Hej, jag ska hjälpa till att höja upp en sommarstuga som har sjunkit ner ordentligt i backen.
Det finns varken vatten, avlopp eller någon murstock så det borde inte vara några större problem att lyfta med domkraft. Vad jag undrar över är vad vi ska använda som "distanser" för att få stugan att stå stabilt. Just nu står den på gjutna plintar, som sjunkit ner ganska mycket i backen. Tanken var att använda nån typ av mursten för att få upp den 15-20cm. Kommer detta att hålla? Jag har blivit avrådd att använda lecablock, för att det skulle bli för klent. Vilken typ av sten skulle man kunna använda? Vet att det bästa vore att gjuta, men höjningen kommer att bli en provisorisk grej, i väntan på ev renovering. Stugan är drygt 40-50kvm stor.

Tacksam för tips! :geek:
 
Hur länge är provisoriskt?
 
Byurn Byurn skrev:
Hur länge är provisoriskt?
Det kan nog troligtvis bli flera år. Risken finns väl att det rör på sig, men huvudsaken är att stenarna pallar trycket. När man väl har fått upp stugan lite så tänker jag att man får hålla koll på distanser och se så att allt ligger på plats. Och om det rör sig så kan man lyfta lite och räta till om det behövs. För i dagsläget så är syllstocken i princip nere på backen på vissa ställen...
 
Gräv ett dike och fyll med grus så att ingen väta kommer åt bottenstocken., spara krafterna till en ordentlig insats om några år?
 
Byurn Byurn skrev:
Gräv ett dike och fyll med grus så att ingen väta kommer åt bottenstocken., spara krafterna till en ordentlig insats om några år?
Det skulle nog innebära betydligt mer jobb, eftersom backen består mestadels av sten...
Sen så vore det bra att kunna höja, så att inte bjäklag ligger för nära marken
 
De gånger vi har gjort liknande operationer har vi lyft upp och lagt natursten under bottenstocken.
 
  • Gilla
Joppin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.