Från husets långsida ner till grannens tomt är det ca 12 m och höjdskillnaden är ca 2m. För att få tomten någorlunda plan skulle vi behöva höja markytan vid tomtgränsen med helst ca 2 m och dessutom sätta upp ett staket. Grannen har dessutom en väg ut till gatan som går längs kortsidan av huset. Jag antar att det krävs bygglov? Tomten lutar även ner mot hans väg.
 
Redigerat:
Läste precis att jag behöver kolla på marklov, inte bygglov.
 
Men du måste väl ha mur vid tomtgränsen? Då blir det också bygglov.
 
Jag förstår inte alls den besatthet av helt plana tomter som verkar råda. Att göra plant för huset är ju en sak men att hålla på och höja hela tomterna är en annan sak. Vi har en nästan 3 meter hög slänt mitt på tomten. Hur kul som helst för vår dotter att springa, rulla och åka bil i på sommaren och perfekt för pulka och skidor på vintern. Växte upp med en plan tomt där min pappa stod och handskottade upp en liten kulle som vi kunde ha att leka på.

Fundera över hur det skulle vara med en platå på toppen och en på botten (man behöver ju plana ytor också) och en rolig backe på mitten istället.
 
byggankan skrev:
Jag förstår inte alls den besatthet av helt plana tomter som verkar råda. Att göra plant för huset är ju en sak men att hålla på och höja hela tomterna är en annan sak. Vi har en nästan 3 meter hög slänt mitt på tomten. Hur kul som helst för vår dotter att springa, rulla och åka bil i på sommaren och perfekt för pulka och skidor på vintern. Växte upp med en plan tomt där min pappa stod och handskottade upp en liten kulle som vi kunde ha att leka på.

Fundera över hur det skulle vara med en platå på toppen och en på botten (man behöver ju plana ytor också) och en rolig backe på mitten istället.
Beror lite på vad man har för sammansättning i marken, har en hel del lera på min tomt som för de flesta i Skåne och har man inte plan tomt så blir det riktigt jobbigt... med stora vattenpölar som aldrig torkar och lervälling.
 
Jaså det är muren jag behöver bygglov till.

byggankan skrev:
Jag förstår inte alls den besatthet av helt plana tomter som verkar råda. Att göra plant för huset är ju en sak men att hålla på och höja hela tomterna är en annan sak. Vi har en nästan 3 meter hög slänt mitt på tomten. Hur kul som helst för vår dotter att springa, rulla och åka bil i på sommaren och perfekt för pulka och skidor på vintern.
.

Min dotter nöjer sig inte med ett par meter slänt, det är stora skidbacken med lift som gäller för henne. Slänten är inte tillräckligt rolig för mountainbike heller. De växer snabbt de små liven. Jag vil ha en plan tomt för att kunna spela badminton och ha en uteplats, och gärna kunna ligga plant och sola, men också för att slippa stirra ner på grannens hus.
 
Har du diskuterat projektet med grannen?

För att få bygglov för stödmuren så kommer du att ha fördel om grannen också gillar planen.

Men det är inte självklart att grannen blir så glad över en 2 m mur att titta på.
 
pillan71 skrev:
Jaså det är muren jag behöver bygglov till.

.

Min dotter nöjer sig inte med ett par meter slänt, det är stora skidbacken med lift som gäller för henne. Slänten är inte tillräckligt rolig för mountainbike heller. De växer snabbt de små liven. Jag vil ha en plan tomt för att kunna spela badminton och ha en uteplats, och gärna kunna ligga plant och sola, men också för att slippa stirra ner på grannens hus.
När man blir större så kan man bygga rails att åka på :) behövs ingen stor fallhöjd och ger mycket kul. Jag släpade ut en gammal byrå som jag la på högkant i vår lilla backe som jag hoppade upp och snurrade på.
 
Som redan nämnts, du behöver marklov för att förändra markhöjderna såpass mycket, och bygglov för en så hög mur/stödmur. I ett sånt bygglov ingår då också marklovet. Du måste anlägga slänt/mur helt inom din egen tomt, och du måste se till att ta hand om den vattenavrinning som dina förändringar ger upphov till om de riskerar att påverka tomter "nedanför".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.