Hej!

Sitter och skissar på mitt lösvirkesbyggda fritidshus och kom precis att tänka på en kanske "dum" fråga som jag ej lyckats googla fram något svar på.

När man bestämmer sig för höjden på ytterväggen, alltså från golvbjälklag till takstol, ska man lägga på tjocklek för innertaksbeklädnad och golvtjockleken? Alltså 2440 (höjd gipsskiva) plus golvet och takets beklädnad? Eller räknar man normalt med at de 2 extra 4 extra centimetrarna från 2,40 i normalhöjd täcker upp det hela?

Kan nog inte förklara bättre men kom gärna med era åsikter och fråga om ni inte förstår.

Med vänlig hälsning, Claes
 
Du måste räkna med detta när du räknar eftersom BBR anger att minimihöjden ska vara minst 2,4 m.

Dessutom kan det vara skönt att slipa kapa gipsen som är 2,4 meter så jag skulle säga 2,42 cm mellan ytskikten på tak och golv.
 
Tack, då får jag höja väggarna en bit i hela huset då jag ska ha fritt i nock i halva huset samt loft över andra halvan där kök och sovrum ska vara. Hade tänkt att fästa bjälklaget till loftet i väggarna.
 
Blev lite nyfiken på detta och läste mkt riktigt på BBR att höjden ska vara minst 2,4 meter. Men gick då som exempel in och tittade på sorselestugan, där är höjden specificerad till 2003 mm mellan golv och underkant loft. Får man då inte bygga dessa hus som enda byggnad?
 
Om det ska vara en permanentbostad ska det vara minst 2,4 meter i takhöjd, läste nu att du ska ha bygga fritidshus så vet ej om det verkligen är krav på 2,4 på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.