Vi håller som bäst på att göra de sista förberedelserna inför den kommande köksleveransen nästa vecka. :D

Vi kommer att ha en bardisk där häll och fläkt (frihängande) kommer att vara placerat och bakom detta en förhöjd "vägg" ut mot rummet med en bänskiva som bardisk samt barstolar.
I denna "vägg" ska ju bänkskåpen hängas, så den ska vi fästa i golv samt ytterväggarna.

Min fråga är därför, hur hög bör denna vägg vara. Vi hade en tanke på 120 cm, men då man testade lite provisoriskt kändes den hög. :-/ Vi har köpt ett Ballingslövkök, men minns inte riktigt vilken höjd det är på bänkskåpet (deras standard). Från köksdelen sett ska vi kakla skivan i samma kakel som övriga köket, och från andra hållet ska den kläs in i antingen skiffer eller fusktegel (samma som vi väljer att klä in murstocken i plåt).

Tacksam för synpunkter!
mvh Tulle
 
jag håller på att skissa på en liknande lösning och trodde spontant som du att ca 120 cm skulle bli lagom. Jag har dock kommit fram till att ca 110 cm passar bättre. då känns det för oss inte som vi "tappar kontakten" med köket från utsidan (vardagsrumet i vårt fall) och bardisken blir tillräckligt hög för attdet ska passa med barstolar till. Har ni kommit fram till hur mkt överhäng ni ska ha på bardiskskivan ännu. Någon sa till mig att man ska ha ca 30 cm överhäng för att det ska bli lagom med plats för benen när man sitter på barstolarna. Detta tyckte jag i vårat fall var alldeles för mycket, disken känns framtung då på nått sätt. Då vi inte ska ha sittplatserna vid baren för att äta vid, utan snarare för lite "sittaodrickavinnär nogonannanlagarmat" så kommer vi nog att ha ca 15cm överhäng. Funderar dessutom på att runda bardisken något så att den får lite mjukare form. (så att den har lite mer överhäng på mitten och rundar av nedåt kanterna till...
 
Vi har nog tänkt ha de 30 cm överhäng du skrev om. Men sedan får vi väl se hur det blir då allt ska monteras, vi tänker oss nämligen samma användningsområde som er! Vår bänkskiva kommer rundad i hörnen, jag hoppas att det ska bli bra. På Ballingslöv trodde de inte att man behövde konsoller el. liknande under, men vi får se hur det blir. Börjar barnen klättra upp kanske det behövs mer stöd.... ;D

Vi kommer att sänka höjden något, kanske inte hela 10 cm men anpassad efter bänkskivan och kaklets storlek så man inte behöver skära så mycket i det.

Vad ska ni ha på baksidan, ut mot rummet? Vi är i valet och kvalet... tanken var fusktegel med det såg så oäkta ut och färgen försvann om man gick emot. Skiffer är jättesnyggt, men det skulle bli så dyrt. Såg en bild i ett inlägg här idag, men vet inte varifrån det kommer. ??? Synd! För det var så jag tänkt mig det hela...

mvh Anna
 
vi kommer ha två 60 cm skåp(2*30cm dörr på varje sida) och ett 40cm dekorskåp utan lycka i mitten. Dessa skåp kommer att vara 90 höga så vi bygger som hyllfack på ca 30 cm över dessa som bänkskivan kan vila på. In mor köket tänker vi sätta en rad med glasbetong som utgör nivåskillnaden mellan arbetsyta och bardisken. Sen har jag även planer på att fästa diskreta spots i varje hylldel från baksidan och rikta belysningen i köket genom glasbetongen från baksidan. (blir ju ingen arbetsbelysning, ...mer myspys) Vad tror du om det?
 
Tulle skrev:
Min fråga är därför, hur hög bör denna vägg vara. Vi hade en tanke på 120 cm, men då man testade lite provisoriskt kändes den hög.  :-/

Tacksam för synpunkter!
mvh Tulle
120 cm. är högt :-/, så här skulle jag resonera, bänkskivan där hällen är placerad antar jag att ni tagit i vanlig standard dvs. 90 cm.
Skulle du haft en barstol till den höjden så hade sitthöjd på 65 cm funkat utmärkt.
'Nästa steg' om man köper barstolar är sitthöjd ca. 80 cm.  så mitt förslag är en höjd på barskivan på 105 cm.
Du kanske inte planerar stolar i nuläget utan bara ståplats, men hips vips så kan man ändra sig och då är det ju väldigt mycket enklare om man valt ett mått som passar för sådant som finns i handeln :)

Nu vet jag inte om ni är väldigt långa i familjen, MEN som tumregel kan man säga att det är bekvämare och enklare för de flesta, med en bardisk som känns aningen låg till de allra, allra längsta än alldeles för hög för "nästan alla andra" ;).

