hej!

jag undrar vilken höjd man monterar eluttagen på till följande prylar:

Diskmaskin

ensam häll

ugn samt Micro i högskåp

kylskåp

frysskåp

spisfläkt - ikeas gamla modell, dåtid 80cm bred
 
Förstår inte riktigt frågan... man monterar dem där de passar och får plats så anslutningskablarna räcker...
Den enda recommendation som finns är väl minst 20 cm ovan golv men det är ju en rekommendation, inte en regel...
 
vilken höjd är lämpligt att montera eldosorna är frågan.

väggen är uppreglad, klar för eldragning.

jag har inga köksskåp ännu så kan inte kolla där vart det är lämpligt för elen att komma fram...
 
Standardhöjderna är följande, men du får givetvis anpassa efter faktiska omständigheter.

Diskmaskin: 300 mm i skåpet bredvid, 15 0mm från sidan.
ensam häll: 300 mm, 150 mm från sidan.
ugn samt Micro i högskåp: Bakom micron eller annan lämplig höjd, ej bakom ugn.
kylskåp: 2000 mm
frysskåp: 2000 mm
spisfläkt: 2000 mm
 
  • Gilla
Gmgk2020
  • Laddar…
man ska alltså inte ha uttag bakom DM?
DM står bredvid diskbänksskåpet, då sätter jag uttaget i det skåpet?, 150mm från kanten i skåpet
 
Aaha såg ju bra ut,
Men det ser ju ut som att uttaget sitter i själva skåpstommen och inte i väggen?

Hur löser man det egentligen?
Skär ett hål i köksskåpets baksida så kontakten kommer åt uttaget som sitter bakom i väggen var min första tanke
 
Ja jag har förhöjningsringar i dosan för att få det lite snyggare. Det är ungefär 20 mm mellan insidan av backstycke och väggen. (Ikea Metod moterat på skenan.) Många gör bara ett stort hål i baksidan av skåpet och har uttaget på väggen.
 
såklart!
finns ju mycket prylar man inte har en aning om...

då blir det självklart förhöjningsringar till alla uttag som ska sitta i själva köksskåpen

fast... kanske inte är så smart på alla ställen.. typ där det är trångt kanske det är bättre med ett stort hål så kontakten kommer längre in i "väggen"


MVH
 
Jag stod inför samma frågeställning när jag nyligen skulle sätta upp dosor till ugn och micro i Ikeas högskåp.
Jag frågade på Ikea och fick svaret att det går bra att sätta dem var som helst i princip men att någonstans bakom micron brukade vara det de rekommenderade. Sagt och gjort så satte jag två dosor bakom micron och igår när det var dags för inkoppling så nådde inte sladden från ugnen upp till uttaget, det saknades några cm. Sladden var endast ca 50-60cm lång. Tilläggas bör att detta är en ugn ur Ikea eget sortiment. Man tycker att de borde känna till detta och upplysa om det vid en direkt fråga. Idag blir det till att köpa en ny sladd till ugnen p.g.a. detta, tid och pengar helt i onödan.
 
Gammal tråd men fler än jag kanske letar och läser här då det är en första sökträff.
Om man har en stor drag låda längst ner vilket jag tror många väljer så ger det ett utrymme på mellan 28-48cm från golv inklusive 8cm sockel. inan lådan över kommer.

Från uphängningskenans bakkant( mot vägg) så har man 8cm ut totalt om man gör hål i skivan innan lådan kommer. Dämpfjädrarna sticker ut lite så precis där är det 6cm. till vägg.

Jag har en extra regel på 45x70 på väggen för att då också få plats med eldragning, avlopp 70mm rör osv på ett bra sätt. 22x70 som jag satte vid spisen är inte så dumt det heller. Det är trevligt med en lång träregeln som man har o fästa i när man sätter upp skenorna. Det gör gott med de extra centimetrarna på arbetsytan. men det blir inte standardskivor då och täcksidorna passar inte utan man får lägga till en list.

Utanpåliggande Perilexen satte då på 38cm höjd över golvet men den hade gärna fått vara högre eller roterad tom upp o ner. för då räcker sladden lite längre och blir bättre dragning längs ena väggen på skåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.