Vi har idag ett äldre hus (1930) med en kallvind om ca 70 kvm med ca 170 i höjd vid nock. Fasadtegel som fasad.

I samband med att vi håller på att ta in offerter för en vanlig takomläggning (papp, läkt, pannor etc) så har en ide om att börja utnyttja vinden börjat gro..
För att det ska vara värt att göra en trappa upp gäller att vi kan få till hyfsad takhöjd och möjlighet till 2 rum med ca 20 kvm golvyta per rum.

Enligt detaljplanen kan vi inte bygga på en till våning då vårt område tillåter 2 våningar max och vårt hus är enplans + källare där källaren tolkas som våning..tyvärr.
Då har vi kvar att försöka utnyttja vinden och maxa den utan att den övergår från vind till våning..
Det vi kan göra inom ramen för detaljplanen är att öka takvinkeln från nuv 25 till 30 grader samt höja vägglivet. Vägglivet får vara max 70 cm räknat från vindsbjälklaget till en punkt där yttervägg skär takets utsida...svårt att förklara. Men i praktiken innebär det att vi kan öka höja taket ca 50 cm genom att maxa vägglivet.

Så att höja väggliv och öka vinkeln till 30 grader ger oss ca 90 cm högre takhöjd vid nock.
Detta ska vara nog för att vi ska få till hyfsad yta däruppe.

Så till frågan. Jag vill veta vilka kostnadsposter som finns för att utföra denna höjning. Exkluderat matrial och jobb för själva takomläggningen eftersom det är en kostnad som vi ändå måste ta. Även exkluderat inredning och isolering. Dvs vinden ska efter höjningen vara en kallvind precis som idag. Tanken är att vi om ett par år ska ta tag i insidan med isolering och inredning osv.

De poster jag kommit och estimerat på hittills är:
- Takstolar 10st a 2000:- = 20000
- Uppregling väggliv = 30000
- Upptegling av fasad (50 cm runt om) = 60000
- Förlängning av murad skorsten = 10000
- Råspont till tak 90 kvm = 9000
- Bygglovsritningar = 6000
- Bygglov = 6000
- Kvalitetsansvarig (om det behövs) = 6000
- Hyra el köpa pressening = 5000
- Arbete 2 man a 150 timmar (300 tim) 250:- inkl rotavdrag = 75000

Summa: ca 230.000

Har jag missat någon viktig post och är det någon post som är helt fel estimerad?

Tacksam för all input :)
 
Puffar lite på denna.. :)

Ska alltså höja väggliv och ändra takvinkel..

De poster jag kommit och estimerat på hittills är:
- Takstolar 10st a 2000:- = 20000
- Uppregling väggliv = 30000
- Upptegling av fasad (50 cm runt om) = 60000
- Förlängning av murad skorsten = 10000
- Råspont till tak 90 kvm = 9000
- Fönster 2 st = 10000
- Bygglovsritningar = 6000
- Bygglov = 6000
- Kvalitetsansvarig (om det behövs) = 6000
- Hyra el köpa pressening = 5000
- Arbete 2 man a 150 timmar (300 tim) 250:- inkl rotavdrag = 75000

Summa: ca 240.000

Så, är jag ute och cyklar?

Mvh Roosen
 
C
Använder man inte takstolar där själva takstolen liksom höjer vägglivet?
 
Ja, det är möjligt, har själv funderat på om det går att beställa såna stolar, men har inte kollat upp det.
 
cheetah1 skrev:
Använder man inte takstolar där själva takstolen liksom höjer vägglivet?
Det måste det väl vara om man inte vill ha underramarna gående tvärs över i midjehöjd. Eller så får man ha ett ryggåstak.

Se den nedre varianten på denna sida, en förhöjd ramverkstakstol: http://www.hedins.se/index.php?sprakID=2&menyID=12&umenyID=506
 
Jag har ringt och hört mig för med hedins. Dom bekräftade att man kan beställa takstolar med förhöjt väggliv och utan underram. Jag vill heller inte ha den sk hanbjälken och han sa att det ska räcka att ha bara stödben på sidorna. Det är även så våra existerande takstolar ser ut.

Kostnad ca 12-1300 per stol.

Ser bra ut på den fronten mao :)
 
Varför bara 30 grader? 45 grader ger väldigt mkt mer boyta. Tänk på att ett tak i princip är 50 cm tjockt från innertak till papp och vinkar man upp det är det inte långt kvar till 70 cm. Föstår inte riktigt hur du ska kunna höja vägglivet 50 cm, med 30 graders vinkel blir det inte mer än max 15 cm kvar
 
Tack för synpunkten Dr. SiC. Jag hade inte räknat på att taktjockleken landar på 50 cm, men det kanske det blir om man ska ha tillräckligt med isolering.

Anledningen till 30 grader är planbestämmelserna..
Jag pratade med en bygglovshandläggare igår och hon tyckte att jag skulle försöka tänja på dessa regler i ansökan då det, som hon uttryckte det, finns lite "gummi" i reglerna..
Ganska kul att en bygglovshandläggare uppmanar till att utmana planbestämmelserna :)
Så min tanke utifrån det är att höja taklivet så pass mkt att det ger ca 50 cm i takhöjd vid yttervägg, mätt från golv till innertak. Det verkade på henne som att det är lättare att få igenom en sån utvidgning än att höja vinkeln. Kanske att jag kan satsa på kanske 32-34 grader.
 
Nja, höja mer än de tillåtna 70cm var iaf helt omöjligt här i gbg. Problemet är att det blir två våningar så fort man går det minsta över 70 cm, vilket aldrig kan räknas som mindre avvikelse. Det är ju ganska stor skillnad på 1 och 2 våningar jmf med 30 resp 35 graders taklutning tex. Takvinkel borde därför vara mer töjbart. Men å andra sidan är de rätt konstiga där på stadsbyggnadskontoret, dom resonerar inte alltid som vanliga människor...
 
Intressant! Ja vi får väl se vad de säger... Ang taktjockleken så var min förhoppning att det ska räcka med knappa 30 cm, enligt: 2 cm råspont, 4,5 cm luftspalt, 0,5 cm masonit, 20 cm isolering, 2 cm innertak. Men 20 cm isolering kanske är dumsnålt...
 
Roosen skrev:
Intressant! Ja vi får väl se vad de säger... Ang taktjockleken så var min förhoppning att det ska räcka med knappa 30 cm, enligt: 2 cm råspont, 4,5 cm luftspalt, 0,5 cm masonit, 20 cm isolering, 2 cm innertak. Men 20 cm isolering kanske är dumsnålt...
Tjockleken på isoleringen beror väl på takstolen, ex 220mm.
Men dumsnål är du inte, det finns säkert bättre energitjuvar att jaga än att öka tjockleken på isoleringen i ditt nya tak.
 
Jag har räknat på vad jag får för takhöjd om jag håller mig hyfsat inom gränsvärdena och ökar på isoleringen lite.
Med 70 cm höjt väggliv, 31 grader lutning och 40 cm taktjocklek får jag ca 275 i mitten och ca 3 meter i bredd med ståhöjd (> 180). Det tycker jag är helt OK. Sen tillkommer en ju en hel del golvyta < 180 cm som kan utnyttjas till sängar, förvaring, soffa etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.