Ytterdörren har nu, efter ca 1,5 år på plats börjat kärva. Den fastnar i botten om man måste ge den en lättare tackling så går den fint.

Bild på tröskeln avslöjar en del.
En dörrmatta på trätröskel ovanpå betonggolv utanför en entrédörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag dubbelkollade med vattenpass på karm och dörrblad och kom fram till att dörren måste höjas (båda var raka).

Det finns flera trådar som behandlar ämnet å detta eminenta forum men när jag väl skulle sätta igång och testa lite möts jag av ett totalt slutet system.
Inga justerskruvar i botten/toppen, inga justerskruvar i själva plattan. Inga öppna hål för brickor som jag såg i en annan tråd...

Någon som har tips?

Silverfärgad dörrgångjärn fastsatt med skruvar mot en gråmålad dörr och karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallhörn på struktur, skruvar, slitna ytor, närbild, konstruktionselement, inga personer, grå nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från utsida:
Metallisk dörrgångjärn på tråkig grå yta, närbild, rostfritt och slitet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lyft dörren så att du kan mäta tappen på gångjärnen,köp brickor och montera..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Lyft dörren så att du kan mäta tappen på gångjärnen,köp brickor och montera..
Jag kan tillägga att det ganska tight upptill.

Mätsticka mot en vit dörrkarm, mäter dörrs höjd vid gångjärn, arbetsrelaterad, måleriarbete, renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det inte går lyfta av utan att demontera känns det nästan lättare att slipa ner tröskeln?
 
  • Wow
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Om du vill göra en fullösning så köper du 2 slitringar, klipper upp dem, böjer så att den får en öppning lika stor som tappens bredd. Sätt en kofot under dörrbladet, håll den uppe med tryck från foten så att du får in din ring på tappen. Antingen släpper du bara ner bladet och slitringen kommer att platta till sig självt eller så böjer du till det innan med en tång. Åtgång arbetstid: ca 9 minuter.

Vill du göra det ordentligt, ta av lite panel få av dörren och peta in justeringsbrickor på tapparna, då är dörrbladets tryck där det ska vara.

Du börjar inte hyvla på tröskeln. Det gör man inte.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut att vara stor springa vid gångjärnet i bild och då kanske du behöver rikta gångjärnet så att dörren går bra.
Hur ser springorna ut mellan dörrblad och karm runt om?
Jag tycker även det sur ut som om det inte finns någon fog mellan planet och tröskeln och då kan det åka in smuts och smågrus med tiden som lyfter tröskeln.
 
klyv en bricka och lyftdörren och placera den.. mennar med klyva att skär bort en trekant så stor att går att placera den mot tappen

fullösning... om kommer åt gångjärnen kila dörren och ett hugg elr 2 med 1.5-2kg släggan
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Varför klippa sönder slitringen istället för att lossa ett gångjärn åt gången och lägga på en slitring?
Med en så pass ny dörr så tror jag mer på att kontrollera och eventuellt rikta gångjärnen eller justera karmen.
 
  • Gilla
  • Älska
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Gizmokvack Gizmokvack skrev:
Jag kan tillägga att det ganska tight upptill.

[bild]

Om det inte går lyfta av utan att demontera känns det nästan lättare att slipa ner tröskeln?
Det ser ju ut som två centimeter? Jättemycket utrymme för en justering. Öppna dörren, lyft den en centimeter med en kofot eller ett spett, lägg några brädlappar under kanten. Obs: Lyft inte dörren så högt att den ramlar av gångjärnen.

När nu dörrbladet står där stadigt på brädbitarna så kan du lossa övre halvan av övre gångjärnet och lyfta bort det. Lägg dit en (eller två) gångjärnsbrickor (slitringar) på tappen och montera dit gångjärnshalvan igen. Gör sedan likadant med undre gångjärnshalvan. Sänk sedan ner dörrbladet igen. Nu kommer det att sitta lika mycket högre upp som brickan (brickorna) är tjocka.

Du kan med fördel smeta på en aning konsistensfett på brickorna innan de monteras, gärna på gångjärnstappen också. Kan vara en fördel om någon håller i dörrbladet medan du skruvar.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Du börjar inte hyvla på tröskeln. Det gör man inte.
Haha, jag uppskattar verkligen tydligheten. Tack!

1 123abc skrev:
Jag tycker det ser ut att vara stor springa vid gångjärnet i bild och då kanske du behöver rikta gångjärnet så att dörren går bra.
Hur ser springorna ut mellan dörrblad och karm runt om?
Jag tycker även det sur ut som om det inte finns någon fog mellan planet och tröskeln och då kan det åka in smuts och smågrus med tiden som lyfter tröskeln.
Otroligt skarpsynt!
Det har aldrig varit något skydd under tröskeln.
Tröskel mellan två golvtyper, trä och kakel, närbild på golvövergång inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och fråga 2.
Jag gav mig ut nu och grovmätte glipor från utsidan och det skiljde visst ganska mycket.
Höger sida, dvs dörrhandtagssidan.
Längst upp går det inte in en dubbeltumstock och längst ner går den i med marginal.
Tunn bok klämd i ett smalt utrymme mellan hyllplan och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörröppning med en synlig tröskel, skugga på golvet, närbild, suddig bakgrund, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På gångjärnssidan utifrån är det tightare och skiljer inte lika mycket.

