Ja, nu sitter man här i träsket igen. Väntar på en rörmokare som skulle ha dykt upp för över en timme sen. Han syns inte till, han hör inte av sig och svarar inte i sin mobil.

Det klagas på bluffande och fuskande hantverkare men något sånt har jag inte sett till. Frånsett en plattsättare som fuskade med fogningen (vilket jag kan skylla min egen dumsnålhet för, han var lite för billig och jag borde ha känt att något var fel) har alla som jag anlitat gjort bra eller allra minst godtagbara jobb. Ingen har saltat några fakturor heller, debiterat tveksamma tider eller något sånt.

Helt okej proffs alltså, men: Varför är alla så fruktansvärt dåliga på att returnera telefonsamtal, ringa när de har sagt att de ska, dyka upp när man har bestämt? Jag blir så inihelvete less på det där. Varenda gång man behöver en hantverkares hjälp ska det vara ett evigt jagande och tiggande och väntande med hjärtat i halsgropen utan att veta om han ska dyka upp den här gången eller om jag till sist ska få ge upp och slokörad ge mig av mot jobbet och krita ner ett par förlorade timmar av min egen arbetstid till ingen nytta.
Jag förstår nog att en röris kan få akutfall som han måste ta hand om men varför kan han då inte HÖRA AV SIG?
Varför ska det vara så? Tror hantverkare att de är de enda som har ett liv att sköta? Vad hände med gammal hederlig hänsyn och respekt från en människa till en annan? Var var rörmokarna när fröken i småskolan gick igenom den biten?

Ursäkta tjatet. Blir så förbannad över att sitta här och vänta, bara. Var tvungen att gnälla av mig. En och en halv timme har jag väntat nu.
 
När kom han? Eller väntar du fortfarande? Hade han någon bra ursäkt? :)
 
Han ringde upp efter två timmar efter att ha hört mig i hans mobilsvar. Hade skrivit fel, trodde att det var i onsdags han skulle komma (fast varför kom han inte då då?). Anyway, han gjorde ett snabbt och bra jobb när han väl var här och nu behöver jag inte röris på länge...
 
optimum
Troligen har många hantverkare det mycket jobbigt och svårt att planera sin tid. Troligen inte ovilja utan man vill nog gärna göra så bra jobb som möjligt och gärna ställer upp.

Men hur vore det om man skaffar sig någon som kan sköta planering och då även kan serva kunderna. Då slipper hantverkare ha telefon och sköta alla planering samtidigt.

Skulle säkert bli betydligt mindre stress och kunderna skulle uppleva bättre service.


Ungefär så brukar man planera produktion på tillverkande företag. Skulle säkert gå att lösa även på små företag och riktigt små företag kunde gå ihop och ha en gemensam planerare. Därmed skulle hantverkaren hinna med mer.

Men frågan är om hantverkare är villiga att släppa detta ifrån sig?

mvh Roland
 
Man kan ju vara lite hårdare mot dem och helt sonika ringa någon annan, så får de själva känna hur det känns. Tänk om alla kunde göra likadant, då kanske det skulle bli lite mer hyfs på hantverkarna. Samt ställa högre krav.
 
Ericc
rolri skrev:
Troligen har många hantverkare det mycket jobbigt och svårt att planera sin tid. Troligen inte ovilja utan man vill nog gärna göra så bra jobb som möjligt och gärna ställer upp.

Men hur vore det om man skaffar sig någon som kan sköta planering och då även kan serva kunderna. Då slipper hantverkare ha telefon och sköta alla planering samtidigt.

Skulle säkert bli betydligt mindre stress och kunderna skulle uppleva bättre service.


Ungefär så brukar man planera produktion på tillverkande företag. Skulle säkert gå att lösa även på små företag och riktigt små företag kunde gå ihop och ha en gemensam planerare. Därmed skulle hantverkaren hinna med mer.

Men frågan är om hantverkare är villiga att släppa detta ifrån sig?

mvh Roland
En hantverkare är ju en hantverkare. Det vi utför bäst, gör vi med händerna mer än med munnen eller med fingrarna i form av maskinskrivning.
Är man ensamföretagare så är det tajt, både med tid och lön. Att starta upp någon typ av telemarketing m.m kanske inte kunderna vill betala med tanke på att det är lite kärvt att få betalt som det är.

