Hej,

jag har rivit ur inredningen i vår källare som byggts till huset på 70-talet och i samband med det bilat upp de träbalkar som tidsenligt var ingjutna i golvet.:rolleyes:

Problemet jag har är att bottenplattan verkar vara gjuten direkt på marken (ev ovanpå ett sandlager) och när det är vårflod och/eller extremt högt grundvatten (som i höstas när det regnade ordentligt) verkar det som om vatten sugs upp underifrån genom kappilärkrafterna. Väggarna, som nu består av frilagda betongblock, är inte alls fuktiga, utan vattnet trycks tydligt upp underifrån.

Källaren det gäller ligger under 1/3 av huset. Den övriga delen av källaren, ett pannrum och en jordkällare har inga som helst fuktproblem. Min tanke har varit att det kan bero på att golvet i dessa utrymmen ligger ca 3 dm högre än golvet i den drabbade delen.

När de gjorde problem-delen av källaren ville de ha golvvärme vilket ledde till att plattan i denna del av källaren ligger ca 3 dm under golvnivån i resten av källaren (för att få plats med golvvärm + golv) och jag undrar om de tänkte på det när de gjorde dräneringen?

Min planen är alltså att fylla på med någon form av kappilärkraftsbrytande material (singel, lecakulor eller någon form av isodränplatta?) och ovanpå denna gjuta ett nytt betonggolv i samma nivå som golvet i resten av ällaren.

Tror ni detta skulle kunna funka? Vilken del av detta arbete kan man göra själv?

Måste man först ta bort den befintliga plattan?

Vad kostar det ungefär (golvytan är ca 40m2)?
 
Ingen som har någon ide? :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.