Ytterdörren har nu, efter ca 1,5 år på plats börjat kärva. Den fastnar i botten om man måste ge den en lättare tackling så går den fint.
Bild på tröskeln avslöjar en del.
Jag dubbelkollade med vattenpass på karm och dörrblad och kom fram till att dörren måste höjas (båda var raka).
Det finns flera trådar som behandlar ämnet å detta eminenta forum men när jag väl skulle sätta igång och testa lite möts jag av ett totalt slutet system.
Inga justerskruvar i botten/toppen, inga justerskruvar i själva plattan. Inga öppna hål för brickor som jag såg i en annan tråd...
Någon som har tips?
Bild från utsida:
Bild på tröskeln avslöjar en del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag dubbelkollade med vattenpass på karm och dörrblad och kom fram till att dörren måste höjas (båda var raka).
Det finns flera trådar som behandlar ämnet å detta eminenta forum men när jag väl skulle sätta igång och testa lite möts jag av ett totalt slutet system.
Inga justerskruvar i botten/toppen, inga justerskruvar i själva plattan. Inga öppna hål för brickor som jag såg i en annan tråd...
Någon som har tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från utsida:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 1 952 inlägg
Lyft dörren så att du kan mäta tappen på gångjärnen,köp brickor och montera..
Medlem
· Västra Götaland
· 2 888 inlägg
Om du vill göra en fullösning så köper du 2 slitringar, klipper upp dem, böjer så att den får en öppning lika stor som tappens bredd. Sätt en kofot under dörrbladet, håll den uppe med tryck från foten så att du får in din ring på tappen. Antingen släpper du bara ner bladet och slitringen kommer att platta till sig självt eller så böjer du till det innan med en tång. Åtgång arbetstid: ca 9 minuter.
Vill du göra det ordentligt, ta av lite panel få av dörren och peta in justeringsbrickor på tapparna, då är dörrbladets tryck där det ska vara.
Du börjar inte hyvla på tröskeln. Det gör man inte.
Vill du göra det ordentligt, ta av lite panel få av dörren och peta in justeringsbrickor på tapparna, då är dörrbladets tryck där det ska vara.
Du börjar inte hyvla på tröskeln. Det gör man inte.
Produkter som diskuteras: "justeringsbrickor"
Distans- & justeringsbrickor
Nedan hittar du vårt sortiment inom distans- & justeringsbrickor.
Läs mer
Jag tycker det ser ut att vara stor springa vid gångjärnet i bild och då kanske du behöver rikta gångjärnet så att dörren går bra.
Hur ser springorna ut mellan dörrblad och karm runt om?
Jag tycker även det sur ut som om det inte finns någon fog mellan planet och tröskeln och då kan det åka in smuts och smågrus med tiden som lyfter tröskeln.
Hur ser springorna ut mellan dörrblad och karm runt om?
Jag tycker även det sur ut som om det inte finns någon fog mellan planet och tröskeln och då kan det åka in smuts och smågrus med tiden som lyfter tröskeln.
klyv en bricka och lyftdörren och placera den.. mennar med klyva att skär bort en trekant så stor att går att placera den mot tappen
fullösning... om kommer åt gångjärnen kila dörren och ett hugg elr 2 med 1.5-2kg släggan
fullösning... om kommer åt gångjärnen kila dörren och ett hugg elr 2 med 1.5-2kg släggan
Varför klippa sönder slitringen istället för att lossa ett gångjärn åt gången och lägga på en slitring?
Med en så pass ny dörr så tror jag mer på att kontrollera och eventuellt rikta gångjärnen eller justera karmen.
Med en så pass ny dörr så tror jag mer på att kontrollera och eventuellt rikta gångjärnen eller justera karmen.
Det ser ju ut som två centimeter? Jättemycket utrymme för en justering. Öppna dörren, lyft den en centimeter med en kofot eller ett spett, lägg några brädlappar under kanten. Obs: Lyft inte dörren så högt att den ramlar av gångjärnen.Gizmokvack skrev:
När nu dörrbladet står där stadigt på brädbitarna så kan du lossa övre halvan av övre gångjärnet och lyfta bort det. Lägg dit en (eller två) gångjärnsbrickor (slitringar) på tappen och montera dit gångjärnshalvan igen. Gör sedan likadant med undre gångjärnshalvan. Sänk sedan ner dörrbladet igen. Nu kommer det att sitta lika mycket högre upp som brickan (brickorna) är tjocka.
Du kan med fördel smeta på en aning konsistensfett på brickorna innan de monteras, gärna på gångjärnstappen också. Kan vara en fördel om någon håller i dörrbladet medan du skruvar.
Haha, jag uppskattar verkligen tydligheten. Tack!I InsidersUnited skrev:
Otroligt skarpsynt!1 123abc skrev:Jag tycker det ser ut att vara stor springa vid gångjärnet i bild och då kanske du behöver rikta gångjärnet så att dörren går bra.
Hur ser springorna ut mellan dörrblad och karm runt om?
Jag tycker även det sur ut som om det inte finns någon fog mellan planet och tröskeln och då kan det åka in smuts och smågrus med tiden som lyfter tröskeln.
Det har aldrig varit något skydd under tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och fråga 2.
Jag gav mig ut nu och grovmätte glipor från utsidan och det skiljde visst ganska mycket.
Höger sida, dvs dörrhandtagssidan.
