Köpte mig tre stycken Zigbee-styrda elementtermostater för att se hur det fungerar och förhoppningsvist spara energi..
Vi använder tre element som "baslast" i huset och de förses då med Zigbeestyrning.

Om:
https://itead.cc/product/sonoff-zig...or-valve/?mc_cid=4ccc22dd31&mc_eid=c7c1941adb

Sen hade jag redan börjar ett utbyte av termostaterna och ersatte med Danfoss Termostat RA/VL 2950 eftersom befintliga var gamla och reglerade dåligt och nu blir då utbytet komplett med de här.

Återkommer om det funkar...😉
 
  • En öppen kartong med en termostatisk radiatorventil, manual, och olika komponenter på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Inte solklart vilken adapter man ska använda och det finns tre för RA-ventiler, den som har en RAVL stämpling tycker jag greppar för dåligt , skulle en termostat lossna så blir det mycket varmt... har man riktig otur så kan pinnen flyga ur.
Testar med den andra som ser ut att ha samma byggmått.

Två parade med HA,ua.

Just på bilden så är det då nedkylning efter montage, inte 25 grader i rummet men har inte klurat ut hur det mäts.
 
  • Digital termostat visar aktuell temperatur på 25°C, måltemperatur 20°C, inställningsmöjligheter och "Läge Värme".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Inte solklart vilken adapter man ska använda och det finns tre för RA-ventiler, den som har en RAVL stämpling tycker jag greppar för dåligt , skulle en termostat lossna så blir det mycket varmt... har man riktig otur så kan pinnen flyga ur.
Testar med den andra som ser ut att ha samma byggmått.

Två parade med HA,ua.

Just på bilden så är det då nedkylning efter montage, inte 25 grader i rummet men har inte klurat ut hur det mäts.
Ett tips är att köra Better Thermostat , man kan då koppla en extern tempgivare i rummet eller utomhusgivare som styr termostaten. Går även att koppla fler sorters givare tex. fönstergivare. Fungerar riktigt bra med min aqara termostat.
Mvh mindis
 
M mindis skrev:
Ett tips är att köra Better Thermostat , man kan då koppla en extern tempgivare i rummet eller utomhusgivare som styr termostaten. Går även att koppla fler sorters givare tex. fönstergivare. Fungerar riktigt bra med min aqara termostat.
Mvh mindis
Tackar, det blev mest montering igår och att byta ut fler gamla, blev inte riktigt sams med adaptern men nu verkar det funka, det sker sedan en inställning av termostaten när den monteras då pinnläget justeras.
Sen tar det då sin tid att reglera in ett värmesystem och termostaten har ju en inbyggd rumsgivare.
Har nu en jämförelse med en Aqara givare i samma rum plus att det var minusgrader inatt så ett riktigt test.

Ska kolla in Better Thermostat för HA's inbyggda är lite "torftigt".
https://github.com/KartoffelToby/better_thermostat
 
Skippade Better Termostat för det blev "digitala" kriget, de här termostaterna är ju alldeles nya och fick stöd i HA bara för några veckor sedan.

Nu ser man iaf hur det reglerar och det ser klart bra ut. Det finns en inbyggd temperaturgivare i termostaten och jag vill då se vad det resulterar med annan givare i rummet (Aqara)

De oranga områdena är då värmingsfaser.
 
  • Skärmdump av smart hem-system, visar termostatinställning och temperaturhistorik för ett element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över temperaturhistorik för en inomhusmiljö, med värden som fluktuerar över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mindis skrev:
Ett tips är att köra Better Thermostat , man kan då koppla en extern tempgivare i rummet eller utomhusgivare som styr termostaten. Går även att koppla fler sorters givare tex. fönstergivare. Fungerar riktigt bra med min aqara termostat.
Mvh mindis
Jo nu har jag kört "Better Thermostat" ett par veckor och det fungerar bra!
Sen blev det ännu bättre efter HA, 2023.12.0 uppdateringen inkl att man enkelt kan se längre tidsdiagram.

Jag styr då tre termostater som då resulterar i "termostater" som är huvudstyrningen med BT, använder då en Aqara temperaturgivare. Sen har då varje termostat en inbyggd temperaturgivare.
Sen använder jag då även en Aqara utegivare till styrningen. Igår var det -18 grader och idag 0 grader och det styr helt korrekt. Sen hämtar jag då även värden från fjv-mätaren.
 
  • Digital termostatpanel; visar inställda och faktiska temperaturer; energiförbrukningsdata; olika rum indikeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.