Jag ska bygga en ny hyvelbänk, men har blivit lite osäker på vilken höjd jag ska ha. Jag tror ca 85 cm är vettigt, men har inte riktigt koll på vilken höjd som är brukligt. Vad har ni alla för höjd på era bänkar?

Det jag vet är att när jag hyvlat på min lilla ihopfällbara bänk, så kan den kännas för låg. Den är 78 cm hög.

Ska man hyvla med något liggande ovanpå bänken vill man ju samtidigt inte att den ska vara för hög.

Staffan
 
I höjd med halva lillfingret, typ, rekommenderar Schwartz i sin bok. Om man hyvlar för hand mycket eftersom man behöver få lite kraft nedåt. Arbetar man istället mycket med maskiner kan en högre bänk vara bättre. Fast egentligen är det nog bara att se till att testa lite olika för att se vad man trivs bäst med.

Boken är förresten ganska läsvärd.
 
Alltså behöver man två hyvelbänkar:D
 
Ptja, kanske en hyvelbänk och en arbetsbänk iaf =D Jag har funderat i dom banorna själv. En stadig och bastant men ändå lite mindre bänk att spänna fast saker hårt i så man kan hyvla, fila och banka ordentligt på dom. Samt ett större inte lika tungt och stadigt bord för riktigt stora grejer som man iaf bara använder maskiner på...
 
Intressant! Menar du med halva lillfingret att man står upprätt med armarna utmed kroppen och mäter från halva lillfingret till golvet? I så fall är 85 för högt för mig..

Jag har förresten studerat den boken och funderat på att beställa, men har inte gjort det än.

Den här boken verkar för övrigt också intressant:
http://www.amazon.com/Workbench-Complete-Guide-Creating-Perfect/dp/1561585947/ref=pd_sim_b_1

Hyvelbänken på omslaget ser riktigt lyxig ut. :)
 
Av en händelse så råkar jag ha den också...

Kollade just upp det i Schartz bok och hans riktmärke är där lillfingret sitter fast i handen. Jag tycker han har många bra poänger i det han skriver om hyvelbänkar. Förvaring under förkastar han tex helt och det måste jag hålla med om. Hans filosofi är att en arbetsbänk ska vara "a threedimensional clamping surface". Inga skåp som är ivägen undertill, inga "fasta" upphöjningar som sitter ivägen i bakkant, en jämntjock skiva som är lätt att greppa om med tvingar (bänkar med "kjol" som förstärkning runt har jag erfarenhet av att dom brukar ställa till det), benen ska vara i plan med framkanten på toppskivan så det går lätt att spänna fast skivor och breda plankor på höjden.

Schleinings bok känns mer som bara en inspirationskälla till hur man kan bygga en bänk. Typ information om en massa olika bänkar (som ju visserligen används av yrkessnickare). Det känns dock som att Schwartz har tagit ett steg till och faktiskt funderat och argumenterar för vad han tycker är en bra design. Mycket av det han skrivit om bänkar går att hitta på hans blog. Det finns en speciell avdelning för inlägg om bänkar och jag tror att första kapitlet i boken finns att ladda ner.

Här är avdelningen om arbetsbänkar. Läs igenom den och du vet det mesta som står i boken =)
 
Redigerat:
"Rules for workbenches", av CS finns här.
Höjden är en svår fråga, tycker jag. Som Prinsvalium skriver har det att göra med vad man gör, vilka verktyg man använder och hur man jobbar. Använder man trähyvlar för att dimensionshyvlar sågat virke för hand behövs en lägra bänk än om man använder metallhyvlar och utgår från maskinhyvlat virke.
Jag kommer nog att bygga min bänk lite högre än Schwartz rekommendation. Ett av skälen är att få arbetet närmare ögonen när jag sågar fogar och gör annat finlir. Planer är att först bygga skivan, lägga den på ett par bockar och testa in höjden ordentligt innan jag bygger benen.
/B
 
Jag är inne på din linje bengtn, har landat på en lite högre bänk. Bäst är nog att prova sig fram utifrån vad man sysslar mest med. Vi har alla lite olika längd på armar och ben så en bänkhöjd utifrån personens längd kan ju bli lite missvisande.

I mitt fall så handhyvlar jag inte annat än det sista utifrån maskinhyvlat, och inte ens alltid det. Jag har kraft och tyngd nog ändå så jag behöver inte tänka på att ergonomin blir alldeles perfekt vide dessa få tillfällen. Bättre då att ha det lite högre så man har arbetsstycket lite närmare och ser bättre.
 
