Hej!
Håller på att titta efter en mutterdragare (och är egentligen inne på en Dewalt DCS 921) men kollar även runt på Blocket, MP och Tradera efter bra deals såklart.
Ibland ser jag Homeworx maskiner dyka upp där men hittar inga recensioner eller tester/videos på deras enheter. Och alla är alltid oanvända kvar i lådan. Så ingen kan säga något om dom..
Vet att dom är nya på den marknaden men att ingen har skrivit något om dom eller testat känns lurt.
Skrev lite med dom och just mutterdragaren är en av deras populäraste maskiner, men eftersom alla maskiner saknar recensioner så undrar man ju.

Jag ska använda mutterdragaren till hjulbyten hemma på 2 personbilar samt lite meck med bilarna ibland. så kommer egentligen inte behöva något överdrivet, men jag är ändå en sån som gillar att ha bra grejer, så Homeworx går ju egentligen bort.
Men ja, plånboken styr ju såklart den med.
Och jag vet att det finns andra märken som är billiga men dom har jag såklart koll på ;)

Så, någon som testat mutterdragaren eller någon annan av deras 20v verktyg och kan dela med sig?
 
Satsa på något batterisystem som har fler verktyg, då något etablerat som kommer finnas kvar ett tag.

Finns allt från Julas Meec till svindyra Milwaukee etc.

Hade kanske tagit Homeworx om jag fick den gratis, men antagligen inte.
 
F F_man skrev:
Satsa på något batterisystem som har fler verktyg, då något etablerat som kommer finnas kvar ett tag.

Finns allt från Julas Meec till svindyra Milwaukee etc.

Hade kanske tagit Homeworx om jag fick den gratis, men antagligen inte.
Helt med på vad du säger. Därför jag lutar mer mot Dewalten då jag redan idag har Dewalt verktyg i arsenalen.
 
Om man kan undvika det skall man inte använda mutterdragare på hjulbultar. Använder man mutterdragare skall man bara lossa bultarna med den inte dra fast dem.

Det är tyvärr väldigt vanligt på bilar numera att gängorna är sönderdragna med mutterdragare. På min Transit som har fasta hjulbultar och muttrar blev jag tvungen att byta alla hjulbultar och muttrar när jag köpte den. Det var ganska krångligt att komma åt att byta dem. Gängorna var så slut att de började släppa på en bara 16 år gammal bil. Det var stor risk att tappa ett eller flera hjul.
Ännu värre är det om bilen har bultar som gängas in i navet. Då måste man få tag i rätt Helicoil för den fingänga som är där och sätta Helicoil i navet. Det är krångligt.

På min gamla Opel Kadett där bultarna alltid hade dragits för hand var hjulbultarna och gängorna i skick som nya när jag sålde bilen 2022. Årsmodellen var -84 så de hade hängt med länge.
 
H heimlaga skrev:
Om man kan undvika det skall man inte använda mutterdragare på hjulbultar. Använder man mutterdragare skall man bara lossa bultarna med den inte dra fast dem.

Det är tyvärr väldigt vanligt på bilar numera att gängorna är sönderdragna med mutterdragare. På min Transit som har fasta hjulbultar och muttrar blev jag tvungen att byta alla hjulbultar och muttrar när jag köpte den. Det var ganska krångligt att komma åt att byta dem. Gängorna var så slut att de började släppa på en bara 16 år gammal bil. Det var stor risk att tappa ett eller flera hjul.
Ännu värre är det om bilen har bultar som gängas in i navet. Då måste man få tag i rätt Helicoil för den fingänga som är där och sätta Helicoil i navet. Det är krångligt.

På min gamla Opel Kadett där bultarna alltid hade dragits för hand var hjulbultarna och gängorna i skick som nya när jag sålde bilen 2022. Årsmodellen var -84 så de hade hängt med länge.
Jag har inte sett en bil med sönderdragna hjulbultar. Byter du bil ofta?

Tycker absolut man ska använda mutterknack (gärna batteridriven då det är bekvämt att slippa sladden) vid hjulbyte. MEN att man drar åt med i närheten av det av tillverkaren rekommenderade åtdragningsmomentet.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har inte sett en bil med sönderdragna hjulbultar. Byter du bil ofta?

Tycker absolut man ska använda mutterknack (gärna batteridriven då det är bekvämt att slippa sladden) vid hjulbyte. MEN att man drar åt med i närheten av det av tillverkaren rekommenderade åtdragningsmomentet.
Jag har bara ägt två bilar i mitt liv men jag har plockat loss så pass mycket delar på olika bilskrotar att jag har fått en uppfattning om vad som brukar bli förstört på bilar.
 
