Jag hade tänkt installera en Munters HomeDry 11 Y i ett f d outgrävt utrymme under mitt 40 kvm stora vardagsrum (souterrängvilla). Bakgrunden är en total kollaps av det tidigare lättbetongbjälklaget under detta. Jag har nu istället ett träbjälklag och behöver i fortsättningen ha en acceptabel fuktmiljö i utrymmet.

En avfuktningsanläggning är av nöden och jag har som sagt fastnat för HomeDry. Efter att förgäves ha sökt efter uppgifter i reklammaterialet på ljudnivån fick jag Munters att sända manualen till avfuktaren...och där finner jag till slut följande!

"Ljudnivå utan luftkanaler 60(dBA)"

Det är ju en oacceptabel nivå.....eller kan luftkanalerna radikalt sänka nivån? Finns någon här med personliga erfarenheter?

 
60 dba är ju normal samtalsnivå, det är väl inte oacceptabelt ???
 
Jag har en sådan avfuktare i min krypgrund. Den ska placeras på marken men då jag hade bra hål i höjd med "taket" i krypgrunden så hängde vi den i taket för att lätt kunna dra igenom spirorören genom hålen utan en massa böjar.

Golvet vibrerar något i huset just precis där avfuktaren är upphängd men inget jag tänker på längre.

Tror nog inte den skulle störa dig direkt av ljudnivån, mitt problem uppkommer mer p.g.a. vibration.

Ljudet som uppstår från utblåset är minimalt.
 
Har du exakt en sån home dry? isånafall - hur pass bra funkar den, hur stort krypgrund har du tex?
 
Jo, har precis den. Köpt hos Hemmabutikerna. Min krypgrund är på 143kvm. 100kvm har c:a 1m i höjd och resterande c:a 70cm i höjd.

Den har nu stått och gått i c:a 2 månader, verkar fungera bra. Har dock inte mätt fuktigheten ännu (står inställd på strax över 60% och den går inte för fullt längre), men tänkte försöka låna utrustning för att kolla.

Än så länge nöjd med den, enkel att installera med vanlig stickkontakt och lite spirorör i grunden.
 
Kändes det bara fuktigt i din grund, eller mätte du både luften och bjälklag innan du bestämde dig för en avfuktare?

Tror luftfuktigheten är runt 90% i vår grund.... bjälklaget har jag ingen aning om.
 
Vi hade ut en besiktningsman bara för att kolla grunden. Mättes i både luft och bjälklag. Vissa ställen var det under gränsvärdena och vissa ställen över. Viss mikrobiell påväxt på något ställe.

Jag kommer dock inte ihåg exakt vilka värde det var, men runt 85% och 18-19% i bjälklag (detta var de värden som var högst)

Helst ska väl luften ligga under 70% iaf och bjälklag vet jag inte om man snackar om en 16% eller något.

Blir kanske att man sticker inom Hyrman idag och lånar en fuktmätare.
 
gluecifer skrev:
60 dba är ju normal samtalsnivå, det är väl inte oacceptabelt ???
Det beror på var och när "samtalet" förs. Mitt problem är att vardagsrummmet ligger direkt ovanför det urymme som ska avfuktas. Det nya träbjälklaget har pga av omständigheterna (totalkollaps av lättbetongbjälklag)) varit besvärligt att anpassa till huset i övrigt i sina detaljer. Jag befarar därför ljudisolationen mellan utrymmena kan ha sina brister...trots alla försiktighetsåtgärder. Det behövs inte mycket till otäthet för att få problem.
En dämpning på 30-40 db i bjälklaget skulle väl vara nödvändigt...eller?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.