Vad ska man ha för höjd på bastulavarna nere resp uppe? Takhöjden i bastun är tänkt till ~2m. Sen vad ska man ha för bredd på lavarna uppe resp nere?40cm uppe och 60 nere eller hur har ni???
//
M
 
Höjd 450 och 900 mm djupet är en smaksak. Men som du säger ska den vara lite djupare nertill. En bra modell på bastulavar är en gammal parkbänk med svängd sits, underbar att sitta i.
 
  • Gilla
Nikolai
  • Laddar…
Jag fick lära mig av finnar för några år sedan att man skall sätta översta laven först så att man får lagom (10-20 cm) avstånd från huvudet till taket när man sitter. Sedan sätter man den nedre laven. Om det sedan blir för stort avstånd mellan golvet och första leven så snickrar man en flyttbar pall/bänk så man kommer upp.
I många bastu sitter man aldeles för långt ner när man sitter på den översta laven och man missar den goa värmen som finns nära taket
 
Helt rigtig. Man startar från taket när man skall beräkna höjden på översta lav. 100-120 cm NED från TAK. Vanligast rekommendation är 110cm. Nedre laven 40-45cm NED från den översta laven. 40 är oftast ok.
Oenig i att laven skall vara djupare nede... Om du har en lave på 40 cm överst så blir det mera kyrkbänk av det hela, dessutom lite för smalt att ligga på ( om man gillar det) ....
Det sägs att min. Djup är 45cm på topplaven men helst över 50. Jag föredrar 60cm.Laven under kan vara grundare, 40-45cm, man ska ju bara ha fötterna där. Och när man plasserar den nedre laven stort sett ut från framkanten av topplaven (eller ngn cm in under) så är 40-45cm mer än nog.
Inspiration:
http://www.sunsauna.fi/index.php/tuotteet/laudepaketti/relaxlaudepakettiuutuus

Mvh
sakke
 
Redigerat:
  • Gilla
trappist och 1 till
  • Laddar…
Angående bredden så tycker jag att man ska få palts att ligga på bänken utan att armen ramlar ner...
 
Jag avser prioritera övre laven. Den övre laven får dessutom bli bredare i ena ändan närmast aggregatet så att man kan sitta med benen raka mot ugnen. Den nedre gör jag igen bredare i ändan mot väggen så att man kan sitta snett lutad mot hörnet mot övre laven och se mot kaminen som ju har en glaslucka. Övre laven får vara lös så att den kan vikas upp och så är det en bred undre lave. Det blir snyggare så och så kan man lägga saker på undre laven. Man kan då i princip endast sitta en person på nedre laven.
 
  • Gilla
Sergey Tolkachev
  • Laddar…
IKEA har en billig och mycket funktionell pall som passar utmärkt i bastun. Tror jag gav en hundralapp för den.
 
Jag har sänkt mina tak till knappt 190 och har bara en bänk på 50 cm. Blir jämnare värme i bastun då.
I min vedeldade ute bastu har jag byggt med sned tak invändigt vilket ger höjd inne vid väggen på 160cm och 210 i taknock. Man får en fantastisk rullande värme när det kastas på vatten på aggregatat.
 
Förstod jag rätt...Takhöjd på 190 och man sitter på en bänk 50cm från golvet och fötterna nede på golvet??? ja, alla har vi ulika smak.
Oavsett så gör sitthöjden inget med värmefördelningen i bastun, om ngt så känns det kalt på fötterna om de är långt under stenmagasinhöjd (kall luft sjunker ned och varm stiger , så att det är alltid kallast vid golvet) dessutom så måste man värma mer för att temp skall vara t.ex 70 grader i sitthöjd när man sitter lågt.

MVH
Sakke
 
Vi har snedtak i vår bastu, med aggregatet mot den höga väggen. Urdåligt, för det är (som det ska vara i en bastu) kallt nere på golvet och bastun är för smal för att man ska kunna ligga. Någon "rullande värme" har jag aldrig märkt av. Vi byggde om den till serverrum.

Tror nog att finnarna vet vad de gör när de har normala rumsstorlekar och sätter lavarna uppåt taket. det är ju faktiskt lite viktigt att ha den där temperaturskillnaden så att man kan välja lite efter tycke och smak.

En takhöjd på 190 cm låter ännu värre, då kan ju en normallång man inte stå upp?
 
  • Gilla
Doln
  • Laddar…
Bänkarna är breda så man sitter uppe med benen. Jag har lite överdimensionerade aggregat som ger bättre cirkulation på luften. Elbastu inne med luft insläpp friskluft under aggregatet. Fem cm glapp under dörren samt utsläpp i tak motsatt vägg ut i duschrum intill.
Ved bastun ute även här stora breda bänkar luft in vid aggregat och under dörr. Utluften sitter motsattvägg under laven 40 cm från golv. Har även ett utsläpp i taknock som öppnas efter bad för att torka ut bastun.
Alla som har bastat hos mig som vana badare har berömt den sköna jämna värme som båda mina bastu har.:D
Ska försöka lägga ut bilder.
 
  • Gilla
Limpatraz
  • Laddar…
Den sköna jämna värmen är ett resultat av vällyckat kombination av riktig dimensionering av ugn och god och riktig ventilation.
Att det funkar för dig är fint, men generellt sagt (och utifrån hur mycket man behöver elda) så är riktig plasering av topplav 100-120cm från TAK. Så med takhøjd 190cm så hade jag plasserat sittlaven på 80cm

MVH
Sakke
 
Har lagt ut bilder på vedbastun hamnade under en egen ämne
 
basseman skrev:
Jag fick lära mig av finnar för några år sedan att man skall sätta översta laven först så att man får lagom (10-20 cm) avstånd från huvudet till taket när man sitter. Sedan sätter man den nedre laven. Om det sedan blir för stort avstånd mellan golvet och första leven så snickrar man en flyttbar pall/bänk så man kommer upp.
I många bastu sitter man aldeles för långt ner när man sitter på den översta laven och man missar den goa värmen som finns nära taket
Jag har sedan barnsben fått förklarat för mig, av mina finska släktingar, att när man sitter på den övre laven ska fötterna vara i höjd med bastuugnens övre del, dvs i höjd med stenarna.

Av någon, lustig, anledning stämmer det väl överens med vad basseman nämner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.