Tänkte höra era åsikter angående höjd på strömbrytare under följande förutsättningar:

Villa med ett plan plus källare byggd på 60-talet. I källaren finns pannrum, tvättrum, hobbyrum, matkällare och garage. Källaren är torr och dränerad så det är ingen fukt och väggarna är putsade och målade i alla rum.

Strömbrytarna i bostadsplanet sitter 1400 mm ÖG (infälld installation) och även i källaren sitter de 1400 mm ÖG som var vanligt förr. All el i källarplanet är utanpåliggande och ska bytas ut så chans finns nu att sätta strömbrytarna i källarplanet enligt nuvarande standard 1000 mm ÖG.

Fråga 1: Är det vettigt att göra det eller kommer det att kännas bakvänt att strömbrytarna sitter på olika höjd på de olika planen?

Fråga 2: Nu sitter det gamla kapslade strömbrytare i källaren men då källaren är helt torr och rummen klassas som torra är det kanske onödigt med t. ex IP44 på strömbrytarna? Hur tänker ni? Det blir antingen vanliga ELKO RS utanpåliggande eller ELKO RS Kapslade.
 
E
Sätt du det på 1000 om du gillar den höjden, så hade jag gjort.

Om någon klagar i framtiden får du väl höja golvet i ovanvåningen. :D
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
1: Eftersom kroppen lär sig hur den ska röra armen för att komma till strömbrytaren skulle jag tro att man upplever det som jobbigt om det är olika höjder i olika rum. Det blir ett extra steg att tänka efter på vilket plan man är och hur man då ska röra armen.
 
Jag är lång och ståtlig så jag brukar sätta mina (hemma) på 1,20 ög.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
1: Eftersom kroppen lär sig hur den ska röra armen för att komma till strömbrytaren skulle jag tro att man upplever det som jobbigt om det är olika höjder i olika rum. Det blir ett extra steg att tänka efter på vilket plan man är och hur man då ska röra armen.
Ja, detta är en poäng men kroppen bör trots allt vara mest van att röra sig mot en meter, och i allt större utsträckning ju mer tiden går.

Så tycker jag det är betydligt värre när man kommer hem till någon i ett nytt hus och möts av tre apparater i en ram som styr fem olika saker. Vilken går till vad? :thinking:
 
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.