 
Nu vet jag inte heller så mycket om motorer men jag hade endel problem med gräsklipparen med B&S motor varje vår innan jag lärde mig vad det berodde på. Nu har jag ingen aning om din motor liknar denna men såhär var det:

När maskinen stått kallt över vintern så bildades kondens i flottörkoppen under förgasaren. Från koppen och upp i förgasaren går ett tunt mässingsrör. På grund av fukten så hade det ärgat lite inne i röret och detta var tillräckligt för att täppa till röret. När jag väl hade lärt mig att dra en passande kopprtråd genom röret för att rensa om klipparen inte ville starta på våren så var det inte längre några problem att få igång den.
 
Jag köpte ett nytt bränslefilter och hällde i lite bensin i tändstiftshålet. Och ta mig tusan om den inte startade på andra eller tredje draget och drog ett par suckar innan den somnade igen. Det tyder väl på förgasarproblem?
 
Fluxor skrev:
Jag köpte ett nytt bränslefilter och hällde i lite bensin i tändstiftshålet. Och ta mig tusan om den inte startade på andra eller tredje draget och drog ett par suckar innan den somnade igen. Det tyder väl på förgasarproblem?
Ja det skulle jag tro. Vad är det för typ av förgasare? Har den ett membran? Dessa kan bli gamla/stela/spruckna men brukar inte vara så dyra. Ser packningar OK ut skulle jag tro att de funkar även om de är gamla och lite stela. Skadar givetvis aldrig att byta i och för sig.

Hittade en manual som du kanske har nytta av, här. Du kan kanske prova att starta den utan luftfilter, vilket kan hjälpa tjuriga motorer. Har du rengjort/kollat filtret föresten?
 
Redigerat:
Alfredo skrev:
Ja det skulle jag tro. Vad är det för typ av förgasare? Har den ett membran? Dessa kan bli gamla/stela/spruckna men brukar inte vara så dyra. Ser packningar OK ut skulle jag tro att de funkar även om de är gamla och lite stela. Skadar givetvis aldrig att byta i och för sig.

Hittade en manual som du kanske har nytta av, här. Du kan kanske prova att starta den utan luftfilter, vilket kan hjälpa tjuriga motorer. Har du rengjort/kollat filtret föresten?
Det är samma manual som jag lusläst, fanns lite matnyttigt :)

Luftfiltret är rent, dock har jag inte själv rengjort samt oljat in det.
Hur ser membranet ut?
Jag kan tycka att packningarna runt förgasaren är lite stela men hela. Dock verkar det gå små luftkanaler bakom dem, och kanske kan någon sådan satt igen?
 
Typ av förgasare? Ummmm, bra fråga. Jag vet inget om dem alls tyvärr...
 
Stort tack alla! Case closed, motor running!

Tog idag med mig en kall öl ut i garaget idag. Tänkte att nu jävlar ska förgasarjäveln få en omgång! Plockade loss den, tog isär vad jag kunde, och tog ett "strå" från stålborsten och körde in i alla hål jag kunde hitta. Sprutade WD-40 både här och där. Torkade lite och satte tillbaka. Hällde en skvätt bensin i tändstiftshålet och såg sedan att packningen som sitter mellan luftburken och förgasaren låg kvar på bordet! -"MUMS, tur igen!"
Svor lite och monterade packningen, vred på bensinvredet, slog lite på bensinfiltret, slog på strömbrytaren och drog! POFF! HOST, HOST! Sen jäklar gick den som smort! :)
 
Fluxor skrev:
Tog idag med mig en kall öl ut i garaget idag.
Lösningen på många problem! :D Kul att höra att det löste sig!d^_^b
 
Redigerat:
Oj, idag två gånger! Märks att groggarna och ölen gjort sitt! Uhhh...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.