IMG_3169.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon kommer en elektriker och ska installera 4 spottar ovanför diskbänken och en hörnbox med uttag och strömbrytare under överskåpet.

Problemet är nu hur jag ska förbereda detta för hörnboxen. Som det är idag är det vita standardkakelplattor som inte går hela vägen upp till där överskåpen börjar. Biten emellan utgörs av en trälist som är tjockare än kaklet och då har en profilerad kant som går ner på kaklet.

Jag har en tanke om att jag kanske snart vill byta kaklet till något annat och jag kommer inte vilja ha den där trälisten kvar. Men jag hoppas det inte är några problem med hörnboxen då. Det är lite det som är frågan nu också. Är det en fördel att jag tar bort trälisterna? Fast hur ska han montera hörnboxen? Det blir svårt oavsett som jag ser det. Han kan ju inte sätta den på trälisten eftersom den inte är lika hög som hörnboxens fästyta. Men tar jag bort trälisten så blir det ju ett glapp mellan kaklet och överskåpet.

I know, han borde kanske varit här och kollat först. Men men nu är det som det är, någon som har någon konstruktiv lösning eller tips på hur jag förbereder för honom på bästa sätt? Och söker gärna svar på min tidigare fråga också, om jag kan byta ut kaklet och trälisten senare efter detta är installerat eller om en elektriker måste komma på nytt och montera bort hörnboxen tillfälligt då?
 
Redigerat:
Det har inte direkt någon betydelse, hörnboxarna har fästpunkter bakåt samt uppåt så att säga - Vilket gör att han kan skruva dessa i skåpen och således när du skall byta kakel släpper du på dessa och byter kakel, följt av montage mot det nya kaklet. Är det en seriös elektriker så kommer han att lämna nog med kabel i den där boxen så att du kan flytta den en bit in och ut från vägg.
Det är även min erfarenhet att elektrikerna väljer att skruva i stomme framför att borra och skruva i kakel - Det som är enklast helt enkelt.
Be han sätta dit boxarna du, inga problem att släppa på dem och byta kakel senare... Så länge du inte släpper på kablaget i boxen så kan du med gott samvete skruva isär, lossa boxen och sedermera skruva upp den igen.

Påpekar vikten i att bryta säkringen om du avser att lossa boxen..
 
Alltså jag kommer vilja byta kakel senare av estetiska skäl. Det är därför jag har detta i åtanke. Sen är ju frågan hur han ska installera detta just nu. Ska jag ha kvar kakellisten eller ta bort den till han kommer?

Det vore ju faktiskt snyggt om han kunde dra kablarna längst in mot gipset så att det eventuellt blir dolt.

Kaklet är ju där nu så han kommer väl hur som helst bli tvungen att sätta nån skruv i kaklet imorgon?
 
Jag gissar att han INTE kommer att skruva i kaklet, men det är ju bara en gissning. Enkla vägen är att skruva i botten på skåpen.
Kablen är ju en annan femma, den lär ju klamras på listen och skall denna bort i ett senare skede så blir det till att klamra om kabeln, du får helt sonika tänka till hur du vill ha det med det nya kaklet. Vill du ha en synlig kabel PÅ det nya kaklet eller vill du ha kabeln mot gipsen och avsluta kaklet mot kabeln så kan du göra det lätt för dig redan nu och ta bort listen.

Är du hemma under besöket så tycker jag att du tar ett snabbt snack med hen för att se hur kabeln avses att dras och därifrån fatta ett beslut.
Jag ser inget problem med att lossa boxen, byta kakel och sedan åter-installera. Det hela handlar om HUR du vill göra det och slutresultatet.
Fliker in att det inte på något sätt är behörighets krävande att klamra om kabeln till ett befintligt installerat uttag.
 
Den sista meningen där var bra att höra. Jag är ganska händig på så sätt att jag nog kan göra saker själv, vill bara veta vad jag FÅR göra så att säga.

Angående första meningen: Vadå, han kan väl inte sätta fast hörnboxen i enbart taket? Det låter inte så stabilt. Hur som helst låter det som att det är bäst att jag tar bort kakellisten som är där idag. För den trycker ju annars ut boxen så att hålen i överskåpet kommer synas när boxen senare hamnar längre in mot väggen.

Men ja jag kommer vara hemma så får ta ett snack med honom då.
 
Det där blir inga problem alls! Lycka till! (y)

Edit: Stött på flertalet tillfällen där hörnboxarna bara sitter i skåpen och inget annat, ofta kommer El in på bygget före platt och således skall dessa lossas, plattor sättas och boxar upp igen. Även jag är av uppfattningen att man minimerar antalet borrhål i kakel för att slippa kakla om bara för att man tänker om hur man vill ha det. Dom sitter nog bra och har integritet nog att fästas bara mot en sida.
 
Redigerat:
Det blev ju riktigt lysande, hö hö.

IMG_3173.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Weppes70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.