Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Blivit beodrad att bedömma dessa två mot varandra.
Den enda skillnaden jag kan finna, är att den ena har en app.

[länk]
[länk]

Staffan
Båda har app. Den dyrare ha fler finesser och flera olika ”kodec” för bluetooth som ger bättre ljudkvalité genom att dataöverföringen är snabbare.
 
Den dyrare har röststyrning och AptX. AptX ger bättre ljudkvalitet för musik via blåtand men om man inte är så petig går det nog bra med de billigare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Båda har ju app. 350'n har stöd för bättre överföringsstandard. Kör på den!
 
Jag blev intresserad och googlade på AptX. Verkar som man klarar sig bra utan det. (Så länge ens spelare stöder BT5 eller kanske BT4 förstås. )

”Bluetooth technology has come a long way in the last decade or so -- it's currently in its version 5iteration -- and as such, aptX isn't the panacea it once seemed. That doesn't mean it's not potentially useful, just that it doesn't necessarily mean there's much, if any, audible improvement. ”
 
Staffans2000
Kan tillägga att läsplattan är minst fem år gammal och telefonen tre. Är det så att den ena Blåtandversionen inte talar med den andra?

Staffan
 
Nä, det är bakåtkompatibla.
 
Staffans2000
T Trrttsch skrev:
Jag blev intresserad och googlade på AptX. Verkar som man klarar sig bra utan det. (Så länge ens spelare stöder BT5 eller kanske BT4 förstås. )

”Bluetooth technology has come a long way in the last decade or so -- it's currently in its version 5iteration -- and as such, aptX isn't the panacea it once seemed. That doesn't mean it's not potentially useful, just that it doesn't necessarily mean there's much, if any, audible improvement. ”
Det betyder med andra ord att det är ner eller mindre hugget som stucket?

Men vad är BT4-5 förnågot och hur vet jag om det finns i mina maskiner?

Staffan
 
BT5 = BlueTooth version 5 osv. Det borde stå i manualen eller om man googlar sin modell vilken version det är. BT4 kom för 10 år sedan så dina grejer har nog det. Som du säger, det är nog hugget som stucket. Om du inte jättegärna vill ha röststyrningen som jag antar fungerar lagom bra.
 
Redigerat:
Staffans2000
T Trrttsch skrev:
BT5 = BlueTooth version 5 osv. Det borde stå i manualen eller om man googlar sin modell vilken version det är. BT4 kom för 10 år sedan så dina grejer har nog det. Som du säger, det är nog hugget som stucket. Om du inte jättegärna vill ha röststyrningen som jag antar fungerar lagom bra.
Då är nästa fråga: vad styr man med rösten och är det användbart i praktiken, eller en pryl för de teknikfrälsta.

Staffan
 
Var tvungen att Googla detta åt dig ;-) . Det är bara en extra knapp på hörlurarna som startar röststyrningen på den enhet man använder, alltså Siri på iPhone och Google Assistant på Android-prylar. "Ring Nisse Hult", "Spela musik".
 
Staffans2000
T Trrttsch skrev:
Var tvungen att Googla detta åt dig ;-) . Det är bara en extra knapp på hörlurarna som startar röststyrningen på den enhet man använder, alltså Siri på iPhone och Google Assistant på Android-prylar. "Ring Nisse Hult", "Spela musik".
Tackar!
Jag frågar, istället för Googlar, för att få era praktiska erfarenheter, snarare än teknisk beskrivning och reklam.

Staffan
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Staffans2000
Det blev den billigare varianten efter en samlad bedömmning av era svar och framförallt efter det jag läst detta.
T Trrttsch skrev:
just that it doesn't necessarily mean there's much, if any, audible improvement. ”
Tackar allesammans.

Staffan
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.