Letat överallt men vad är egentligen lämplig höjd på eluttag i garage?
 
Det beror ju på användning. Allmän användning i anslutning till ljusbrytare. Över arbetsbänk: ungefär 30-40 cm över bänkskivan, till höger om skivan. Vissa gillar även hängande specialuttag från taket.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Om det inte är alltför högt, sätt uttagen i taket.
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Högt i tak. Hur funkar 120cm över golv?
 
Finns det ingen höjdstandard i garage alls?
 
Har höjt plattan i garaget och då hamnar gamla uttagen på ca 90 cm över golv. Blir det väldigt "ickestandard"?
 
tommib
Rätt säker på att alla former av standardhöjder har tagits bort, det finns numera endast rekommendationer. I ett garage känner jag inte till några särskilda rekommendationer.

Jag håller helt med Thomas_Blekinge om uttag vid strömbrytare samt uttag vid arbetsbänk. Om du har befintliga uttag på väggarna på 90 cm höjd som inte är gravt malplacerade hade jag inte ägnat någon tid åt att flytta dem.
 
Sätt uttag överallt! Går åt. Fjäderbelastade uttag hängades i taket är ett måste.
 
Skulle också anpassa efter användning! Snåla inte, bättre ett för mycket
 
  • Gilla
Fredrikaon
  • Laddar…
Satte mina 110 upp. Några fyror över bänken o 2or vid port osv. Ungefär 1.5 m mellan varje uttag. På vissa sitter även 3 fas bredvid.
 
Det finns faktiskt en standardhöjd angiven i standarden, för motorvärmaruttag, på 1300 mm ög. Det är ett mått som de numera är ganska ensamma om. Tidigare var 1300 ett allmänt mått för uttag utomhus, och det kan man väl fortfarande följa.

Samtidigt anges 1400 mm för apparater inomhus som tvätt o tork och vid spegel i badrum, där det är tillämpbart. Så kan man hålla sig på 1300-1400 mm så bör det vara en höjd som de flesta känner sig bekanta med. Det är ju dåligt med standardhöjder numera så det är bra att försöka hållas fast vid gamla mått för att inte orsaka fullständigt lotteri.

Det finns också ett allmänt mått för uttag vid arbetsbänkar på 900 - 1400 mm som man även kan försöka följa i garage.
 
tommib
Vad jag var ute efter var att det inte fanns någon formell anledning för TS att flytta sina uttag om de fortfarande fyller sitt syfte. Om de kan sitta bättre någon annanstans kan man naturligtvis flytta dem men får då väga besväret med det mot nyttan av att flytta dem.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.