H heimlaga skrev:
Jag har bara ägt två bilar i mitt liv men jag har plockat loss så pass mycket delar på olika bilskrotar att jag har fått en uppfattning om vad som brukar bli förstört på bilar.
Säger nog mer om människorna som dragit åt än verktyget dom använt.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om man kan undvika det skall man inte använda mutterdragare på hjulbultar. Använder man mutterdragare skall man bara lossa bultarna med den inte dra fast dem.

Det är tyvärr väldigt vanligt på bilar numera att gängorna är sönderdragna med mutterdragare. På min Transit som har fasta hjulbultar och muttrar blev jag tvungen att byta alla hjulbultar och muttrar när jag köpte den. Det var ganska krångligt att komma åt att byta dem. Gängorna var så slut att de började släppa på en bara 16 år gammal bil. Det var stor risk att tappa ett eller flera hjul.
Ännu värre är det om bilen har bultar som gängas in i navet. Då måste man få tag i rätt Helicoil för den fingänga som är där och sätta Helicoil i navet. Det är krångligt.

På min gamla Opel Kadett där bultarna alltid hade dragits för hand var hjulbultarna och gängorna i skick som nya när jag sålde bilen 2022. Årsmodellen var -84 så de hade hängt med länge.
Varför ska man undvika att dra loss hjulbultar med mutterdragare om man kan?

Häromkring är det inte vanligt med sönderdragna hjulbultar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Varför ska man undvika att dra loss hjulbultar med mutterdragare om man kan?

Häromkring är det inte vanligt med sönderdragna hjulbultar.
Inte vet jag om skåningar är ett försiktigt folk eller om de hör med sommardäck hela året eller om de håller sig med extremt nya bilar....... men i Finland är det tyvärr mycket vanligt på äldre bilar att hjulbultarna är totalt kaputt. Antingen så att gängorna inte biter eller så att hela bulten går rakt av.

Jag har varit med när ett hjul på en mötande bil lossnade och rullade iväg rätt in i nosen på bilen framför mig och sådant vill man inte att skall hända oftare än nödvändigt.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Som privatperson är det enda intressanta vad du har för lossdragningsmoment.

Har man en maskin som klarar över 300 Nm så går det lätt att dra loss hjulskruvar fastdragna med vad det normalt ska vara, ca 120 - 130 Nm på vanliga personbilar.

Har man råkat ut för verkstäder med inkompetent personal så kan hjulskruvarna vara fastdragna men moment 600 Nm, 1000 Nm eller mer. Jag råkade ut för en som hade dragit hjulskruvarna helt vansinnigt, åkte tillbaka till denna skitfirma och de fick ta fram mutterverktygen de använder till lastbilar för att lossa de skruvar de satte fast själva vid hjulbytet. Vanliga verktyget de använde med 1400 Nm lossdragningskraft klarade inte att lossa...

Jag borde krävt en uppsättning nya hjulskruvar, dessa är förbrukade med dessa sträckkrafter.
 
H heimlaga skrev:
Inte vet jag om skåningar är ett försiktigt folk eller om de hör med sommardäck hela året eller om de håller sig med extremt nya bilar....... men i Finland är det tyvärr mycket vanligt på äldre bilar att hjulbultarna är totalt kaputt. Antingen så att gängorna inte biter eller så att hela bulten går rakt av.

Jag har varit med när ett hjul på en mötande bil lossnade och rullade iväg rätt in i nosen på bilen framför mig och sådant vill man inte att skall hända oftare än nödvändigt.
Men varför ska man undvika mutterknack för att lossa om man kan?

Anledningen till bättre kondition på hjulbultarna här är svår att sia om. Det är ju också ett rätt litet urval. Men jag tror att det kan ha historiska rötter. Industrialiseringen skedde som bekant från England och kontinenten. I Skåne har vi varit tidiga med både bilar och traktor för det omfattande lantbruket. Sveriges första motorväg byggdes 1km bort från mig. Tror det kan vara nedärvt en känsla för maskiner och skruvförband som inte på riktigt samma sätt finns i trakter där häst/vagn/människokrafter dominerade längre fram i tiden?
 
H Henrik 75 skrev:
Kan varmt rekommendera momentstavar för åtdragning av hjulbultar så är man säker på att det inte dras för hårt.
[länk]
De är bra för att komma i rätt härad, men @mattiasp hade läst om att de funkade mindre bra till batterimaskiner än luft (som de är konstruerade för). Handlade om skillnad i vikt på "hammaren".
 
H heimlaga skrev:
Jag har varit med när ett hjul på en mötande bil lossnade och rullade iväg rätt in i nosen på bilen framför mig och sådant vill man inte att skall hända oftare än nödvändigt.
Men du vet inte att det är kopplat till användandet av mutterknack?
Än mindre slitna hjulbultar.

Handlar nog mer om människan än maskinen.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
De är bra för att komma i rätt härad, men @mattiasp hade läst om att de funkade mindre bra till batterimaskiner än luft (som de är konstruerade för). Handlade om skillnad i vikt på "hammaren".
Kolla här:

Och:
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.