Vi håller på att försöka planera vårt kök inför kommande renovering och det är min själ inte lätt! Väggen till höger kommer att rivas men utanför den ligger idag ett parkettgolv så det kommer att bli en känsla av två olika rum ändå. Halvön kommer att ha överhängd skiva och fungera som bardisk.

Nu till dagens huvudbry - häll i hörn. Eller hörnhäll om man så vill. Jag tycker att det är vansinnigt snyggt, men hur praktiskt är det egentligen? Det tar ju onekligen upp en del golvyta (1,18 kvm enligt Ikeas skissprogram), blir det problem med lådöppning också? I den senaste av våra skisser har vi till vänster om hörnhällen ett bänkskåp med lådor, hörnskåpet har två lådor för förvaring av kastruller och till höger om hällen är ett vaskskåp med två luckor. Kommer detta att fungera utan gigantiska passbitar? Jag förstår ju att man inte kan ha allt öppet på en gång, men när har man det egentligen?

Sedan dyker nästa huvudbry upp, är det helt galet att ens tänka tanken att ha diskhon direkt till höger bredvid hällen? Vårt enda andra alternativ om vi vill ha hörnhällen är att placera diskhon 1,40 meter bort åt höger men då skapar vi istället för två långa arbetsytor (till vänster om hällen och till höger om diskhon) tre mindre och det känns inte helt rätt...

Bifogar skissen från Ikeas program, allt är inte mm-korrekt placerat, fråga gärna om något är oklart och kom mer än gärna med åsikter! :)
kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan tillägga innan någon hinner före - bakom det som heter 11, direkt till höger om dörren in i köket, kommer det stå ett smalt skåp, kanske med plats för några vinflaskor eller liknande :)
 
Redigerat:
Kan ni inte vända på diskhon, då har ni en avställningsyta för varma kastruller?
 
Den tanken har slagit mig också, problemet då är att det som är nr 4 på bilden är skåpet som är tänkt att hålla bestick, glas och tallrikar. Till vänster om det är diskmaskinen och ytterligare till vänster är vaskskåpet. Ska vi vända diskhon måste vi byta plats på vaskskåpet och diskmaskinen och det blir ju superdumt med tanke på avståndet till skåpet med allt porslin. Bra tanke annars :)
 
Byta plats på diskskåpet och nr 4?
 
Vi har en sån hörnlösning med en förhöjning bakom hällen. Där står kryddor och sånt man har i matlagningen. Det är lite på gott och ont kan jag tycka, bra att ha grejerna nära till hands men det blir lätt en avställningsyta för lite allt möjligt vilket jag inte gillar.

Jag håller också med de andra, jag skulle inte vilja ha vasken intill hällen. Är det en vägg bakom 5 och 12? Om inte kan ni kanske klämma in ett smalt skåp mellan hällen och vasken?

/C
 
Lämnar inga synpunkter på eran köksplan, däremot när det gäller utdrag/lådor så finns det ett flertal olika djup att välja på http://www.theofils.se/Ladsidor-Tandembox.aspx så det går utmärkt att ha både vatten och avlopp innanför lådorna.
Vill du få riktig hjälp med planering av ditt kök, gå till flera köksfirmor och be dem om en ritning och offert. Precis som man gör vid all annan upphandling, av något man vill få hjälp med.
 
A
Ripley skrev:
Vi har en sån hörnlösning med en förhöjning bakom hällen. Där står kryddor och sånt man har i matlagningen. Det är lite på gott och ont kan jag tycka, bra att ha grejerna nära till hands men det blir lätt en avställningsyta för lite allt möjligt vilket jag inte gillar.

Jag håller också med de andra, jag skulle inte vilja ha vasken intill hällen. Är det en vägg bakom 5 och 12? Om inte kan ni kanske klämma in ett smalt skåp mellan hällen och vasken?

