Hej,

Jag är pågång att bygga nytt bord i snickarboden och funderar lite runt höjden. Man vill ofta stå och jobba vid bänken men samtidigt så är det inte dumt om man kan sitta ner för fin lir under lite längre stunder.

Har fått tag på en pall på hjul som går att höja till 56 cm men är osäker på om det verkligen räcker? Ritningen av bänken har just nu en höjd på ca 90 cm.

Hur ser det ut hos er?

MVH
 
Mats-S
Plankbänk (45X120) 90 cm hög.
Klädd med hård plyfa som målats vit och lackats med golvlack.
Plåtyta på bänken kring skruvstädet som är bultat med genomgående bult.

Den bänken tål det mesta :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Plankbänk (45X120) 90 cm hög.
Klädd med hård plyfa som målats vit och lackats med golvlack.
Plåtyta på bänken kring skruvstädet som är bultat med genomgående bult.

Den bänken tål det mesta :)
Låter bra, vilken höjd skulle du säga att en ev. pall behöver ha?
 
Mats-S
  • Gilla
Big builder och 1 till
  • Laddar…
Ifall du inte redan har spikat höjden så handlar väl egentligen också hur lång du är och vilken höjd du tycker är bekväm med att både stå och sitta samtidigt som du jobbar. Har du tillgång till höj/sänkbart bord så kan du ju testa vilken höjd du föredrar och kanske försöka hitta en höj/sänkbar stol för att testa stolhöjden (ifall du inte bestämmer dig för tidigare nämnd lösning)
Jag tog höjden på köksbänken och ökade några cm, 93 totalt. Vår köksbänk är 90 cm vilken är perfekt stående arbetshöjd för mig ifall man lägger dit en 3cm tjock skärbräda.
 
Ja, med ett höj/sänkbart bord plus kontorsstol kunde jag kontatatera att runt 90-95 cm är rimligt på bordet och då behöver en ev stol vara högre än 56 cm. Dessutom är det inte dumt om den går att fälla ihop(ta mindre plats).

Har lite tankar om hur jag vill utforma bordet men inget finns på papper än. Även om det inte är ofta som man sitter vid snickarbordet så vill jag ha möjligheten så det betyder att jag måste se till så att det finns plats för benen. Gissningsvis blir det ett bord i 2 delar, lite så som äldre skrivbord såg ut, man vill ju fortfarande ha förvaring.
 
Kan mycket väl vara så att det här är en smula avancerat, men jag köpte den här boken - har ännu inte gjort någon av de arbetsbänkarna, men kanske en dag: https://www.adlibris.com/se/bok/workbenches-revised-9781440343124
Det finns iaf en del intressanta synpunkter i boken om inte annat. Och det är riktigt intressant läsning.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack, bra tips!
 
  • Gilla
fredman68
  • Laddar…
Hos mig har det blivit ett virrvarr av olika bänk och sittlösningar. Har ståbänk, stå och sittbord med låg sittbänk, endast sittbänk, samt lågpall för sortering och plock i marknivå. Gjorde även en lösning där jag kan hissa opp ett arbetsbord i taket för att tillfälligt få mer golvyta.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.