Hej!

Vår trädgård sluttar i ena änden ned mot en väg från vilken det är full insyn in i vår trädgård. Vägen fortsätter sedan att slutta bort från tomten och därför skulle en "liten" höjning av tomten mellan 0.5-1 meter i kombination med en gärsgård eller häck ge insynskydd.

Problemet är bara att den sluttande delen av tomten är 13*15 meter och med en succesiv höjning med 1 meter på det lägsta stället behöver vi omkring 100m3 jord. 8)

Är det någon som gjort något liknande? Hur gjorde ni?
Trädgården är stor så därför funderar vi på en slänt i slutet av upphöjningen istället för en stödmur?!
Vart kan man få tag på jord/fyllnadsmaterial till en hyfsat penning?

Tacksam för alla förslag och idéer till vårt galna projekt!
/Linda
 
Hej Linda

är ditt utfyllnadsprojekt galet då är jag övermogen för hispan sen länge. Det första jag tänkte när jag såg ditt inlägg var: vilken liten utfyllnad!

Jag har en 2000 kvadrats tomt som lutade ca 7-10 meter diagonalt och den är på god väg att bli plan på stora delar av ytan. Jag har säkert flyttat/fått/köpt 1000 kubikmeter fyllning hittills. Behöver nog ett par hundra till innan det är klart.

Det är inga problem att fylla upp din sänka. Det räcker bra med ca 15 cm jord om du planerar att ha ytan som gräsmatta. Under jorden så kan du ha sand eller lerblandade massor även med sten i så länge stenarna inte blir för stora. Tanken är att de ska gå att gräva upp om ni vill ha ned en buske eller ett träd tex.

Tänk bara på hur det blir med avrinningen. Leder sänkan undan vatten idag så kan det bli lite blötare längre upp om ni fyller i sänkan

Massor kan man få tag i på många sätt. Billigast brukar att vara att prata med lokala maskinförare/åkare och tala om för dem att de får tippa hos er om de får massor över, det kan dock dröja innan det blir nått lämpligt. Beroende på vart ni bor kan det vara värt att sätta upp ett anslag vid vägen också. Detta forum brukar också vara en bra plats att tala om att man vill ha massor. Lämpligast då i delen grund och markarbeten.

Något dyrare är att sätta in en annons men det kan vara effektivt.

Nästa steg i trappan är att ringa runt till grusföretagen men de brukar kunna ta ganska bra betalt.

Visst kan du slänta av det om du vill det. Nackdelen med slänter är att de ska klippas på ett sätt eller annat. Som jag förstår det så vill du ha en ganska brant slänt som markerar gränsen till er tomt. Gör då slänten tex 1 meter bred så att den lutar rejält. Den kommer att ligga still så fort det börjar växa lite men lutningen avskräcker från spring den vägen.

Lycka till och fråga på om du känner dig osäker
 
Å är det en liten utfyllnad... :) Jag tyckte att 100m3 lät jättemycket, vad skönt att få höra din åsikt. Det avgör saken då ska trädgården höjas redan nu i höst!

Hur brukar man göra? Är det bäst att "skala" av den matjord och gräsmatta som finns där idag, fylla ut och sedan lägga tillbaka matjorden?

Större delen kommer att vara gräsmatta med lite små buskar, men jag vill gärna ha en odlingsplätt också, hur mycket matjord behövs där, vad för matjord ska det vara?

Tack på förhand!
/Linda
 
100 kubik är inte mycket. Vi håller på att anlägga vår tomt just nu och lågt räknat är vårt totala fyllnadsbehov 2500 kubik.

I kanterna av det fyllda materialet kan du lägga större stenar som mothåll, alternativt satsa på att mura stöd eller kanske investera i L-element. Vad du väljer beror på vilket utseende du eftersöker. En sak är iaf säker, du behöver något som håller emot.
 
Vi kontaktade banverket som bygger ut spåren i närheten, de tippar gladeligen hos oss eftersom det blir närmare än deras tänkta dumpställe ;D
 

Visst kan du återanvända den befintliga jorden om du vill men det är en del jobb att skala av den, antingen tar det tid om ni gör det för hand eller också kostar det om en maskin ska göra det, Detta måste vägas mot vad ny jord kostar och hur bra den befintliga jorden är.

Jag är bortskämd när det gäller jorden, jag köper lokalt av en bonde så jag ringer bara och säger ett lass jord. Skulle tippa på att jag har kärrat ut mer än hundra m3 jord på den här tomten.

i landet vill jag ha ett 30-40 cm tjockt lager

Som jag sa tidigare en uppfyllnad på max en meter behöver inget stöd utan det är bara att packa kanten så ligger det still på egen hand. Högsta kanten här är fem meter just nu och den ligger still på egen hand. Den kanten är helt enkelt skapad genom att vi har tippat massor och de får forma sig självt.

Däremot är det ju snyggare med en mur eller dylikt. L-element köper man inte utan de gör man själv. Köpta är snordyra milt sagt. 1 meter höga kostade i fjol ca 1000 kr metern. Hembyggda hamnar på 2-400 kr metern
 
Hej Linda!

Vi har väldigt fin utfyllnadsjord som du kan få, frågan är bara, vart bygger ni? Ring mig på 070-7401885.
/Linda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.