Hej!
Jag hoppas någon kan svara på det här med höjdanviselser på bygglov.

På situationen/fasadritning ska golvhöjd m/havet anges enligt dem exempel jag sett.

Det jag undrar över är hur ska vi märka ut detta? Vår tomt ligger utanför detaljplanerat område. Det finns ingen nybyggnadskarta utan vi ska rita in vår placering på en karta som troligtvis är hämtad från hitta.se

Det jag vet är att det ska slutta från huset ~3°, 3m.
Om vi nu skulle ange höjder från någon referenspunkt, vem är det vi kan ta hjälp av för att avgöra vilka höjd mått vi ska ange? Kontrollansvarig?markentreprenören?
 
Med risk att det inte finns en nybyggnadskarta kan kommunen kräva att göra en inmätning av fastigheten, i samban med den kan du få en höjd utsatt på lämpligt ställe som ni projjar efter.

Min kommun krävde en "inmätt" nybyggnadskarta för mina situationsplaner utanför detaljplanerat område.
Enkelt för mig då jag jobbar som mätningsingenjör.

Nybyggnadkartan kan kommunen mäta in eller konsult.

Referenspunkt kallas höjdfix (+höjd över havet) och finns lite utspritt varstans i landet, dessa köper du från kommunen och förflyttar via avvägning.

Hör med kommunen vad som krävs för nybyggnads kartan, handritad från hitta.se är jag tveksam till.

Om det kräv en inmätning så vänd dig till en mätkonsult och fråga om pris min kommun tar 10tkr för en.
 
Tack för massa bra information.

Nu är det ju kommunen som skickat kartan till mig, dem borde nog sagt något om det då när jag bad om en nybyggnadskarta.

är det en mätingenjör som kan tala om hur högt över havet som huset bör placeras? Eller mäter dem bara ut befintliga höjder?
 
Vilken kommun är det?
Är det ett bygglov eller ett förhandsbesked?
Tror nog bygglovet kräver en inmätt nybyggnadskarta.

Nybyggnadskartan visa fastigheten, tomtgränser, byggnader, ekvidistans (höjder på befintlig mark).

Kartan kommunen skickat till dig är nog en flygbild med tomtgränser (den här flygbilden är inte de bilder som ligger på nätet utan det är för uppdrag åt kommunen som dom brukar göra vart 5e år) för dina tomtgränser gäller befintliga gränsrör, saknas dem är det utredning via LM.

I mitt fall var min fastighet via kommunens koordinater 5-10m större åt alla håll, men jag hade mina gränspunkter kvar, vilket är det som gäller.

Situationsplanen är det som visar vad som skall ändras utifrån nybbygnadskartan, dvs ett nytt hus med FG (färdigt golv) alltså en +höjd över havet. du behöver alltså en nybyggnadskarta så du kan göra en situationsplan som behövs för bygglovet. (krångligt? JA)

En som har mätkompetensens kan mäta in din fastighet och göra en nybyggnaskarta, antar att alla kommuner har en "mät och kart" avdelning. du kan även ta in en konsult som jag rekommenderade, yrkestiteln är varierande utsättare, mättekniker m.m.

För eller senare så blir du tvungen att konsultera en "mätare" för utstakning av läge på ditt hus samt en lägeskontroll av ditt färdiga hus.

En som sysslar med mätning kommer nog aldrig säga vilken höjd FG skall ha utan det är nog du eller en arkitekt/konstruktör söm sätter den höjden.

Alternativ drar du en rövare till kommunen och ritar ditt hus på bifogad bild och skriver FG +över befintlig mark.

Oj blev mycket text nu.
 
Jag är ytterst tacksam för all text :)

Kommunen själva har sagt att vi ska använda det skickade kartutdraget, det är nog som du säger inte hämtat från hitta.se (även om dem är misstänkt lika)

Hittade precis i en mailkonversation där kommunen sagt att vi ska ange höjd över befintlig.
Men då är det alltså vi (konstruktören/arkitekten) som ska hitta på en rimlig höjd.
Kommunen kommer få göra utsättning av huset sen.

Då kommer följdfråga.
Är det något vi bör tänka på förutom att marken bör slutta ut från huset med 3°
Hur mycket bygger färdigt golv? Vi kommer ha platta på mark och troligtvis parkettgolv.

Markentreprenören har redan sagt att det är fall till dagvatten.
VA är inte fixat än, bör vi rådgöra med dessa innan vi anger höjd mått? Så att det blir fall åt rätt riktning även där.
 
Vad betongplattan eller FG har för höjd är nog betydelselös +-5cm är i min värd det samma i detta sammanhang.

De 3° fall ut från huset, detta skulle jag i alla fall tolka som lokalt fall och att FM är utanför 3m från huset.

Vad det gäller FG från FM så får någon annan flika in, antar att det är kantelement, dessa är väl typ 40-60cm höga så FG borde bli runt hälften av det.

VA't läggs med fall så klart men har du ett dike som recipient så kan det vara bra att veta höjdskillnader från hus>dike, räcker frostfritt djup eller? får man till fall? Nu talar jag om spill, dagvattnet finns alltid en lösning på.
 
Ingen hjälp kanske, men är inte det här frågor som din kontrollansvariga borde kunna hjälpa dig med?
För du har väl en sådan (kallades förr kvalitetsansvarig)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.