Hejsan,
beställde en P1 effektmätare och en display från Home wizard. Vid installation verkar P1 dongeln koppla upp på mitt wifi (fast grönt ljus) men appen i telefonen säger att wifi-inställningen misslyckades och att mätaren inte kunde ansluta! Har testat allt jag kommer på (annan telefon, stängt av 5 ghz, stängt an mobildata, separat strömförsörjning .....) och varit i kontakt med deras support som inte verkar komma på så mycket mer.
Har någon ett tips? Annars åker mätaren och displayen tillbaka till Holland snart.
MVH
Stenper
 
  • Skärmdump av P1-mätarens installationsprocess som visar ett Wi-Fi-anslutningsfelmeddelande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#p1
K
Vad har du för router?
 
Home Wizard-grunkan ansluts till en molnbaserad tjänst, man får skapa ett konto så tankar grunkan upp data på denna tjänst. Appen ska sedan loggas in på detta konto så får man tillgång till data. Jag har detta och kan se data från HomeWizard oavsett var jag finns i världen, så länge jag har internetanslutning.

Det är alltså en tvåstegsprocess: HomeWizard-grunkan som ska ansluta till molntjänsten via wifi och ladda upp data, och din app som ska ansluta till denna molntjänst för att tanka ner och analysera data.
__
PS. Misslyckas du redan i konfigureringen av HomeWizard-grunkan, kolla så att du verkligen är uppkopplad mot exakt samma wifi-nät därhemma. Inte ovanligt att man har ett gäng olika trådlösa accesspunkter med olika SSID, 2,4 och 5 GHz vilket kan ställa till med trubbel i dylika lägen. Sedan kan tilläggas att en del wifi-uppkopplade grejer är allergiska mot konstiga nätverks-SSID, använd bara enkla nätverksnamn utan mellanslag och annat skit. Vet att en del värmepumpar inte går att koppla upp om man har konstiga SSID, kanske likartat här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hej, lite sent nu men jag hade liknande problem och ger en lösning här på denna tråd fall fler hittar den. Jag fick koppla dongeln till USB med en mobil adaptern. Då hittades donglen på mitt nätverk och efter några steg bl.a.uppdatering så fungerade den sen i elskåpet.
 
Här är lösningen som jag fick för mitt problem.

Kan du ta bort p1-mätaren från den smarta mätaren och strömförsörja den med hjälp av en USB-C-adapteruppsättning.
Tryck nu på p1-mätaren tills den börjar blinka mörkblått.
Gå sedan till Inställningar > Mätare > Lägg till enhet (nederst på skärmen) > P1-mätare > Nästa > Nästa i appen.
Följ sedan anvisningarna på skärmen, ibland kan det ta lite tid innan nästa skärm visas, vänta tålmodigt. Vänta tills det står "Installation slutförd" på skärmen.
När p1-mätaren är kopplad till appen, kopplar du den igen till den smarta mätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.