Det där har jag klurat på så mycket att jag aldrig kommer till skott och bygger en bänk. Vad sägs om att bygga bänken lagom hög för arbete med stämjärn osv, och bygga så att man har möjlighet att dra ut en plattform att stå på när man skall hyvla med No 6 eller större?

Reglerbar höjd vore trevligt, men det är svårt att få det lika stabilt som en fast bänk.
 
Fördelen med att bygga en för hög bänk är ju att man kan såga av benen om man ändrar sig.
Annars tror jag att en plattform att stå på kan fungera, om man inte har ett par gamla platådojor kvar sen det begav sig :)
/B
 
Min bänk blir nog efter en del funderande och mätande 80 cm hög. Läste artikeln om arbetsbänkar, och enligt "lillfingersprincipen" är det 80 cm. Sen tidigare hade jag bestämt max 85 cm på känn, så det verkar vettigt.

Spännande städ han hade förresten - det som syns längst bort på bilden http://www.popularwoodworking.com/upload/images/2007/November 2007/3-3154.jpg

Jag ska undersöka det vidare.
Från början tänkte jag mig ett sånt här städ:
http://www.fine-tools.com/G307780.htm
Sen hade jag ändrat planerna till att använda ett sånt här:
http://www.fine-tools.com/z300651a.jpg

Nu blir det alltså att fundera lite mer på städet också. Tur att jag inte hade så bråttom med att beställa städet. :)
 
bengtn, jag undrar hur du har tänkt få fast benen? Nu när jag kollade upp det såg jag att på Schwartz bänk i boken så har han gjort tappar som sitter upp i bänkskivan såhär.

Själv tyckte jag annars att det här sättet verkar trevligt. Då slipper man lite pill med tapparna och hålen och det känns som det blir en starkare fog som ett plus. Det ska tydligen rent av hålla utan tvärslåar mellan benen som i det här exemplet.

Annars är jag väldigt sugen på varianten byggd i LVL. Är det ett material som går att få tag på här i sverige? Jag lägger till en liten länksamling till "Gluebon" =)
A New Workbench Material And Experiment
LVL Getting Under My Skin
More Glue Than Wood At Work On The LVL Workbench
LVL The Ultimate Uglystick
LVL Workbench We Built It So You Can Name It
LVL Workbench What Was I Thinking
Introducing The Gluebo Workbench
Megan Gives You A Tour Of The Gluebo Bench
Gluebo Questions Answered Some Of Them Anyway

Mer länkar, Scwartz synpunkter på våran vanliga "europeiska" bänk
Bench Critique The Modern European Workbench

Sämsta-bänk-tävlingen
Win Our Most Pathetic Workbench Contest
The Winners Of Our Most Pathetic Workbench Contest
The Losers Of Our Most Pathetic Workbench Contest

Ytterligare en variant om man inte handhyvlar så stora saker och mest behöver en stadig bänk för mindre föremål. Kompletterat med en istället riktigt stor arbetsbänk för maskinbearbetning skulle det kunna vara ett alternativ. Stora arbetsstycken är ju även i sig själv tunga och stadiga dessutom.
The Joinery Bench Has Its Time Come
 
Jag har tänkt prova att använda nån typ av tappar eller pluggar för att få fast skivan. Det enklaste är väl att borra hål vid varje ben och fästa med grova pluggar.

De andra varianterna ser väldigt lockande ut, men jag tänkte försöka få bänken isärtagbar för att underlätta när man vill flytta den. Skivan blir löstagbar, samt benparen på vardera kortsida. Jag har ännu inte riktigt bestämt mig för hur många tvärslåar jag behöver mellan de två för att det ska bli riktigt stabilt.

Det är lite roligt med designandet, för jag har i princip haft en färdig design minst tre gånger, som jag sen modifierat när jag sett någon bra bänk nånstans på webben. Konstruktionen har blivit stabilare, samt antalet bultar och muttrar har minskat hela tiden. Och jag har inte ens virket hemma än. ;-)

Benparen kommer jag att foga ihop med tappar och limma.
Ungefär som den här:
http://www.charlesandhudson.com/archives/building-work-bench.jpg

Dock kommer jag att ha tvärslåarna fram och bak lite längre ner, så jag kan göra en hylla där. I min tidigare plan ingick också tvärslåar runt om precis under bordsskivan, men jag går och grubblar på den detaljen just nu.

Framsidan på bänkskivan kommer att vara jäms med kanten på benen för att kunna fästa saker även där.

Jag tänkte från början dra ihop allt med bultar, men jag funderar på att göra det mer traditionellt med genomgående tappar och kilar. Liknande den här:
http://sketchup.google.com/3dwareho...22454738e43095496b061&prevstart=0&hl=sv&ct=lc
http://www.popularwoodworking.com/article/bench
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.