Hej!
Vi planerar en tillbyggnad och har blivit varnade av kommunens arkitekt att det kan bli problem med vår skorsten på det befintliga huset, då vi vill göra en tillbyggnad som kommer bli högre än det gamla huset. Vilka regler gäller egentligen? Skorstenshöjd 1 m över taket? Så har vi det idag, så då borde det ju inte bli något problem alls? Eller måste vi dra upp skorstenen så den kommer upp 40 cm eller 1 m (har fått olika bud) över nock (på tillbyggnaden alltså) vilket absolut inte kommer se klokt ut?? Snälla hjälp oss! Skostenen på det gamla huset hör till en braskamin som vi inte hade tänkt flytta, och sitter ungefär en meter från tänkt tillbyggnads ytterväg/tak.
Tacksam för goda råd!
 
Tack för länken, är ändå inte helt säker på att jag förstår hur det ska vara... Det finns alltså inga bestämda mått enligt lagen, mest allmänna råd? Ska man räkna nocken på det tak skorstenen sitter på eller måste man ta hänsyn till intilliggande tak som kommer bli ca 2,5 m högre? Kan jag riskera tvingas höja upp min skorsten så mycket tror ni, kommer absolut inte se klokt ut...
 
Ring till din kommun och få tel.nr till er skorstensfejarmästare.
 
H
Om det ser klokt ut eller inte har väl inte med saken att göra.
Alternativen är väl rätt klara. Låta bli att bygga till.
Låta bli att använda skorstenen för eldning.
Förlänga skorstenen.
 
Nyfiken på hur det gått med eran skorsten. Vi sitter i samma sits med en påbyggnad av huset och enlig detta kommer vi få en skorsten på runt 3 m ovan nock på det befintliga taket. Kommer antagligen se ut som ett lokomotiv.
 
Hej Nockpannan!
Inget klart ännu, har lämnat offert till skorstensbyggare o väntar på svar. Enligt skorstensfejarmästare måste skorstenen nå upp till nock på nya huset. Vi ser följande alternativ: 1) Höja skorstenen - inte så snyggt, om man höjer den så krävs ev en plattform så att det ska gå att sota o släcka ev brand då skorstenen blir för hög. Alternativt kan man göra nån slags sotningslucka på mitten vilket var en acceptabel lösning enl skorstensfejarmästaren. Plattform låter inte som ett alternativ som passar på vårt lilla torp... Alt 2) Bygga in skorstensröret (vi har en gjutjärnskamin med stålrör, alltås ingen murad skorsten) in i angränsade tillbyggnad, dvs böja röret in mot den ny huskroppen o låta den följa snedtaket (förhöjt väggliv) för att sen mynna ut på det nya taket. Vi flyttar helt enkelt skorstenen! Snyggare men säkert dyrare o krångligare. Nu ligger vår skorsten bara ca 1 m från tillbyggnaden så det kanske ser annorlunda ut för er. Vet inte vilka regler som gäller om skorstenen hade legat längre ifrån, inte säkert att kravet på att nå nock gäller då. Det verkar inte finnas några solklara regler, byggnadsinspektören på kommunen sa att om skorstensfejarmästaren godkänner så gör vi, han kunde inte ge oss närmare direktiv hur vi skulle göra. Det beror tydligen på vindriktning, typ av eldande, material på taket etc. Skriver igen när jag vet mer! Lycka till!

PS. Holmertz - ge gärna förslag på KONSTRUKTIVA lösningar ;)
 
Redigerat:
Hade sotarmästaren på besök idag. Efter att ha tittat på ritningarna samt sett huset med egna ögon sa han att vi inte behövde höja skorstenen.
Så det är mycket vunnet att få dom på plats för en korrekt bedömning.
 
Se där man ska se till att få rätt man /kvinna på rätt plats så löser sig problemet,se nu till att få det på papper så du har något att visa när "byråkraten" från kommunen ska godkänna tillbyggnaden. Lycka till med bygget!!!
 
Nockpannan - vad skönt! Vilken kommun bor du i? Hur nära er tillbyggnad kommer skorstenen hamna? Kanske därför vi fått så olika bud... Vår kommer ju hamna bara nån meter från tillbyggnaden.
 
Samma regler ska gälla över hela landet, men tyvärr så tolkar sotarn det olika från distrikt till distrikt.
För ett par år sedan skulle skorstenen gå en meter över nock, det är nu ändrat till en meter ovan tak, vid genomföringspunkten, det finns någonstans att läsa sig till, skriv gärna ut, eller hellre, beställ hem någon broschyr/folder att hålla framför sotarn..
 
Tack mäster, har läst de där reglerna, de är väldigt luddigt skrivna, det står nånting i stil med "bör nå upp till nock" har jag för mig, och det kan man ju tolka som vill förstås...
 
Malino skrev:
Nockpannan - vad skönt! Vilken kommun bor du i? Hur nära er tillbyggnad kommer skorstenen hamna? Kanske därför vi fått så olika bud... Vår kommer ju hamna bara nån meter från tillbyggnaden.
Våran tillbyggnad hamnar 8m ifrån skorstenen samt att vi inte kommer att ha någon takkupa eller öppningsbart fönster åt det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.