MVH//Christina.

*EDIT* Här kommer länken till firman med fusktegelbilden http://www.solida.com/  :) ;)
 
menar du att 20 cm nivåskillnad är för mkt mellan arbetsyta och baryta? (=110 cm) Spontant tycker jag att mindre känns som att mindre skillnad inte känns estetist tilltalande....... Är 110 cm en dum höjd enl. er? Man behöver ju inte låsa sig till standardhöjd på barstolarna så det går ju alltid att kapa dem i höjd..
 
HOTDOG skrev:
menar du att 20 cm nivåskillnad är för mkt mellan arbetsyta och baryta? (=110 cm) Spontant tycker jag att mindre känns som att mindre skillnad inte känns estetist tilltalande....... Är 110 cm en dum höjd enl. er? Man behöver ju inte låsa sig till standardhöjd på barstolarna så det går ju alltid att kapa dem i höjd..
Vad jag menar är inte att 110 cm. är en dum höjd :), däremot att en 'standard' sällan kommer till av en slump ;)

Vill du ha 110 cm. så är det säkert inget fel med det, däremot är det inte lätt att hitta barstolar som du måste kapa, tvärtom..... ;)
Nu är ju 5 cm. (skillnaden mellan 'mina' 105 och dina 110 cm.) inte särskilt stor så de funkar säkert med stolar med sitthöjd 80 cm. till den höjden också.
Sen kanske det är så att ni inte vill ha stolar överhuvudtaget och då är ju mina funderingar inget att bry sig om.
Ett observandum dock, är att skillnaden mellan 105 cm. och nästan 120 cm. inte är så liten och närmast omärkbar som man tror, när man tittar isolerat på en tumstock eller dyligt, när det blir en färdig höjd på hela bardisken så kan den skillnaden mycket väl upplevas som ganska markant.

MVH//Christina.
 
Christina, tack för bra svar!
Vår tanke är att köpa barstolar direkt, och jag har funderat på dess höjd.
105 cm är nog en bra höjd för stommen till bardisken, för sedan tillkommer ju även bänkskivan som bygger några centimeter. Hoppas att jag kan få fram leverantören till tegelbilden du länkade, är ute efter nåt i gråskalan nämligen.

Hotdog, jag är helt på din linje om myspys belysning!!
Vi har funderingar på att sätta små spottar under bänkskivan i bardelen som lyser ner på "vad vi nu kaklar in den med"! Glasbetong är jättehäftigt, det tror jag ni blir nöjda med.

mvh Anna
 
nu har jag provsuttit olika höjder mellan bord och stol. (med hjälp av skrivbord, kontorsstol och måttband xD )För mig är det optimala avståndet mellan barstol och bardisk ca 28 cm. Så jag kommer nog se till att min bardisk inte överstiger 110cm med skivan inkluderad, det optimala vore att landa på 108cm för mig......

Någon som har bra länkar till ställen man kan köpa snygga barstolar på......?
 
Beroende på stil i köket så är detta mina favoriter, den i mattborstad aluminium är bara sååå läcker :surprised: (fast hos mig skulle den inte passa ;)) http://www.dahlagenturer.se/ (dom har många andra snygga varianter)
tantus08.jpg

Denna är mer passande till den stil jag själv har i köket, goda vänner har den i sitt kök (fast i gräddvit, täckmålad ask med oljad eksits, superfin :-*, dessutom riktigt bekväm att sitta på), finns i många olika träslag om man vill ha den oljad tex. ek, körsbär, valnöt, björk, al. http://www.bowell.se/

MVH//Christina.

Bild_1.jpg

*EDIT* Sedan finns ju förstås Mio http://www.mio.se/produkter/, EM http://www.em.com/ osv.
 
Jag vill se foton på sådana "bardiskar" som är i mellanhöjd, och varianter på stolarna som hör till.

Någon som har sett nån bild ni kan infoga eller länka till? ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.