Ska montera en ny ringsklocka/dörrklocka. Då den är trådlös kan jag fritt välja placering. Men vilken höjd rekommenderas? Har måttat lite och testat samma höjd som dörrhandtaget. Men det känns lite lågt, vet inte varför... Finns någon standard? Eller vad har ni ungefär?

Tack på förhand! :)
 
Har min i höjd med handtaget.
 
Tack för snabbt svar!

Sitter knappen/knappsatsen på fodret? Jag tycker det ser lite konstigt ut, är ganska brett foder. Lurar på att sätta det precis bredvid, på fasaden. Hur brukar man göra?
 
Montera den vart du vill ha den.
 
På fasaden precis utanför fodret i höjd med handtaget. Precis som du höll jag på länge och väl och testade, tills jag inser att det inte är jag som skall tycka om placering utan de som besöker huset och vill trycka på den. Den hamnade på 100cm golv.
 
  • Gilla
Jkullberg68
  • Laddar…
Typ på 180cm höjd så man slipper påringning av tiggande ungar på halloween och jehovas-tanterna?
 
  • Gilla
nmeden och 5 till
  • Laddar…
Haha suveränt :)

Tack för all input!

Blev i höjd med handtaget bredvid fodret. Ser bra ut.

Tack och trevlig helg!
 
Mikael_L
Sir Duke skrev:
Ska montera en ny ringsklocka/dörrklocka. Då den är trådlös kan jag fritt välja placering. Men vilken höjd rekommenderas? Har måttat lite och testat samma höjd som dörrhandtaget. Men det känns lite lågt, vet inte varför... Finns någon standard? Eller vad har ni ungefär?

Tack på förhand! :)
Finns mig veterligen ingen (allmän) standard.
Jag var tvungen att gå och kolla var jag själv satt knappen.
Jag har den lite högre än handtaget.
Jäms med låscylindern i höjd och precis lite utanför fodret satt jag min knapp, en enkel standardknapp bara. Jag har dessutom smala foder, 45mm, så att ha knappen på fodret var inget alternativ.
 
Har man trådlös går det ju att sätta den på dörren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.