Hej,
Vi har stenläggare hos oss som byter ut gamla betongplattor mot marksten på vår altan utanför vår ytterdörr. Nu när vi kom hem har de satt sten närmast dörren men nu är nivåskillnaden mellan ute och inne större än innan: 8,5 cm. Tidigare cirka 4 cm.

Är 8,5 cm kliv ut en nivå man kan leva med? Eller kan vi kräva att de gör om det som de gjort? Var det rätt eller fel av oss att anta att de skulle utgå från samma avstånd som innan?
 
S
Bild?
 
  • Gilla
Murgrönan
  • Laddar…
wildeside
Ja det kan man leva med.
Normalt trappsteg är 17-18 cm.
Bättre att ha lite mer höjdskillnad mellan marksten och tröskel så slipper man vatten/fukt vid tröskeln vid regn och snösmältning.
 
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Här är bilden på tröskeln. Där den svarta randen tar slut är var tidigare betongplattor låg.

Jag tror vi har landat i att vi får leva med avståndet men att vi vill ha något som binder samma uteplatsen med insidan, typ en liten kloss eller ramp. Vad skulle vara möjligt?
 
  • Tröskel och ojämn uteplats av stenplattor framför en röd tegelvägg med en träytterdörr och två vita fönster. Grön skottkärra och svart hink synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en dörrtröskel där tröskeln är högre än stenplattorna utomhus. En man i shorts och sandaler står i dörröppningen, och en barnvagn syns inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel med svart rand och oregelbundet mönstrad yta runtomkring. Fot och skosula syns till höger, svarta stenplattor bakom tröskeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Lite beroende på storleken på sten, verktyg, fantasi och kunskap/erfarenhet så kan man göra det mesta med markstenen.
 
S
Den där nivåskillnaden är mycket bättre än den tidigare. Om man går efter det svartmålade så är det inte så konstigt att tröskeln ser sliten ut. Tröskeln har ju legat i marknivå tidigare.
 
  • Gilla
Murgrönan och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Lite beroende på storleken på sten, verktyg, fantasi och kunskap/erfarenhet så kan man göra det mesta med markstenen.
Har du något förslag? Det är duktiga stenläggare men jag måste nog ge dem typ en ritning för att de ska förstå och jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Någonsorts
trekantig kil?
 
S sinuslinus skrev:
Den där nivåskillnaden är mycket bättre än den tidigare. Om man går efter det svartmålade så är det inte så konstigt att tröskeln ser sliten ut. Tröskeln har ju legat i marknivå tidigare.
Ja den ser också sliten ut för att den varit svartmålad med flagnande färg, precis skrapat av den
 
wildeside
M Murgrönan skrev:
Har du något förslag? Det är duktiga stenläggare men jag måste nog ge dem typ en ritning för att de ska förstå och jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Någonsorts
trekantig kil?
Vad är det för storlek på stenen dom lägger?
 
wildeside wildeside skrev:
Vad är det för storlek på stenen dom lägger?
Det är glimmerskiffer standard från stenbolaget 3-6 cm tjocka
 
wildeside
M Murgrönan skrev:
Det är glimmerskiffer standard från stenbolaget 3-6 cm tjocka
Det va inte tjockleken jag tänkte på utan läng o bredd.
Googla lite och hitta dina stenar som va oregelbundna i storlek.
Ett sätt att höja vid dörren är ju att luta upp underlaget till önskad höjd vid dörren men pga att stenen är oregelbunden så får man göra en smyghöjning och börja nån meter ut.
Höjningen är väl lite till fördel för avrinning av vatten.
Surt för entreprenören att höja hela ytan men lite klantigt av dom att inte diskutera färdighöjd med dej, det är ju dom som ska vara fackmanna mässiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.