Hej!

Sitter just nu och gör ritning till garaget vi ska bygga. Det blir ett dubbelgarage - innermått 6*9 m med 145 stående isolering och 45 liggande utanpå.

Min fråga: hur monterar man hörnen i regelstommen på bästa sätt (både uifrån hållfasthet och isolering)?

Det verkar finnas många lösningar, och jag behöver hjälp med att bestämma mig för ett alternativ. Jag skickar med en skiss över två alternativ som tycks vara vanliga. Vilket är bäst av? Finns det något ännu bättre alternativ?

Drar man i några kraftiga träskruvar eller spikar man bara ihop de reglar som fäster ihop hörnet?

MVH

Ludvig Haraldsson, Umeå
 
  • Gilla
matsirom
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har väl tänkt göra enl alt2, på garaget som jag har på gång att bygga i sommar. (Då är gaveln alltså uppåt och långsida åt vänster i din skiss).
Hur jag tänkt fästa är jag inte 100% klar på, men några 4" genom sista långsideregeln in i kanten på gavelregeln verkar ju rätt uppenbart. Sen kanske jag även fegar lite med att även skruva 2-3 plåtvinklar i varje hörn också, med ankarskruv.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83573

Jag är inte snickare eller så till proffesionen, så det är ingen garanti på ett korrekt svar .. :surprised:
 
...men det var mest för att man inte tänkte efter före. Inte heller jag är något annat än en glad amatör. Kom ihåg att stopa in isolering bara, innan skivmaterialet åker på. Tror jag drog i tre eller fyra rediga träskruvar i varje regel.

REGEL005-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matsirom
  • Laddar…
Förstår inte varför du skall ha tre spanter stolpar i hörnen? Räcker med två. i och med att du skall ha liggande reglar utv.

Bara onödigt och alternativ 1 skapar ytterligare en köldbrygga. Spanter stolparna kan du skrå skruva ihop med varandra. Sedan binder det liggande regelverket ihop vägarna ytterligare då du skruvar eller spikar ändarna på dessa.
 
Hej!

Hörnen på vårt nybyggda hus är konstruerade enligt alternativ 1, men det kanske beror på att väggarna levererades i sektioner. Den andra lösningen finns dokumenterad lite överallt - i byggböcker och på ritningar man köper osv.

Jag håller med om att det förmodligen blir bäst ur isoleringsynpunkt att lösa det som du säger, men det känns lite klent ur hållfasthetssynpunkt. Men vad vet jag - är ju bara en rookie.

Ser gärna att fler har synpunkter på detta...

MVH

Ludvig Haraldsson
 
Jag satte två stående i ytterkanten(några 100 mm skruv och se sitter :)) och sen en 45X45 eller var det 45X70 som stöd på insidan för gipsen i hörnet
 
Kan garantera dig att det håller med två spanter stolpar, har alla mina byggnader enligt den konstruktionen, nya som gamla (dvs sådant som är byggt före min tid). Bland annat på en utbyggnad som från början hade platt tak med några ton grus plus ca 1-1.20 med snö..... bor i norrbotten.....

Kommer att bygga mitt nya garage enligt den metoden också.

Men det finns säkert någon byggnads ingenjör här som kan förklara varför man skulle bygga enligt figur 2.
 
  • Gilla
micke85
  • Laddar…
Hej!

Man kan alltså dumpa alt. 1. Jag har funderat på lösningen att bara skruva två reglar mot varandra och sedan sätta dit en 45:a för att kunna fästa gipset, alt att man helt enkelt skruvar några vinkelbeslag från utsidan.

Håller ju på med ritningen. Mab verkar kunna rita in hörnreglarna hörn mot hörn i alla fall. Metod att fästa ihop allt kan man välja på plats...

MVH

Ludvig H
 
Det viktiga bör vara att stolpen kommer rakt under takstolen, så man avlastar hammarbandet
 
Och så här gjorde jag.
 
  • corner.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Snailman
Hej, igen!

Kollade in på träguiden - bra sida - ser ut att vara en stabil lösning. Förstår dock ej hur detta skulle kunna vara bättre rent isoleringsmässigt än de två alternativ jag skissade upp. Kan någon upplysa mig?

Jag är också intresserad av att veta hur man sätter fast syllen i betongplattan. Borrar man bara genom syll och sylltätning och drar i någon form av expanderande bult? Att gjuta in bultar i plattan - som jag fått tips om tidigare - verkar vara krångligt tycker jag.

Hoppas att någon har tid...

MVH

Ludvig H
 
Spikplugg är enklast, snabbast och bäst.

Låna dig en hilti borrhammare så går det super fint att borra. Sylltätningen på plattan, sen syllen och sen borrar du rakt igenom allt och slår en spikplugg.

Jag rekommenderar dig att mura alternativt gjuta en sockel som syllen ligger på.
 
Så här gjorde jag i badrumsväggen...

Drog sen i fogskum i hörnet (glömde att isolera innan jag satte på skivan på utsidan)..
 
  • corner2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gillar expanderbult bättre än spik men principen är den samma bara borra och trycka ned :). Tänk bara på var du ska ställa reglarna sen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.