Längst upp går det inte in en dubbeltumstock och längst ner går den i med marginal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På gångjärnssidan utifrån är det tightare och skiljer inte lika mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag måste förtydliga att dörren har fungerat bra från installation till för ett litet tag sedan. Vi bytte flera dörrar samtidigt och endast denna som börjat strula. Denna dörr är ganska vindutsatt och man får hålla i den når det blåser ute annars blåser den upp.
Jag ska dubbelmäta hela karmen runtom imorgon och kolla om allt står i lod.1 123abc skrev:
Briljant! Tusen tack för tipset! Dörren har ju dessutom tre gångjärn vilket förenklar processen ytterligare.R Rooten48 skrev:Det ser ju ut som två centimeter? Jättemycket utrymme för en justering. Öppna dörren, lyft den en centimeter med en kofot eller ett spett, lägg några brädlappar under kanten. Obs: Lyft inte dörren så högt att den ramlar av gångjärnen.
När nu dörrbladet står där stadigt på brädbitarna så kan du lossa övre halvan av övre gångjärnet och lyfta bort det. Lägg dit en (eller två) gångjärnsbrickor (slitringar) på tappen och montera dit gångjärnshalvan igen. Gör sedan likadant med undre gångjärnshalvan. Sänk sedan ner dörrbladet igen. Nu kommer det att sitta lika mycket högre upp som brickan (brickorna) är tjocka.
Du kan med fördel smeta på en aning konsistensfett på brickorna innan de monteras, gärna på gångjärnstappen också. Kan vara en fördel om någon håller i dörrbladet medan du skruvar.
Jag ska följa upp och dubbelkolla att allt är rakt innan jag lägger dit en tjockare bricka.
Jobb, skolavslutning och massa grejer kom emellan men nu har jag varit ute och kontrollmätt lutningar.
Jag vill ändå någonstans tro att jag tillhör kategorin normalbegåvad men i det här fallet är jag otroligt trög, haha. Jag får inte ihop det logiska i lutningarna.
Dörrbladet är rakt, karmen diffar något, 1-2 millimeter i lutning från toppen till botten... Men lutningarna på karmen är åt höger (utifrån sett) och eftersom dörrbladet är rakt borde det ju bara mest luft upptill och minst luft nertill men i mitt fall är det ju tvärtom.
Ritar upp karmen i paint:
Så här ser det långa vattenpasset ut:
Jag tänker att jag vill dubbelkolla så jag inte behöver justera något innan jag ger mig på att höja dörren. Jag tänker att jag också gärna vill veta grundproblemet innan jag ger mig på att justera något och förvärrar allt 😁
Jag har försökt kolla på gångjärnen men helt omöjligt att mäta huruvida de är raka eller inte?
Det jag visuellt kunde se dock var att det understa av de tre gångjärnen stack ut. De två översta gångjärnen syntes distansbrickan tydligt och väl, i det understa gångjärnet kändes brickan "lite klämd".
Mellangångjärn till vänster och understa gångjärn till höger:
Kom gärna med tips på första åtgärder så testar jag det imorgon förmiddag.
Jag vill ändå någonstans tro att jag tillhör kategorin normalbegåvad men i det här fallet är jag otroligt trög, haha. Jag får inte ihop det logiska i lutningarna.
Dörrbladet är rakt, karmen diffar något, 1-2 millimeter i lutning från toppen till botten... Men lutningarna på karmen är åt höger (utifrån sett) och eftersom dörrbladet är rakt borde det ju bara mest luft upptill och minst luft nertill men i mitt fall är det ju tvärtom.
Ritar upp karmen i paint:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det långa vattenpasset ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att jag vill dubbelkolla så jag inte behöver justera något innan jag ger mig på att höja dörren. Jag tänker att jag också gärna vill veta grundproblemet innan jag ger mig på att justera något och förvärrar allt 😁
Jag har försökt kolla på gångjärnen men helt omöjligt att mäta huruvida de är raka eller inte?
Det jag visuellt kunde se dock var att det understa av de tre gångjärnen stack ut. De två översta gångjärnen syntes distansbrickan tydligt och väl, i det understa gångjärnet kändes brickan "lite klämd".
Mellangångjärn till vänster och understa gångjärn till höger:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom gärna med tips på första åtgärder så testar jag det imorgon förmiddag.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 888 inlägg
I all välmening: Just Do It 😇
Medlem
· Västra Götaland
· 2 888 inlägg
Det är bättre att komma igång än att aldrig komma till skott. Stäng datorn, släpp skrivbordet, gå och köp en karmnyckel, en gångjärnsbockare några slitringar och ordna dörren. Byggahus är fullt av folk som planerar till döden, de blir aldrig klara. Det viktigaste med allt är att börja. 👍
(även om du inte behöver något av dessa verktyg så kommer du i framtiden göra det)
(även om du inte behöver något av dessa verktyg så kommer du i framtiden göra det)
Sitter dom kvar? Jag har själv gjort så och ibland har dom lossnat. Men det var på en tung ståldörr som det inte gick att ta utI InsidersUnited skrev:Om du vill göra en fullösning så köper du 2 slitringar, klipper upp dem, böjer så att den får en öppning lika stor som tappens bredd. Sätt en kofot under dörrbladet, håll den uppe med tryck från foten så att du får in din ring på tappen. Antingen släpper du bara ner bladet och slitringen kommer att platta till sig självt eller så böjer du till det innan med en tång. Åtgång arbetstid: ca 9 minuter.
Vill du göra det ordentligt, ta av lite panel få av dörren och peta in justeringsbrickor på tapparna, då är dörrbladets tryck där det ska vara.
Du börjar inte hyvla på tröskeln. Det gör man inte.