Vi har vad vi idag kallar för vedbod som står på platta. Tanken en gång i tiden var att inreda generationsboende där, men så långt hann vi aldrig. Yttermåttet är ungefär 5x10 meter. Plattan är oisolerad och takhöjden låg, så vi tänkte från början acceptera dryga 2m i takhöjd efter att vi lagt på lite isolering, istället för att bila och isolera plattan (som jag trodde var enda alternativet då).

Skulle man inte relativt enkelt kunna höja hela huset och på så vis få plats med mer isolering ovanpå plattan istället?

Använder man i så fall den befintliga syllen (träregel på syllpapp kanske?) och ställer på någon form av kantelement? Vad pallar man upp med?
 
Vore fint med lite bilder innan man ger råd.. Men den generella konsensusen synes vara att man isolerar plattor underifrån.
 
V Vardagsrum skrev:
Vore fint med lite bilder innan man ger råd.. Men den generella konsensusen synes vara att man isolerar plattor underifrån.
Fattar. Har nog ingen bild tillgänglig, och vet inte riktigt vad jag skulle ta bild på heller. Fasaden som helhet?

Jag tänker att det lär kunna vara mindre jobb att höja väggarna än att bila ut plattan och lägga i isolering. Är jag fel ute då?
 
En annan ide kan vara att lossa taket från väggen lyfta taket och sedan höja väggen med en ny bit vägg som läggs ovanpå befintlig vägg skruva sedan en 45x45 eller 45x70 i fullhöjd på insidan väggen om det behövs mera isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.