Hej.

Renoverar en hall och en toalett i källaren. Vi har gjort alla golv betongrena och tagit bort tröskel till toalettdörren, och skall nu lägga på nya golv - trä i hallen och klinkers på toagolvet. I hallen har vi lagt platon plus parkett så den ligger ca 2 cm ovanför ordinarie golvhöjd. På toaletten har vi gamla avlopp (toa och handfat) som sticker upp ur betonggolvet. Nu till min fråga.

Då hallgolvet bygger två centimeter så borde jag höja golvet på toan 1-1,5 cm innan jag lägger klinkers, men hur blir det med höjder till avloppsrören, och då tänker jag främst på toalettens avlopp. Jag antar att det skall passa med någon form av standardmått i toaletten. Hur fungerar det. Om jag höjer golvet - passar en toastoll i koppligen till avloppet ändå?

Följdfrågan (om jag nu kan höja) är vad jag skall välja. isolering + golvgips? Bruk (vill jag helst inte göra).

Jag hade tänkt lägga klinkerplattorna direkt på golvet utan något tätskikt, då det bara är en toa med tvättfat, men om jag lägger golvgips så blir det nog bäst att täta hela rasket eller?

Kanske sätta dit en tröskel igen?

/NiB
 
Det borde finnas förlängnings muffar som passar till avloppsröret.

Minerit kan man välja istället för golvgips. Kan inte ta upp fukt tydligen.

/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.