Vi har lagt ny dagvattenledning. När det gäller biten ovan jord, anslutningen till stupröret har jag några frågor:

1. Hur långt ska röret sticka upp ovan mark? Om det räcker med några cm förstår jag att färgen inte är så viktig men jag tror inte några cm räcker.

2. Hur gör man om man vill ha svart färg på det uppstickande röret? Många återförsäljare har bara bruna.
 
Rinkabyrör har svarta rör https://www.rinkabyror.se/artikel/regnvattenror/

Åk runt och kolla lite på hus i närheten. Vissa sticker upp endast ett par cm. Mina lörensare sitter i höjd med panelen på huset, dvs. ca 20 cm ovan mark.
 
Krilleman
Det allra bästa för dessa synliga rör under "lövisarna" är om du får tag på gjutjärn! Då kan du sticka upp dom ca 20cm innan lövisen så det finns lite plats för ev skräp att ramla ner på marken. Dessa går att få i en vanlig 110mm muff om man gradar väl och smörjer rejält.

Dagens gjutjärnsrör är epoxybehandlade utvändigt och invändigt. Men när man kapar dom måste man måla snittytan om den blir synlig under lövisen.

Kolla med någon lokal röris om denne har några spillbitar du får köpa för en slant.

Kraftigt och hållbart!

ma_ro_r_75mm_.jpg
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.