Har precis köpt ett hus där badrummet är nygjort. Dock så har förra ägaren satt in en duschkabin istället för duschvägg, och med denna enbart satt ett avloppsuttag istället för en breddavlopp undertill. Detta gör att jag inte kan - utan att göra om hela badrummet - ha en fristående dusch där istället.

Min fundering var att man skulle höja upp golvet ca 1 dm + en liten kant på denna upphöjning. Fall mot väggen och vid väggen ha ett avlopp som går ned till det avloppsuttaget undertill. Sen kan jag själv välja om jag vill ha glasväggar eller bara ett draperi för att skydda resten av badrummet ifrån att bli sprayat.

Är det någon som gjort något liknande eller har några tankar om detta?

Anledningen till att jag inte vill ha duschkabin är att både jag och tjejen är långa människor, och det går ju inte att röra sig ordentligt i en duschkabin utan att skrapa hela kroppen mot glaset...

Tack för tankar!
 
Antagligen sitter vattenlåset i själva duschkabinen och jag tror de lägsta brunnarna med vattenlås är 9 cm. Ett bättre alternativ är nog då en väggnära brunn.
Det blir ju också lite konstigt med tätskiktet då det hamnar under ett gjutet block. Golvbrunnen lär du ju inte lyckas få dit enligt regelverket eftersom den ska ansluta mot tätskiktet men det kommer troligen att fungera...
 
Det låter lite som "en hemmabyggd duschkabin" vilket borde vara ok. Om det idag kommer vatten utanför din duschkabin, finns det någon brunn idag där det kan rinna undan?

Sen kanske man ska fundera på hur mycket belastning väggarna tål om du funderar på duschdörrar. Nu vet du ju inte riktigt var reglarna i väggen finns. Man kan inte heller använda expanderskruv (mollyplugg) i våtrum vad jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.