Hej!
Jag hoppas någon kan svara på det här med höjdanviselser på bygglov.

På situationen/fasadritning ska golvhöjd m/havet anges enligt dem exempel jag sett.

Det jag undrar över är hur ska vi märka ut detta? Vår tomt ligger utanför detaljplanerat område. Det finns ingen nybyggnadskarta utan vi ska rita in vår placering på en karta som troligtvis är hämtad från hitta.se

Det jag vet är att det ska slutta från huset ~3°, 3m.
Om vi nu skulle ange höjder från någon referenspunkt, vem är det vi kan ta hjälp av för att avgöra vilka höjd mått vi ska ange? Kontrollansvarig?markentreprenören?
 
Med risk att det inte finns en nybyggnadskarta kan kommunen kräva att göra en inmätning av fastigheten, i samban med den kan du få en höjd utsatt på lämpligt ställe som ni projjar efter.

Min kommun krävde en "inmätt" nybyggnadskarta för mina situationsplaner utanför detaljplanerat område.
Enkelt för mig då jag jobbar som mätningsingenjör.

Nybyggnadkartan kan kommunen mäta in eller konsult.

Referenspunkt kallas höjdfix (+höjd över havet) och finns lite utspritt varstans i landet, dessa köper du från kommunen och förflyttar via avvägning.

Hör med kommunen vad som krävs för nybyggnads kartan, handritad från hitta.se är jag tveksam till.

Om det kräv en inmätning så vänd dig till en mätkonsult och fråga om pris min kommun tar 10tkr för en.
 
Tack för massa bra information.

Nu är det ju kommunen som skickat kartan till mig, dem borde nog sagt något om det då när jag bad om en nybyggnadskarta.

är det en mätingenjör som kan tala om hur högt över havet som huset bör placeras? Eller mäter dem bara ut befintliga höjder?
 
Vilken kommun är det?
Är det ett bygglov eller ett förhandsbesked?
Tror nog bygglovet kräver en inmätt nybyggnadskarta.

Nybyggnadskartan visa fastigheten, tomtgränser, byggnader, ekvidistans (höjder på befintlig mark).