Hej alla,

Har ett kök från 30-talet(?) som jag tycker är rätt härligt, och därför vill fräscha och höja upp det till normal 90 cm standard.

Det kommer en snickare hit i början av nästa vecka och min fråga är därför vad ett rimligt pris kan tänkas vara? Kan så klart diffa på några lappar.

Jag förstår att det vore enklare att blåsa in ett nytt kök men det är i princip uteslutet, så jag är medveten om att det krävs någon med känsla...


Såg att här var en gräns på 100kb totalt... så här är bilderna (stora):

- Köket som skall höjas:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=619201052621Pe690

- Detalj under köksskåpet:
http://img710.imageshack.us/f/p1020025b.jpg/

- Detalj till vänster inuti skåpet:
http://img541.imageshack.us/i/p1020027l.jpg/


Så vad jag vill göra:
Höja bänken till 90 cm med ny sockel undertill + ny bänkskiva.
Skåpet med luckorna måste också höjas. Därför måste stora högerskåpet höjas ännu mer, alternativt göra något på toppen så det blir jämnt.

Ska även ha ett likadant skåp till med likadana detaljer etc. Har ett par extraluckor redan (se bild 1 th).

Det sista sen som inte är med på bild är att höja en del till, lika stor som underdelen (där diskhon etc finns) + en lite enkelt snickeri till en del på 30-40cm bredvid spisen.

Ingenting är borrat, allt är gjort med spik, så det kommer ta sin tid. En veckas arbete kan man nog räkna med(?) Allt är uppreglat, det finns inget bakstycke på skåpen.

Pris? Finns det någon duktig möbelsnickare i Mlamötrakten som vill lämna offert går det också bra.


Stort tack!
 
Redigerat:
Fint kök! Kan inget om priser men ...
Om du höjer sockeln så ska ju alla golvskåp rivar ut och ställas in på nytt - mycket jobb. Kanske enklare att låta sockeln vara som den är och i stället bygga på en extra bestiklåda ovan på varje golvskåp och på det sätt få upp höjden? ... bara en idee som du kan diskutera med snickaren.
gaia
 
Hej, och tack Gaia :)

Det vore klart underbart om jag slapp detta men tyvärr är avståndet mellan överskåpen och underskåpen/bänkskivan alldeles för litet som det är redan. Det är kanske ca 40 cm däremellan. Blir jobbigt att hacka en morot då när jag höjer ännu mer :)

Så tyvärr kommer det krävas att man monterar ner allting och sen upp med det igen...
Ett jävla jobb, men som du också tycker - det är ju ett jäkla fint kök...
 
Hej,

Du har verkligen ett jättefint kök och jag förstår att du vill ha kvar det.

Jag har själv varit med och rivit ut delar av ett liknande kök och ska jag vara ärlig tror jag det blir meckigt. De är platsbyggda med smidda (rejäla) spikar och ofta ganska många. Förutom att det är svårt att få ut dem på ett snyggt sätt så följer ofta ganska rejäla bitar av väggen med (om det är putsade väggar).

Det jag skulle rekomendera om du har möjlighet är att du själv gör grovjobbet, det vill säga tar loss allting från väggar och golv och sedan låter snickaren bygga upp det som du vill ha det igen. Men det kanske inte är något du har lust att göra.

Annars kanske du kan plocka bort glasdörrarna från skåpet och helt enkelt låta snickaren såga bort skåpet, göra som gaia föreslår och lägga en extra rad lådor och höja bänken och sedan bygga ett nytt skåp högre upp och sätta tillbaka dörrarna på det nya skåpet...

Svårt svårt... Hoppas det löser sig!
 
AXS
En tanke är att ta spara själva luckorna och de saker med detaljer och sen bygga upp det andra med nya skivor. Självklart med så likt material som möjligt, som det var innan.

Dyrare material men billigare arbetskostnad. Då kan du få det precis som du vill men ändå spara charmen från det gamla.
 
sLipad skrev:
Så tyvärr kommer det krävas att man monterar ner allting och sen upp med det igen...
Ett jävla jobb, men som du också tycker - det är ju ett jäkla fint kök...
Ju, överskåpen ska man ju lyfta till rätt nivå ,
jag tipsade bara om hur höja golvskåpen ... men golv- och väggskåpen kanske hänger samman så det inte går?
gaia
 
gaia:

Ja okej du menar för att slippa en ny sockel? Jo det vore ju iofs ett alternativ absolut. Tack för tipset!

