Hej!
Ska göra en utbyggmad på 8 x 4 meter av huset, det ska förlängas i husets längdled. under övriga huset har vi källare men jag planerar att ha göra en krypgrund under utbyggnaden...
Till saken; Det har inte undgått mig de problem som kan uppstå med krypgrund i form av fukt...men min krypgrund skulle i detta fallet bli som lägst 1,3 m hög (invändigt) och som mest 1,8m...är detta positivt eller rnegativt ur fuktsynpunkt jämfört med en grund som har mindre avstånd från bjälklag till marken...?
Min gissning skulle i detta fall vara att det är bättre med mer luft mellan hus och mark men är det någon som vet säkert?
 
Utan att vara expert så är min spontana reaktion att mera utrymme=mera luft som kan bära mer fukt. Men å andra sidan så är det lättare att jobba där under när du skall installera en avfuktare :)
 
Men samtidigt, om man jämför med ett hus byggt på plintar (med en hel del luft under, helt naturligt!:) ) så är det ju mycket mindre fuktproblem i ett sådant hus...Visst, det är ju själva instängningen som ger mest problem, men om det är långt från mark till hus får jag för mig att avdunstningen från marken "inte går rätt upp i bjälklaget"...?!
 
Det mesta avdunstningen från marken tar jag för givet att du eliminerar genom att lägga plast på marken.
 
Det som avgör alltihop är vilket RF luften i krypgrunden kommer ha. Det avgörs av en massa andra faktorer, men i teorin så kommer den större mängden luft att kunna hantera ett tillskott av fler gram vatten innan RF kommer upp för högt. Men detta handlar ju då om tillfälliga tillskott av fukt, och några sådana ska du inte ha i en bra konstruktion. Alltså, det har inte en särskilt stor betydelse, men det är i alla fall inte negativt med en lite högre höjd.

Zoom, att en större mängd luft kan innehålla totalt mer vatten mätt i gram är ju inte relevant. Det är ju koncentrationen vatten, alltså gram per kubikmeter, som är intressant (särskilt i relation till luftens mättnadsånghalt, alltså hur många gram vatten luften kan bära innan fukten kondenseras. Beror på temperaturen).
 
Kan du inte inneluftsventilera den nya grunden? Jag förstod att den skulle ligga i direkt anslutning till den existerande källaren? Då ska du självfallet isolera mot mark med ångspärr och markisoleringsplattor. Likaså ska du isolera grundmurarna. Om du därefter inneluftsventiler den nya grunden så är det ju att betrakta som en förlängning av din källare, inte en uteluftsventilerad krypgrund.
 
Menar du att jag skulle ventilera krypgrunden med luften ifrån källaren? Med ventiler in i källaren och inte ut i luften med andra ord?
 
Ja så skulle jag göra. Då får du ju inomhusklimat i den nya grunden, förutsatt att du isolerar samt har inomhusklimat i den bef källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.