Undrar vad ni tycker.

Om man tar en vanlig villa med tomt intill liggande liknande fastighet.
Skillnaden ligger i hur välvårdat den ena är i förhållande till den andra. Ren, nymålat, välstädat, homestylad...
Vad tror ni skillnaden blir vid ev. försäljning?
En lokal mäklare sa ca 30-40%!

Vad tycker ni?
 
Skulle priset skilja upp till 40% på grund av det så bevisar det bara att husmarknaden är fullständigt irrationell. För mig låter det helt otroligt att folk skulle betala så pass mycket mer för lite yta som kan fixas relativt billigt av en själv ifall man köper objektet. Men den siste idioten är ju inte född.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Kanske på små orter, inte i Stockholm. Du får inte 8 miljoner för att du städat när grannens ostädade går för 5.
 
Korvgubbe
Utseende på vad? Tapeterna? De vill väl de flesta ändå byta till sin egna smak ändå.
Välvårdat på vilket sätt? Nyklippt gräsmatta? Den måste ändå klippas flera gånger.

Nej, jag tror inte ett dugg på att detta påhittade behov av "home styling" som görs veckan innan visning skulle kunna höja värdet med ens en bråkdel av dessa summor.

Pratar vi däremot "välvårdat" och "snyggt" i egenskap av att normalt underhåll har gjorts med rätt tidsintervaller, t ex att gräsmattan är plan och faktiskt består av gräs och inte en gropig djungel så kanske det höjer värdet, en uppvuxen trädgård är ju trots allt något som tar lång tid. Men jag tror nog att det är mer rättvist att beskriva det som att eftersatt underhåll sänker värdet på fastigheten och inte tvärt om.
 
Ovårdade grannar kanske drar ner priset mer och de kan man ju oftast inte göra något åt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Slarvigt städat, slarvigt underhållet skulle väl skrämma någon köpare men 30-40% tror jag inte på. 3-4% ligger nog närmare sanningen.
Å andra sidan borde just mäklare vara dom som är insatta. :eek:
 
Nu tror jag inte åsikterna hos oss här på Byggahus.se kan anses vara ett tvärsnitt av husköpare. När vi haft liknande diskussioner på jobbet har de flesta resonerat att de är villiga att betala mycket för ett hus/lägenhet där de kan flytta in och inte behöva lyfta ett finger på många år, kanske aldrig under den tiden de tänkt bo där. När jag stillsamt undrar vad det innebär menar de att huset ska vara modernt invändigt. När jag börjar prata stomme, löpande underhåll, status på taket mm ser de ut som fågelholkar.

De köper med hjärtat och ögonen snarare än med huvudet. De ser inte förbi yta och fasad. En ostädad men välskött lägenhet med omoderna tapeter och färgscheman går bort direkt. Men ett dåligt underhållet hus som ser "rätt ut" kan de gå långt upp i budgivningen med

Hur mycket det kan påverka vet jag inte, men att det påverkar gör det helt klart.
 
  • Gilla
Putt och 5 till
  • Laddar…
Det är klart att ögat köper. Frågan är hur mycket man ska investera. Det är ju beroende på den lokala marknaden.
Det är som med fruntimmar. man väljer inte ett vrak, men överstylad är inte kul heller. Det är väl själen som avgör.
 
Mellanbarn skrev:
Å andra sidan borde just mäklare vara dom som är insatta. :eek:
Då mäklaren säkert tjänar en del på att agera mellanhand åt homestyling- och städfirmor så är de väl inte helt objektiva i frågan.
 
harry73
Kan tänka mig att på ett hus som ligger ute tll försäljning för ca 2,5 miljon, då hittar man få spekulanter nör skicket är sämre och får man kanske nöja sig med 100 000 mindre
ser huset fräscht ut nlir det janske budgibning och då stiger priset 200 000.

Så 10-15% låter rimligt i mina öron om skicket gör skillnaden mellan budgivning eller ej
 
Sen är ju spannet ganska stort mellan välvårdad och välstädad. Bara ordet välstädad tolkas ganska olika av olika människor.
Jag läste nog frågan som just välstädad först, för att kallas välvårdad kräves betydligt mer och kostar då mer.
Men 3 miljoner som i stockholmsexemplet är fortfarande väldigt mycket.
 
O
När man ser hur budgivningar kilar iväg oavsett så är jag ganska övertygad om att det har en mindre betydelse.
Naturligtvis ska det vara städat...

JAg gick på en husvisning där var ägarna hemma... Ena gick runt med morgonrock och tofflor....
Då var det en "öppen visning" där tiden var utannonserad...
DE huset drog iväg en hel del... då var det ändå ett väldigt slitet hus... Med vattenpöl på golvet efter att något läckt...
 
harry73
Odjuret skrev:
När man ser hur budgivningar kilar iväg oavsett så är jag ganska övertygad om att det har en mindre betydelse.
men nu bor du i stockholm och ts i skåne och där kan välvårdat detyda skillnaden mellan budgivning eller ej
 
Jag tror att mäklaren har rätt.

Skribenterna på det här forumet än knappast representiva för husköpare i allmänhet, och husköp handlar bara till viss del om renoverings- och driftsättningskalkyler. För väldigt många så är det hur man KÄNNER för huset som avgör hur långt man vill gå i en budgivning. Och för den målgruppen så är det jättevikigt att huset förmedlar ett positivt första intryck.

Jag själv köper så klart helst ett hus med nytt tak, nygjord dränering och muggiga ytskikt där visningen är en regnig novemberonsdag.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.