Oftast så servar man inte en kund via telefon i den här branschen, och att ha någon som ska planera flera småföretag låter ju som ett skämt. Det är som sagt tufft som det är och att blanda in fler kockar ???? nej verkligen inte ;)

Hur har du tänkt här?

Ska en kund ringa till någon som i sin tur ska ringa mig och se om det går bra att jag kommer fredag förmiddag och tittar på en sak. Eller ska "planeraren" bara boka in det?
 
Ericc skrev:
En hantverkare är ju en hantverkare. Det vi utför bäst, gör vi med händerna mer än med munnen eller med fingrarna i form av maskinskrivning.
Är man ensamföretagare så är det tajt, både med tid och lön.

Klarar man inte av det som krävs av en ensamföretagare så kanske det är dags att se sig om efter ett vanligt jobb. Bara för att man är hantverkare betyder inte det att man ska ha egen firma.
 
Ericc
raveper skrev:
Klarar man inte av det som krävs av en ensamföretagare så kanske det är dags att se sig om efter ett vanligt jobb. Bara för att man är hantverkare betyder inte det att man ska ha egen firma.
Självklart skall man lägga av att var egenföretagare om man inte klarar av det, och ta ett vanligt jobb

Men det är väl alla överens om.

Problemet är att du har kört en marjasin d.v.s att du klipper och klistrar. Jag svarade på ett tidigare inlägg.

Läs om mitt hela inlägg "ravenågot" och gör ett uttalande efter det.

Och att baraförattmanärhantverkare betyder inte att man ska ha egen firma!?!?!?

Nej, det är väl självklart och vart har du fått det ifrån att alla ska ha egen firma?? :)

Visst låter det lite konstigt.
 
Ericc skrev:
En hantverkare är ju en hantverkare. Det vi utför bäst, gör vi med händerna mer än med munnen eller med fingrarna i form av maskinskrivning.
Är man ensamföretagare så är det tajt, både med tid och lön. Att starta upp någon typ av telemarketing m.m kanske inte kunderna vill betala med tanke på att det är lite kärvt att få betalt som det är.

Oftast så servar man inte en kund via telefon i den här branschen, och att ha någon som ska planera flera småföretag låter ju som ett skämt. Det är som sagt tufft som det är och att blanda in fler kockar ???? nej verkligen inte ;)

Hur har du tänkt här?

Ska en kund ringa till någon som i sin tur ska ringa mig och se om det går bra att jag kommer fredag förmiddag och tittar på en sak. Eller ska "planeraren" bara boka in det?
Jag tror inte att svaret var menat att vara drygt utan helt enkelt ett tips på hur man kan köpa in vissa delar av sin verksamhet om man som fåmansföretagare inte kan hålla med personal som fixar detta när man inte klarar av det själv. För en kund så är kunnandet självklart viktigt likväl som att det verkligen kommer en hantverkare när man avtalat. Är det svårt att som enmansföretgare hålla koll på kundmöten, arbeten etc så finns det möjligheter att faktiskt köpa in den hjälpen. Att som kund sitta och vänta på en hantverkare som inte kommer är lika illa som att en hantverkare kommer ut till ett jobb som inte blir av, dvs det kostar pengar för någon part.
 
optimum
Att ha någon som planerar gör precis så att hantverkaren kan hålla på med det som hanteverkaren är proffs på. Planering och administrativa tjänster överlåts år någon som är van vid att hålla ordning på sådant.

Är man ett litet företag 1-2 hantverkare så borde man kunn dela en sådan tjänst med andra i samma situation.

Hanteverkaren slipper då bli störd i arbetet av telefon och slipper hålla ordning på alla han håller på med och nya som vill ha svar mm. Som kund möts man av en lugn röst i telefon om att hantverkaren kommer på avtalad tid och hantverkaren kan fokusera på sitt jobb.

Hantverkaren som är bäst på att tidsbedömma jobben lämnar tidsuppgift till planeraren så hon/han kan sköta planering.