Garagedörrmekanism, rulle, spår, beslag, grå, perspektiv, vägg, skugga, konstruktion, detalj, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå dörrstängning, synligt guldspärrstift, skadad tröskel, närbild, inomhus, skuggor, färgkontraster, daggpunktsmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måste förtydliga att dörren har fungerat bra från installation till för ett litet tag sedan. Vi bytte flera dörrar samtidigt och endast denna som börjat strula. Denna dörr är ganska vindutsatt och man får hålla i den når det blåser ute annars blåser den upp.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Varför klippa sönder slitringen istället för att lossa ett gångjärn åt gången och lägga på en slitring?
Med en så pass ny dörr så tror jag mer på att kontrollera och eventuellt rikta gångjärnen eller justera karmen.
Jag ska dubbelmäta hela karmen runtom imorgon och kolla om allt står i lod.

R Rooten48 skrev:
Det ser ju ut som två centimeter? Jättemycket utrymme för en justering. Öppna dörren, lyft den en centimeter med en kofot eller ett spett, lägg några brädlappar under kanten. Obs: Lyft inte dörren så högt att den ramlar av gångjärnen.

När nu dörrbladet står där stadigt på brädbitarna så kan du lossa övre halvan av övre gångjärnet och lyfta bort det. Lägg dit en (eller två) gångjärnsbrickor (slitringar) på tappen och montera dit gångjärnshalvan igen. Gör sedan likadant med undre gångjärnshalvan. Sänk sedan ner dörrbladet igen. Nu kommer det att sitta lika mycket högre upp som brickan (brickorna) är tjocka.

Du kan med fördel smeta på en aning konsistensfett på brickorna innan de monteras, gärna på gångjärnstappen också. Kan vara en fördel om någon håller i dörrbladet medan du skruvar.
Briljant! Tusen tack för tipset! Dörren har ju dessutom tre gångjärn vilket förenklar processen ytterligare.
Jag ska följa upp och dubbelkolla att allt är rakt innan jag lägger dit en tjockare bricka.
 
Jobb, skolavslutning och massa grejer kom emellan men nu har jag varit ute och kontrollmätt lutningar.

Jag vill ändå någonstans tro att jag tillhör kategorin normalbegåvad men i det här fallet är jag otroligt trög, haha. Jag får inte ihop det logiska i lutningarna.
Dörrbladet är rakt, karmen diffar något, 1-2 millimeter i lutning från toppen till botten... Men lutningarna på karmen är åt höger (utifrån sett) och eftersom dörrbladet är rakt borde det ju bara mest luft upptill och minst luft nertill men i mitt fall är det ju tvärtom.
Ritar upp karmen i paint:
Schematisk bild av ett fönster eller dörr med angiven lutning på 1-2 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det långa vattenpasset ut:
Vattenpass i tre lägen på en gul dörr, märkta för karm och dörrblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker att jag vill dubbelkolla så jag inte behöver justera något innan jag ger mig på att höja dörren. Jag tänker att jag också gärna vill veta grundproblemet innan jag ger mig på att justera något och förvärrar allt 😁

Jag har försökt kolla på gångjärnen men helt omöjligt att mäta huruvida de är raka eller inte?
Det jag visuellt kunde se dock var att det understa av de tre gångjärnen stack ut. De två översta gångjärnen syntes distansbrickan tydligt och väl, i det understa gångjärnet kändes brickan "lite klämd".

Mellangångjärn till vänster och understa gångjärn till höger:
Dubbelsidig bild av metalldörrgångjärn, närbild, slitage och smuts, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom gärna med tips på första åtgärder så testar jag det imorgon förmiddag.
 
I all välmening: Just Do It 😇
 
I InsidersUnited skrev:
I all välmening: Just Do It 😇
Tolkar jag det som att karmen är tillräckligt rak och bara höj dörren så är problemet löst?
 
Det är bättre att komma igång än att aldrig komma till skott. Stäng datorn, släpp skrivbordet, gå och köp en karmnyckel, en gångjärnsbockare några slitringar och ordna dörren. Byggahus är fullt av folk som planerar till döden, de blir aldrig klara. Det viktigaste med allt är att börja. 👍

(även om du inte behöver något av dessa verktyg så kommer du i framtiden göra det)
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Om du vill göra en fullösning så köper du 2 slitringar, klipper upp dem, böjer så att den får en öppning lika stor som tappens bredd. Sätt en kofot under dörrbladet, håll den uppe med tryck från foten så att du får in din ring på tappen. Antingen släpper du bara ner bladet och slitringen kommer att platta till sig självt eller så böjer du till det innan med en tång. Åtgång arbetstid: ca 9 minuter.

Vill du göra det ordentligt, ta av lite panel få av dörren och peta in justeringsbrickor på tapparna, då är dörrbladets tryck där det ska vara.

Du börjar inte hyvla på tröskeln. Det gör man inte.
Sitter dom kvar? Jag har själv gjort så och ibland har dom lossnat. Men det var på en tung ståldörr som det inte gick att ta ut
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.