Hej vi har ett garage vid tomt gräns. tomten det angränsar mot är ca. 1.6m högre och ligger an mot väggen, Nu kan jag inte längre stänga garage dörren, och jag har fått fukt skador i garaget.
Husen, tomterna är uppförda 1965.Vi har prata med grannen ifråga men dom verkar inte intresserade att hjälpa till, varken finansiellt eller arbetsmässigt. Dom bara hävdar att om vi pajar deras trädgård får vi återställa den i ursprungligt skick.
Jag ser det som att det är deras tomt som pressar på och förstör mitt garage. och jag har ingen möjlighet att underhålla garaget. Jag skulle vilja dränera och ta bort jorden mot väggen... någon som har kolla på sådant här?
:-/
tittar man på statsbyggnads kontoret så ser man att grannen har fyllt upp med ca 1 m jord utan bygglov. (ifs tidigare ägare)
Hjälp !!!!
 
Av vad jag förstår från tidigare trådar om utfyllnad och murar i gränsen, så är det ditt problem om garaget skadas av den ursprungliga marknivån, dvs ditt garage skall vara byggt så att det tål marktrycket från grannens tomt. Av den mark som fanns vid bygget. De som byggt ert hus har ju troligen grävt vd tomtgränsen, då ligger dte på ert anvara att inte grannnens tomt rasr in på er sida.

Men nu har ju tydligen granntaomten gjort en utfyllnad, dvs dom har ändrat nivån på sin sida, och oavsett om de har bygglov eller ej så liggerdet ju på deras ansvar att det finns en stödmur som håller fyllnadsmassorna på deras sida gränsen.

Nu misstänker jag att det kan visa sig knepigt att bevisa att era skador på garaget verkligen beror på marktrycket från grannens sida, och framförallt att det beror på den extra metern dom lagt upp. Och ditt behov av att dränera behöver inte grannen ta någon hänsysn till.

Så vitt jag förstår så blir ju grannen i princip skyldig att bygga en stödmur för sin utfyllnad, han borde inte ha rätt att använda er vägg som stödmur oavsett om den tål detta eller ej.

Diplomatiskt kanske det mest handlar om att på ett lagom trevligt sätt göra grannen uppmärksam på att han faktiskt har ett ansvar för situtationen, om det sedan biter är ju en annan sak.
 
Hej
Du säger två grejor, först att grannen inte behöver ta hänsyn till vårt garage, sedan i nästa mening så säger du att han behöver bygga en stödmur. Jag förstår inte riktigt. Skulle du vilja vara snäll att förtydliga?
Muren (väggen) är bara byggd av lättbetong block och är inte byggt för klara den kraften som hela hans trädgård trycker på! Han använder ju den som stödmur.. Och vi har ju tydliga fuktskador (mögel, fuktfläckar) på väggarna vid muren + att man kan se tydligt att väggen bågnar av trycket....
 
Jo vad jag meande är att ert garage måste vara byggt så att det tål marktrycket från den ursprungliga marken, Dvs om det låg jord 60 cm upp från början så är det ert problem att klara den belastningen.

Sedan har grannhuset tydligen fyllt på mer och ökat marktrycket, deras utfyllning är deras ansvar, dvs dom kan inte automatiskt använda er vägg som stödmur.

Det som kan göra det hela lite komplicerat är att grannen kan hävda att det är inte hans utfyllnad som vållat skadan utan ert ursprungliga marktryck (er vägg är i så fall felkonstruerad). Vidare så skulle det ju kunna vara så att även om grannens utfyllnad saknar bygglov så kan den som ägde ert hus på den tiden ha gett sin tillåtelse till utfyllnaden, och kanske godkänt att väggen fick belastas.

Det faktum att ingen har protesterat under lång tid mot utfyllnaden kan göra att man anser att grannen har fått ett godkännande (på den punkten vet jag inte riktigt vad som gäller, men den typen av "tyst" acceptans gäller i många andra sammanhang, man har alltså bara en viss tid att klaga över ett misssförhållande sedan har man samtyckt).

Men huvudprincipen är att var och en skall ansvara för sin förändring av nivå vid en tomtgräns.

Sunt förnuft tyder ju på att det är grannens utfyllnad som är skulden här, men bevisningen kan bli besvärlig. Och frågan är väl hur bra ni kan bevisa att utfyllnaden verkligen ägt rum, det borde nog till lite bättre bevisning än bara bygglovskartor.
 
Om vi nu antar att grannen inte är altför lätt att övertala angående sin del av ansvaret, så tycker jag att ni skall skaffa er riktig rådgivning, prata med villaägarförbundet, dom tillhandahåller gratis juridisk rådgivning.

Skaffa en åtgärdsplan (dvs. typ vad skall ni ta upp vid "lätt övertalning", lite mer seriös övertalning, samla bevis inför en ev. stämning om nu det kan bli aktuellt). Juristerna på villaägarförbundet bör kunna hjälpa er med att för det första klargöra vilken rätt ni har eller inte har gentemot grannen, och för det andra bör de kunna hjälpa er med en handlingsplan. Och om det skulle bli nödvändigt, hjälpa er med att kontakta en lämplig jurist som kan sköta stämmningen (för det gör dom inte gratis).

Exakta utförandetr av handlingsplanen beror ju bla. på hur "vettiga" era grannar är, är förhållandet redan kört, eller kan man tänka sig att de någonstans i sitt inre ser ett värde med god gransämja osv.

Deras nuvarande attityd kan ju bero på att dom inte har en aning om att dom ev. är medskyldiga utan ser det som att det helt handlar om ert garage, inte inser att dom kanske är skyldiga att ha en stödmur (om dom nu är det).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.