Om man blir "störd" av telefon när man håller på med något så brukar man tappa tempo och kan vara en av orsakerna till att jobben blir försenade.

Syfte med planerare borde göra så att hantverkaren hinner med mer (utan att stressa) och kan då fakturera mer och de administrativa tjänsterna kan utföras av någon som kostar mindre än hantverkaren.
(hantverkens lön borde ligga högre än en planerare men det viktigaste är att planerarens utrustning kostar en bråkdel av den utrustning hantverkaren måste ha och då är timkostnaden betydligt lägre för planeraren)

Totalt borde det innebära att man får nöjdare kunder och ökad omsättning och troligen möjlighet till lägre kostnader per jobb och då möjlighet till att öka sin verksamhet eftersom man kan hålla lägre priser för en väl fungerande verksamhet.

Att som hantverkare slippa ha allt i huvudet och ständigt bli störd av telefon måste bidraga till att livet blir bättre, mindre stress.

Se möjligheten.

mvh Roland
 
Mikael_L
Jag har mötts av en extern telefonisttjänst två gånger nu när jag ringt till elfirmor.
Som "kund" är det lite blandad upplevelse. För den större delen av samtalen fungerar det nog rätt bra, då de vanligaste sakerna avhandlas. Men har man något lite mer knepigt så märks det ju snabbt att telefonisten ifråga inte sitter på företaget, ja faktiskt knappt har en susning.
Men det spelar inte så jättestor roll, för ofta slutar det ju ändå med att någon ska ringa upp snart.

rolri skrev:
Syfte med planerare borde göra så att hantverkaren hinner med mer (utan att stressa) och kan då fakturera mer och de administrativa tjänsterna kan utföras av någon som kostar mindre än hantverkaren.
(hantverkens lön borde ligga högre än en planerare men det viktigaste är att planerarens utrustning kostar en bråkdel av den utrustning hantverkaren måste ha och då är timkostnaden betydligt lägre för planeraren)
Så gäller det att finna en bra tjänst. Som gör ett bra jobb och inte överdebiterar osv.
Men det kan väl vara en nyttig erfarenhet för hanterkarna, att få vara tjänsteköpare någon gång också. ;)
 
Jag gillar tanken med att ha någon som tar emot samtal, och med dagens teknik bör det vara lätt ordnat, tex att man kanske får ett 4 sms per dag?
Ett vid första fikat, ett vid lunch ett vid andra fikat samt ett vid dagens slut?
Oavsett om det har ringt någon eller ej, då vet man snabbt och enkelt och då är det bara att man själv ringer upp när man ändå har fika och har kåporna av.

Sen är det många som använder Iphone, där kan man kolla mail på ett bra sätt, har dock ingen erfarenhet själv tyvärr.

Men när det gäller planering så tror jag att det blir svårt. Speciellt om man gör mycket på löpande, att då en som inte är insatt ska planera ens tid, det blir nog svårt.
 
Ericc skrev:
Självklart skall man lägga av att var egenföretagare om man inte klarar av det, och ta ett vanligt jobb

Men det är väl alla överens om.

Problemet är att du har kört en marjasin d.v.s att du klipper och klistrar. Jag svarade på ett tidigare inlägg.

Läs om mitt hela inlägg "ravenågot" och gör ett uttalande efter det.

Och att baraförattmanärhantverkare betyder inte att man ska ha egen firma!?!?!?

Nej, det är väl självklart och vart har du fått det ifrån att alla ska ha egen firma?? :)

Visst låter det lite konstigt.
Det var inte menat mot dig personligen utan en känga till oseriösa mm. med förhoppning om att de tar åt sig.
 
Ericc
raveper skrev:
det var inte menat mot dig personligen utan en känga till oseriösa mm. Med förhoppning om att de tar åt sig.
ok :)
 
Om hantverkaren inte kommer till ett avtalat möte kan du kräva ersättning för din uteblivna arbetsinkomst och andra kostnader det inneburit för dig. Allt enligt konsumenttjänstlagen. Om fler kräver ersättning så så kanske det blir skärpning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.