Ska bygga nytt hus med tillhörande garage och har fått godkänt bygglov men har blivit väldigt fundersam på höjden på garaget.
Garaget golvhöjd är 10cm under färdig sockelhöjd på huset, så det blir lite lutning från huset mot garaget. Måste alltid luta från huset som jag förstått det..
3 meters avstånd mellan garage och hus. Blir i stort sett plan uppfart, kanske lite lutning mot garaget på en sida.
Sen på andra sidan garaget är 2-3,5m avstånd till tomtgräns som är ca 1m högre än marken ska vara mot garaget.
Uppfarten är 7m lång om det spelar någon roll.

FSH hus 118,65
FSH garage 118,55
Markhöjd tomtgräns brevid garage 119,40

I mitt huvud och efter kommentarer jag fått så bör garaget höjas några dm. Både för att få lite mer lutning mot gatan och mindre lutning mot granntomten. Men är detta feltänk?
 
  • Arkitektritning av ett garage med två portar och texten "Fasad mot väster" samt höjdmåttangivelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger arkitekten som har tagit fram förslaget? Det finns alltid en anledning till varför man gör på ett visst sätt.

Jag ser egentligen inga större problem med dagens utformning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har inte pratat med arkitekten, tänkte höra mig för lite först.
Jag tänkte mest att man ju helst vill att uppfarten ska luta från garaget och så lite lutning som möjligt mot garaget mot grannen sett.
Kanske är en sak som är svår att ändra i efterhand ändå antar jag?
 
På ritningen ser det ut som att det är diken på båda sidorna.
 
Hur är höjden i förhållande till gatan då? Lutar infarten ut mot gatan eller in mot garaget.

Det är såklart bra om det lutar mot gatan så att regn och smältvatten letar sig utåt istället för in mot garaget. Dock behöver det inte vara överdrivet mycket lutning. Håller man på med motorcyklar, nån hobbybil eller liknande så är det skönt att kunna knuffa den in och ut ur garaget med muskelkraft utan att behöva ta i så att man får hjärnblödning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.