Har planerat att bygga en egen ställning till träsvarv.

Jag har ett problem med vilken höjd den ska ha. Och det känns lite jobbigt att först göra en ställning och chansa.

Jag är också relativt oerfaren av att svarva.

Vilken höjd har ni/du på eran svarv som ni är nöjd med? Mätt från mitten av dubben/chucken?
Jag är 1,80cm.


(Javisst blir det också en chansning för mig, men chansen är större att det blir en höjd som är bra om jag går efter en höjd som fungerat bra för andra.)
 
Jag har min spindel i samma höjd som min armbåge när jag står rakt upp och ner. Ibland skulle jag nog vilja ha den något högre. Söker man på height wood lathe verkar det vara den höjd de flesta rekommenderar

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Aha, tack, då tror jag att jag kör så.

Kanske kan testa den ställningen genom låtsas att svarva.

Då får man underarmen i 90gr vinkel ut från armbågen när man arbetar tänker jag. Just så kanske jag har armen i 20-30gr. Ett skåp eller bänk den är fastsatt i.
 
Det finns virke 45x45, 45x70, 45x95, ...

Jag inbillar mig att en svarv ska vara fastskruvad i golvet. Om du bygger din ställning lite för låg, kan du lägga något emellan ställningens ben och golvet.
 
Den ska bli estetiskt tilltalande genom att vara bastant. Så även om jag inte är på det klara med exakt hur den blir så kommer den inte bli ranglig, eller se ranglig ut.

Jag kan tänka mig estetiskt detaljer som inte fyller någon funktion.

Men, iaf än så länge så kommer den inre byggas av 45x45 : D
 
KykFol.jpg

Vet inte om estetiken men den verkar vara stabil, har inte kunnat provköra den än. Och den ska skruvas fast i golvet så räknar inte med nå problem.

Av nån anledning blev den 5 centimeter högre än vad jag gjorde den... antagligen var jag lite högre i morse när jag tog måtten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.