/C
I synnerhet när kryddor skall förvaras mörkt och svalt
 
Ser ut att bli trångt att använda häll samt diska samtidigt.
Vi valde att sätta en rakt hörnskåp istället och låta avrinningsytan på diskbänken gå in i hörnet.
 
Ripley skrev:
Vi har en sån hörnlösning med en förhöjning bakom hällen. Där står kryddor och sånt man har i matlagningen. Det är lite på gott och ont kan jag tycka, bra att ha grejerna nära till hands men det blir lätt en avställningsyta för lite allt möjligt vilket jag inte gillar.

Jag håller också med de andra, jag skulle inte vilja ha vasken intill hällen. Är det en vägg bakom 5 och 12? Om inte kan ni kanske klämma in ett smalt skåp mellan hällen och vasken?

/C
Där är en vägg idag men den kommer att rivas. På andra sidan är vardagsrummet i vinkel och matbordet står där sedan kommer ytterväggen.

Att byta plats på vaskskåp och skåp 4 ger en yta på 140 cm mellan häll och diskho, är inte det väl långt?
 
SandraPeter skrev:
Där är en vägg idag men den kommer att rivas. På andra sidan är vardagsrummet i vinkel och matbordet står där sedan kommer ytterväggen.

Att byta plats på vaskskåp och skåp 4 ger en yta på 140 cm mellan häll och diskho, är inte det väl långt?
Varför skulle det bli 1,4 m bara för att du byter plats på två skåp, diskbänksskåp är väl oftast max 80 cm.Arbetsytan i ett kök är alltid den mellan spis/häll och diskbänk. Beroende på hushållets storlek avsätter man en yta för arbete, 80 cm är mycket vanligt men det förekommer alla mått beroende på plats i köket. Problemet när man planerar sitt kök är att man prioriterar utseende före praktiskt arbetsflöde, därför gå till köksaffären och prata med dem dom kan det där med det praktiska därefter gör du som du vill, så du blir nöjd även med utseendet.
 
Vi har byggt kök i sommar med ett hörn som ni tänker på och med diskbänk nära hällen på samma sätt. Jag gillar det fantastiskt mycket och kryddorna ligger i lådan precis intill(ikeas dolda låda) funkar klockrent. Hyllan avvänds till soja, olja och lulllull :)
 
cecar33 skrev:
Varför skulle det bli 1,4 m bara för att du byter plats på två skåp, diskbänksskåp är väl oftast max 80 cm.Arbetsytan i ett kök är alltid den mellan spis/häll och diskbänk. Beroende på hushållets storlek avsätter man en yta för arbete, 80 cm är mycket vanligt men det förekommer alla mått beroende på plats i köket. Problemet när man planerar sitt kök är att man prioriterar utseende före praktiskt arbetsflöde, därför gå till köksaffären och prata med dem dom kan det där med det praktiska därefter gör du som du vill, så du blir nöjd även med utseendet.
Det blir 140 cm eftersom där är en diskmaskin mellan de två 80-skåpen som isåfall byter plats. En diskmaskin är väl ca 60 cm.

Vi kommer absolut att kontakta inte bara en utan flera köksleverantörer. Just nu spånar vi bara själva och lägger fram lite olika förslag 😊
 
Bamsenalle skrev:
Vi har byggt kök i sommar med ett hörn som ni tänker på och med diskbänk nära hällen på samma sätt. Jag gillar det fantastiskt mycket och kryddorna ligger i lådan precis intill(ikeas dolda låda) funkar klockrent. Hyllan avvänds till soja, olja och lulllull :)
Intressant med en som byggt så här! :) Har ni alltså vaskskåpet precis intill eller har ni något smalt skåp emellan? Upplever ni det trångt?

Jag tänker kryddorna under hällen i en dold låda men det kanske inte är praktiskt möjligt?
 
140 cm arbetsbänk mellan disk och häll är ju suveränt. Har själv 120 cm och skulle inte gråta över 20 cm extra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.