Jag har tänkt montera en kakelugn mot ett hörn mitt i huset. Takhöjden är 270 cm och vi skulle gärna ha en kakelugn som är ca 265 cm hög.
Vi har ingen skorsten i nuläget, utan skulle helst montera en Isokern eller liknande ovanpå kakelugnen.
För att inte skorstenen ska komma upp mitt i rummet på övervåningen, skulle skorstenen behöva gå längs med ena väggen, ca 175 mm från hörnet. Går det att ordna vid murningen av kakelugnen, eller kommer alltid rökröret upp mitt i kakelugnen?
 
Man kan ju köpa "offset-element" till Isokern, men dessa kan förskjuta skorstenen max 136 mm i sidled, och löser alltså inte hela problemet om kakelugnen har en radie på ca 30 cm.
 
Kakelugnar är murade och rökutgången blir där man placerar den. Jag har dock aldrig sett en kakelugn med rökstosen mynnande uppåt. Den brukar ansluta mot skorstenen på baksidan. För mig låter det inte helt lyckat att ha en modulskorsten vilande på ovansidan av kakelugnen, men det kanske går. Jag tycker det verkar bättre att skorstenen står för sig själv.

Erik
 
Ja har en Ny kakelugn som är utav märket gabriel som har rökanslutningen uppåt på spisen. Har även en modul skorsten utav läkablocks moduler. Va även lite orolig för vikten på på skorstenen ovanpå spisen. Därför kontaktade ja Gabriel tillverkarna för att fråga om den skulle hålla för en murad skorsten och svaret ja fick va: Våra spisar klarar av mycket tunga skorstenar ovanpå spisen så de är ingen fara.
 
Hur går det när kakelugnen skall sättas om,efter många års eldning eller om Du har otur närsomhelst kan ju en läcka uppstå i ugnen som kräver nedplockning och omsättning då blir det stora problem om Du har en skorsten som vilar på ugnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.