Tänkte eventuellt lägga in en (lika lång som bänkskivan) stor skärbräda istället som är utdragbar, som en förlängning och som ger mer arbetsyta... Kan det vara cool kanske? :)
Sen tänkte jag flytta ut befintlig sockel för att undvika det där dammsamlar området undertill, men ja vi får se vad snickarn säger...

Sen i samband med att sockel undertill höjs så måste skåpen ovanför höjas, och då måste även stora skåpet (till vänster) höjas för att det ska bli rätt med kröningslisten högst upp.


zeus_axel
Ja det är ju klart en möjlighet, tål att tänka på, och det behöver ju inte bli dyrare eftersom rivning går snabbare än att montera ner. Hoppas snickaren är ärlig nog och kan ha en vettig åsikt om det...

Mig kvittar det hur det görs egentligen, vill mest ha det så billigt och bra som möjligt...




Anhyan
Du och zeus_axel är lite inne på samma sak, och det kanske inte är så dumt...
Tack för ditt svar!
Det du nämner med väggar som lossnar låter ju klart otrevligt och den risken kan nog finnas. Det som låter trevligt däremot är ju att jag kanske själv kan montera ner köket. I alla fall underdelen.
Jag har nästan tummen mitt i handen, men montera ner det ska man väl kunna göra någorlunda...

Jag förstod dock inte hur det skulle spara mina väggar? Eller det var två separata tips så att säga? :)



Till alla

Någon som vet vad en snickare/möbelsnickare brukar ta per timme? Någon som vågar gissa på ett cirkapris? Minimum eller maximum?

Tack.d^_^b
 
Hej igen,

Ja, det var egentligen två olika tips. Mest för att spara pengar. Onödigt att betala någon för att riva om man kan göra det själv. Väggarna kommer det troligen blir skador på, men för det mesta kan man laga med cementputs som du köper på närmaste byggvaruhus. Det är som att spackla ungefär fast "grövre". Ska du ändå upp med skåp på väggen så gör det ju inte så mycket om det inte är 100 % jämnt.

VVS.are och elektriker tar runt 400-500 kronor per timme exklusive moms, men jag vet inte om byggare har samma prisklass...

Lycka till! Posta gärna bilder när det är klart!
 
AXS
Och så ROT-avdrag!
 
Hej jag kan med största sanolikhet säga att det är fastspikat med klippspik. Och dina väggar är puts på
förmodligen tegel på en del äldre så kan det vara brädvägg som är putsad med vass som förstärkning.

Och när du bryter bort allt som är fastspikat så där varje spik har suttit så kommer sjok stora som din handflata av puts lossna och dom sparade inte på spiken. Lite överdrivet men räkna med att mycket puts kommer att lossna.

Det biligaste är nog att låta underskåpen stå kvar och höja med skärbräda, passbit tror inte att en låda får plats. Men det alternativet brukar inte alltid bli så snyggt.

Snyggast blir att höja med en sockel och för arbets ergonomi så är det skönt när sockeln är indragen en bit under skåpen. Men inte riktigt tidstypiskt.

Angående att riva ett tips är att använda en tiger såg och försöka att såga av spiken mellan putsen och skåpet.

I stället för att ta bort hela överskåpen för höja dom måste du så kan du såga bort så mycket som behövs undertill på skåpet och såga bort mellan biten upptill och montera en ny skåpsbotten och förlänga sidorna och ny överdel och topp. Har själv gjort så vid några tillfälen. Tror att det kan vara det biligaste alternativet. För som sagt det blir väldigt mycket jobb att ta ner ett sådant kök helt för dom sabla klippspiken sitter som bara den och trät är väldigt sprött. Krävs mycket tid efter som det skall vara helt det blir inte så lätt och sedan montera det igen plus att du måste först laga alla hål.

Har själv jobbat med att montera och renovera kök i innerstan (stockholm) flera år och har rivit ett antal sådana kök. Vilket för mig många gånger är oförståligt.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.