Jag håller på med att bygga ett nytt garage och är nu i eldragnings-fasen. (Jag har ett upplägg tillsammans med el-firma som ska koppla in allt så inga konstigheter där.)

På ena kortsidan har jag tänkt dra ut el till ett uttag utomhus och mer specifikt är det tänkt att ge el till en robotgräsklippare. Det hade jag velat sätta på rätt låg höjd, så att det är någorlunda i närheten av laddningsstationen. Annars har jag förstått att man sätter eluttag ca 1,80 från backen men det tycker jag kan se lite tokigt ut med en så lång sladd ringlandes ner för väggen.

Jag hittar att uttaget ska vara petskyddat ip44, annars verkar det vara fritt fram att välja höjd. Stämmer detta? Finns det någon rekommendation i branschen? Här kan bli rätt mycket snö på vintern, det är kanske också en faktor. Någon med input?

Mvh
 
150cm har jag fått för mig att är någon typ av standard. Är det inte perkyddat tror jag att det ska vara 180cm upp. Men det är inte siffror jag är säker på.
 
  • Gilla
hakanhanna
  • Laddar…
1. Är det inte bättre att du frågar firman som skall godkänna det hela sedan?
2. Det är fortfarande olagligt det du gör även om någon kommer och godkänner.
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Är uttaget petskyddat kan det vara i valfri höjd vad gäller barnsäkerhet.

Sen finns den en minimihöjd vs IP-klasser angiven i elinstallationsreglerna:


Sådär har vi de absoluta minimikraven.
Sen kan man ju ha lite ytterligare krav och åsikter, som att jag skulle inte sätta uttag på en höjd som har en uppenbar risk att ligga i en snödriva någon månad varje år, och sen är det oerhört praktiskt att ha uttag både utomhus och i garage och verkstad som inte ligger lågt ner nära golv/mark. Så jag skulle nog i dina kläder sikta på något runt 1 meters höjd eller lite högre.


Men för ej petskyddade uttag finns det en höjd angiven till minst 1,7 meter, så där har du anledningen och regeln till det du mindes. Uttag ska antingen vara på minst denna höjd eller skyddade på annat vis för att minimera risken för barnolycksfall.
Skydden kan vara "petskydd", "blockerade uttag", "uttag onåbart bakom fast placerad maskin" osv.
 
  • Gilla
Chtulu83 och 2 till
  • Laddar…
Tänk också på att vädersäkra uttag bara är vädersäkra när inget är inkopplat och locket är nere. Du bör alltså ha något väderskydd då något kommer sitta i uttaget hela tiden. Märkligt egentligen att det är så dåligt med uttag där kåpan även täcker inkopplade sladdar
 
  • Gilla
Övv och 2 till
  • Laddar…
Uttagen får sitta ända nere vid backen om man vill men det är inte så bra, utan det kommer bli jordfel någon gång framöver,

Svanströms el & VVS hos Pernilla Wahlgren, bla felsökning jordfel bubbelbad (visar sig senare vara jordfel i uttag),
 
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Jag skulle också vilja ha enklare eljobb gjorda gratis emot att de fick filma litegrann men jag tillhör ju inte varken klanerna Wahlgren eller Ingrosso.
 
Mikael_L
T toolman77 skrev:
Märkligt egentligen att det är så dåligt med uttag där kåpan även täcker inkopplade sladdar
ELKO Admiral har en kåpa som skyddar bättre än det vanliga släta pocket.
Finns både i svart och vitt och 1 eller 2-vägs
1847406_15954.jpg
 
  • Gilla
ninhuo och 4 till
  • Laddar…
tommib
Problemet med att täcka stickproppen är väl att det finns så många typer av stickproppar. Det finns täta kombinationer men då måste det vara samma märke på uttag och stickpropp. Det finns också ett uttag för vinklade schukoproppar som håller IP44 (56?) med stickpropp i men jag kommer inte på vem som tillverkar det. Stort och fult är det i alla fall.

I de fall man har risk för vatten/snö osv så är det vanligen bättre att ansluta fast, eller se till att risken för vatten/snö försvinner genom att ha uttaget inuti en kapsling av något slag (tänk motorvärmarstolpe).
 
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
ELKO Admiral har en kåpa som skyddar bättre än det vanliga släta pocket.
Finns både i svart och vitt och 1 eller 2-vägs
[bild]
Den bygger väl dessutom på en vettig princip dvs man försöker inte göra det tätt så vatten kan ta sig förbi och fukt luftas ut. Med rejäla huven och kant förbi och runt brunnen har gör ev vatten inte mycket även med propp i.

Norrbaggarna är vana vid hårdare väder och vind och jobbar med inte mot enkla principer, samt att Elko varit en bra tillverkare genom åren.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ju även erkänna att detta ELKO-uttag var för mig en okänd produkt fram tills att en kund kom med det och ville att jag skulle sätta upp det.
Då jag inte direkt kände igen det (då jag aldrig sett modellen förut) så hann jag naturligtvis tänka "Vad är det nu för jäkla RUSTA-skit som han kommer dragandes med".
Men jag sa inget (som tur är) och såg sen ganska snabbt ELKO-loggan.
Jaja ... :oops: :oops: :lying: :crysmile:


Men det finns verkligen tankar bakom hela designen, det finns "spår" för vattnet att rinna bort i, locket kan ju aldrig bli 100% tätt mot både imma, drivsnö, tvärsnö och tvärregn osv, men det som kommer förbi rinner bort på ett kontrollerat vis.
Ja nog för vatten är jävligt, men än så länge trotsar det inte tyngdlagen. :cool:
 
  • Gilla
Helmersson och 1 till
  • Laddar…
D
Ja nog för vatten är jävligt, men än så länge trotsar det inte tyngdlagen. :cool:
Du bor inte på västkusten hör jag. Här regnar det underifrån som default :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Berra Palm och 9 till
  • Laddar…
Ser många eluttag monterade på skorstensröret högt upp på taket, utsatta för väder och vind.
Vent.fläkt sedan ansluten till uttaget med en frihängande kabel.

Skåneområdet med ständig blåst.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips.

Hade dialog med elektrikern och hade med mig lite input härifrån, det blev på 1 m höjd.
 
  • Gilla
Mörrum
  • Laddar…
Denna håller ip56 även med stickpropp ansluten. Fungerar även med rak stickpropp. E18 901 11 Väggmonterad utomhus strömbrytare med öppet lock och ansluten stickpropp.
 
  • Gilla
A Stenberg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.