Är det bra med ett hörnskafferi?
eller ska man sätta in vanliga högskåp med förvaring istället?
Hur har ni/ska ni ha det i ert hus?
 
Vi ska ha hörnskafferi eftersom jag tycker det är ett bra sätt att utnyttja svåranvända hörn optimalt. Det rymmer enormt mycket och organiserar man hyllorna är det ganska lätt att hitta saker. Vi tar in kalluft utifrån och in i skafferiet så vi får samma effekt som en jordkällare, d v s frukt och grönt håller sig mycket bättre i skafferiet än i kylskåpets sval. Dessutom blir det mer plats över i kylskåpet.

Jag tycker det är bättre att spara platsen för högskåp för att sätta in micro, ugn och diskmaskin i bra arbetshöjd istället.
 
Hörnskafferi utan tvekan! Sätter man in ytterväggsventil så får man en perfekt sval, som tidigare sagts. På vintern blir mitt skafferi tom kallare än kylen! Dessutom så kan man ju variera användningen - om man vill använda skafferiet som förvaring så går ju det - men knappast tvärtom!
Om man har ett äldre hus passar det dessutom in i stilen att ha ett stort skafferi.
 
Tänk efter om behovet är så stort. Det tar ju onekligen rätt mycket plats. Idag kan vi konstatera att väldigt få svenska hem egentligen har behov av en gammalt hederligt skafferi. Vårt sätt att förvara mat och laga mat är väldigt annorlunda nu mot för 50 år sedan. Vi valde faktiskt bort skafferi helt och har specerier i utrdrgslådor istället samt ett överskåp. Bättre översikt, bättre komfort, förvara inget som du aldrig använder. Tänk ett högskåp längst upp längst in eller längst ner och längst in vilka kommer ihåg exakt vad man har där. Men givetvis är vi olika så en del vill absolut ha ett skafferi.
lycka till
 
Det är nog det enda jag kommer att sakna i det nya huset, känns det som :-/. Vi har också valt lådor,och har gott om förvaring, men, hörnskafferi kommer jag att minnas med en nostalgisk tillbakablick som det "braiga" med denna sunkiga lägenhet.

TyraMyra
 
Vi satte in hörnskafferi i höstas. Underbart med plats och lättåtkomligt.
Innanför dörren i ovankant satte vi en garderobsbelysning som tänds när dörren öppnas, funkar kanon, rekommenderas starkt ;)
Här finns lite bilder...
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9166/30
 
Skulle definitivt inte planera bort ett hörnskafferi, i det bör du rymma mer än bara konserver och andra torrvaror... Min önskan är att ha minst två lådor för förvaring av torrvaror, och andra skafferivaror som vi använder varje dag plus hörnskafferiet för att rymma det där extra förrådet av pasta osv.

När jag får mitt hörnskafferi, vill jag få plats med en massa annat som inte ryms i vanliga lådor och skåp. Ex. assistenten, matberedare, plats för pantflaskor, återvinning av tidningar, kökshandukar så de finns nära till hands, paltpannan, den stora gjutjärnsgrytan, burkar att ta fram och stoppa i när jag har bakat,



 
Var skall man annars ha drickbacken, potatissäcken och 20 kg-säcken med hundmat? :)

Hörnskafferi är guld värt. Var ett av våra "måsten" när vi planerade huset.
 
Vi tog bort vårat hörnskafferi i våras och satte in högskåp med utdragslådor :)

När vi flyttade in i huset tycket vi att hörnskafferiet var fantastiskt, men det visade sig vara en riktig "skit samlare" .... där satte vi in ALLT !

Idag med hög skåpet får vi plats med all mat och konserver men vi stoppar bara in mat inte en massa annat som behöver komma ur vägen ;)
 
Roligt att läsa hur olika syn folk har på vad man förvarar i ett skafferi.

Vi valde att ha ett skafferi men ett litet sådant, nämligen ett 2 meter högt 40 centimetersskåp med utdrag. är supernöjd med det. Det förra var i mitt tycke för stort och det var lite svårt att få en överblick i det och det var alldeles för mycket som åkte in där men som aldrig hittade ut igen.

Hundmaten hamnar i vårt fall i hundskåpet i hallen och alla andra grejer som vi inte använder så ofta hamnar antingen längst ner i lådskåpen eller i klädkammaren beroende på hur ofta sakerna används.
 
Fifflan jag håller med dig. Varför ska man förvara något i köket som inte har där att göra egentligen? Morsan hade en liten verktygslåda i sitt skafferi när jag var liten och ja det var ett riktigt kallskafferi som man kunde gå in i. Oftast är ju utrymmena begränsade i köket så det gäller att prioritera. Men jag menar att det är var och ens eget val. Fanns förut ett företag som heter Norcool dom har hörnskafferier med kylaggregat som antingen kan vara kylslåp eller kallskafferier. Kan kanske vara ett tips.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.