Hej.

Jag är på gång att bygga garage och det kommer bli 720 i innermått. Jag har tänkt mig en garageport från hörmann som är 225 hög men är lite osäker på om den ska va 5 eller 5,5m bred. Vid 5m blir det 1,10m kvar på sidorna och vid 5,5m blir det 0,85m.
Hur mycke plats är rimligt?
Sen kanske man måste köra in bilen snett vid 5m port?

Tack och bock

Martin
 
Jag byggde 6,3m invädigt och valde en Hörmann 5m bred port. Har inte kört in bilar ännu men det blev precis lagom att få plats med hyllsystem längs väggarna.
 
P
Köra in snett? Hur menar du?

Tänk att normalt så är vanliga enkla garagedörrar 2.5meter
En bil är väl ca 2meter bred..
Och oavsätt portens bredd så kommer ju ett innermått på 7.2 göra så att det blir ca 80cm mellan yttervägg och bil kvar + 1.6meter mellan bilarna, vilket är mycket....

Vill du ha en port så kör med 5.5.
En hylla/garderob är ju ofta inte djuppare än 0.6 så dom får ju plats längs väggen
 
Hej och tack för svaren.
Med "köra in snett" menade jag principen att tex 2 vanliga portar brukar ha en stolpe eller en väggbit emellan varann och om bilarna vid 1 stor port ska komma på samma ställe så måste ju man räkna 2,50x2 + väggbiten.
Sen var prisskillnaden typ en tusenlapp mellan portarna så det litar nog åt en 5,5 x 2,25
/Martin
 
Om du mekar ibland så kan det vara väldigt skönt att kunna köra rätt in i mitten av garaget för maximalt svängrum, det är svårare om man har två portar pga stolpen emellan.
 
Jag har 6,8m innermått med 5m bred port. Med 1,2 m på ena sidan och 0,6 m på andra för att få plats med en rejäl arbetsbänk (0,9m djup) på breda sidan och få plats med tvåpelarlyft på den smala sidan. Hade gärna haft 7,2 m. Då hade jag centrerat en 5,5m port. En vanlig bil är ca 1,8m bred och en parkeringsplats 2,25-2,5m bred beroende på hur mycket fritt det är bakom. Vanligast är 2,5m skulle jag tro.
 
Ok tack. Tanken är att ha hyllor på sidorna och en arbetsbänk plus inkommande vatten m.m längst in i garaget men nu började jag fundera på om det är smartare att ha arbetsbänken på en av långsidorna, det blir ju ändå 85cm kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.