Hej!

Kör stenhårt med Apples produkter och därav har jag snöat in på allt som är kompatibelt med Homekit.
Dock så har jag en sak som inte riktigt funkar som jag vill, har Danalock V3 assa 2000 som funkar bra att
låsa och låsa upp med direkt från appen och i "hem".
Dock så skulle jag vilja kunna göra detta via Siri ( som jag har sett att andra gör på youtube)
men när jag försöker detta måste jag alltid komplettera med touch id, det gör ju att syftet försvinner lite då jag ändå måste fippla upp telefonen och trycka på den.

Någon som har Danalock och vet hur man kommer förbi detta?
 
Funkar nog bara med en AppleWatch i och med att den kan känna av om den sitter på rätt person. Telefonen skulle kunna gå att lura, t.ex. med en inspelad röst. Därför måste du identifiera dig som ägare till anläggningen med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Tänk t.ex. att ett fönster står öppet på sommaren, en tjuv tittar in och säger ”öppna ytterdörren” till en telefon eller HomePod som står och lyssnar. ;)
 
aha... så du tror att det är en applewatch jag måste ha alltså, synd...
 
Nja...det är ju för att skydda din anläggning du måste bevisa att du är ägaren. Har inget med tekniken att göra. Det är mer på ett logiskt plan. Du måste ha en verifierad koppling mellan individ och utrustning och det är bara en AppleWatch som klarar det i och med att den sitter fast på din arm. Tar du av den från armen krävs ny verifiering, d.v.s. att du sätter på den på armen igen.
 
  • Gilla
swecul och 1 till
  • Laddar…
Det går att lura larm och lås med följande metod. När du kommer hem så slås en viss lampa/tillbehör på sen skapar du ett scenario där larmet slås av när den lampan slås på och tvärtom. Det innebär att någon lampa alltid måste vara minst 1% tänd när man är hemma.
Jag har både larm och Danalock låste kopplat så och det funkar felfritt, dörren låses och larmet aktiveras alltid automatiskt när sista person åker hemifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.