Som en följdfråga på "min stora ek" undrar jag hur högt över marken man anser att tomtgränsen går.

Mvh
Ekfrossa
 
"The sky´s the limit!"

Jag har läst någonstans, här på BH tror jag, att den går högre än vad som är möjligt att bygga.

Dvs att ingen ska kunna bygga ut sitt hus så att det når in över din tomt.

I dagens läge snackar vi alltså om nästan en kilometer.
 
Tack för svaret men är verkligen en gren eller trädkrona 10 m upp i luften något som man måste kapa om grannen önskar ? då förstör man ju trädet.
Du som verkar ha koll på läget. Tror du att man kan skänka bort ett träd på rot till kommunen eller någon stiftelse? Kan man freda trädet på något sätt ?
 
Hej

Tomtgränsen går bara i lodrät riktning. Din trädkrona kan aldrig hamna på någon annans tomt om den inte viker av 90 grader och växer in hos grannen.

Dock har de rätt att ta bort genar och rötter som växer in på deras tomt, efter att först givit dig tillfälle att göra det först.

Har läst dina trådar. Trädet stod där när de köpte och de var väl medvetna om det. Om du inte vill, så ska du inte kapa ner det. Vill du gå dem till mötes, be dem betala för en arborist så det blir bra.

Det där med att de kastar saker över tomtgräns, först ett vänligt påpekande att det inte är acceptabelt, vid upprepning polisanmälan. Dock kommer det säkert inte bli grannt efter det. Och andra sidan verkar folk inte kloka och grannosämja verkar kunna sluta var som helst. Och andra sidan tror jag sånna här människor tar hela armen rätt fort efter du gett den lillfingret.

Grannen har också en ek, löven är jobbiga men det är väl bara att kratta...
 
Jag vet kanske inte lika mycket som jag verkar göra sken av.

Precis som någon skrev i din andra tråd så har grannen rätt till att trädet beskärs, av dig eller honom.

Dock så kan du ju försöka göra klart för honom om att löv fortfarande kommer att falla/blåsa in på hans tomt även om trädet beskärs.

Att få trädet fredat kanske är en väg att gå men jag har ingen aning om i vilken ände du ska börja nysta för att få tag i en sådan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.