Finns det något minsta mått till marken för en luft/luft vp? Bor i Norrbotten, alltså en hel del kyla att ta hänsyn till men i snöskyddat läge. Bildas det is under utedelen som man kanske måste lämna plats för?

Leker med tanken att placera utedelen under ett altangolv. Skulle det kunna funka tror ni?
 
B
nog kan det gå. jag bara funderar om det kan skada funktionen på något sätt.
 
Sitter utedelen allför instängt så kan den suga in samma luft som den nyss blåste ut, och det sänker verkningsgraden. Spontant tycker jag det låter som en dålig idé, men jag vet inte hur din altan ser ut.

/Hasse
 
Nu är det gjort iaf. Enligt installatörerna borde det inte just innebära något problem. Om det blir för lite luft under altanen så kan vi ev öppna upp mer genom att sätta galler på sidorna. Dock hamnade ju utedelen aningen nära marken, ca 20cm upp, så vi ska gräva ur lite under så det finns mer plats för vinterns isbildning.

Nu slipper vi se eländet *s* Och skulle det visa sig vara en sämre lösning så gör det inte så himla mycket. Vi använder egentligen mest fjärrvärme.
 
Om du sätter en termometer där utedelen suger in luft så kan du få en uppfattning om hur bra/dåligt det blev. Ju större temperaturskillnad mellan utomhustemperaturen och insuget, desto sämre är det.

/Hasse
 
Ok, kan testa det framöver. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.