Håller på att besluta om bänkskiva till vårt nya kök. Vi vill ha massiv ek. Har fått offerter från köksföretag och snickare. Det är lite svårt att jämföra, då lösningarna är olika vad gäller tjocklekar och annat. Något jag undrar över är att de löser hörnet på olika sätt. Vi har ett L-kök, och vissa har rittat upp att de helt enkelt lägger två skivor som då möts den ena korstsidan mot den andra långsidan. Andra har snittar i hörnet så att båda skivorna är vinklade och möts i vinkeln. (Blev det begripligt?) Jag har hört att den senare lösningen är hållbarare, jag tycker nog att det är snyggare också. Men det är dyrare. Vad tycker ni? Spelar det någon roll?
 
Jag har precis monterat min bänkskiva i mitt kök och det är oxå L-format. Jag var ute efter 40 mm massiv ek och kollade runt hos lite olika. Bauhaus hade en skiva med rak kant och 3200 lång för ca 1990kr. Men Bauhaus sågar bara raka snitt och kan inte hjälpa till med att sammafoka skivorna. Hornbach kan erbjuda hjälp med sågning och sammanfogning för 425 kr tror jag. Tyvärr ligger deras massiva ek-skivor på 3600mm längder och de går inte att dela. Skivorna kostade 3600 kr och var rundade i kanten. Denna kan man dock såga av då djupet är 625mm. Hornback kunde även göra detta till mig på 10 arbetsdagar vilket var snabbt. Men här får jag på tok för mycket spill och det är inte försvarbart. Sen har vi ju Ikea. Prismässigt ligger Ikea bra till men med en leverans på 8-10 veckor är ju inte så kul när man lovat sambon att köket skall stå klart till jul ;). Det finns ju självklart andra so HTH, Abbaluckan mfl, men jag tycket inte de passade min prisklass. Så jag kontaktade en lokal snickarverkstad. Han kunde hjälpa mig och jag köpte Numerär bänkskiva 38 mm massiv ek i färdiga längder på Ikea. Skivorna fick jag för 1420 kr (2460mm) och 1120 kr (1860mm) och jag fick endast 50mm spill. Killen skar rent den lilla slipade kanten och sedan fräste han in ett spår på 20mm i skivan. Sen tog jag med hjälp av vinkelhake, stämjärn och en hammar och hackade ut den sista biten i 45 grader. Sedan var det bara att kapa den anslutande skivan i 45 grader så var allt klart. Sen lånade jag en maskin som jag "kexade" kantne med så skivan ligger plant. Skivan är på plats, billigt blev det och vi är nöjda. Nu återstår bara en j.vla massa oljande framöver :)
 
  • bnkskiva.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.