Nu står ju Oskarshamns största del still igen http://www.okg.se/. Priserna stiger i taket med kylan som kommer och trots att Ringhals gick igång så går priserna upp... Man hör ju folk skrika att det är planlagt för att staten ska tjäna mer etc etc. Men vad innebär ett underskott av el egentligen. Innebär det att vi får importera el och det är de kostnaderna som ska betalas=högre elpriser och att Svenska staten inte alls tjänar mer?

Riktigt klantigt att planera driftstart till senhösten. Det vet ju vilken projektledare som helst att man får lägga på tid och pengar på allt som är planerat. Till och med Arga Snickaren skulle ju kunna tipsa dom om det liksom...... :O
 
Mikael_L
Staten ...?

Är det inte vattenfall som tjänar på det, trots att dom tappar produktionsinkomster från något verk.

Det dom förlorar på någon stillastående reaktor tar dom nog med råge igen på vattenkraften och deras kolkraftverk i Tyskland.
 
Mikael_L skrev:
Staten ...?

Är det inte vattenfall som tjänar på det, trots att dom tappar produktionsinkomster från något verk.

Det dom förlorar på någon stillastående reaktor tar dom nog med råge igen på vattenkraften och deras kolkraftverk i Tyskland.
Ja nu ägs väl mig veterligen Ringhals av Vattenfall=Staten än? :) Ringhals är ju tydligen igång nu medans Oskarshamn kommer vara nere 1-2 veckor till för de felkonstruerat ett turbinlager... Svensk Ingenjörskonst. Sweco?
 
Tjänar de på något är det väl momsen
 
Precis, ju högre elpris detsom mer moms till staten. Energiskatten är ju den samma oavsett kWh pris.
Dock kan man ju börja fundera på om det kanske inte är dags att sänka momsen på el, när den infördes var elprisen ungefär en tredjedel av vad det är idag. Dvs intäkterna från momsen har tredubblats.
Samtidigt är vi inne i en period av kalla vintrar. Hade inte räntorna varit så låga som de är så hade nog protesterna varit större. Allt större del av inkomsten går till driftskostnaderna för boendet.
 
Moms är muns sa Kjell Olof Feldt en gång i tiden.
Sen finns det ju en politisk vilja av att hålla uppe elpriserna för den så kallade gröna skatteväxlingen.
Minns jag rätt så är det tyska ingengörer som ska ha stryk för O3:s turbinkonstruktion
 
Varför finns det med pris för morgondagens elpris på Nord Pool?Blir i så fall rekordnivå imorgon......
http://www.nordpoolspot.com/reports/areaprice/Post.aspx

SEK/MWh
Date SE Exch.rate
13.12.10 1240,23
12.12.10 818,80
11.12.10 724,14 9,1050
10.12.10 901,53 9,1328
09.12.10 812,44 9,1447
08.12.10 928,20 9,1044
07.12.10 786,39 9,1195
06.12.10 689,58 9,1005
 
Bricco skrev:
Ja nu ägs väl mig veterligen Ringhals av Vattenfall=Staten än? :) Ringhals är ju tydligen igång nu medans Oskarshamn kommer vara nere 1-2 veckor till för de felkonstruerat ett turbinlager... Svensk Ingenjörskonst. Sweco?
Lagret är franskt, om jag inte är helt fel ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.