Jordhög intill grå träpanel på garage som markerar var tomten sluttar ner mot byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grannens garage ligger med ena väggen precis på tomtgränsen. Min tomt sluttar ner ganska mycket mot hans garage och jag skulle vilja fylla upp där för att jämna ut tomten. Jag kan förstås inte fylla ända mot hans panel men vilka alternativ har jag? Jag har funderat på ett L-stativ med ett par cm mellanrum mellan den och hans vägg, är det tillåtet?
Totalt ska det höjas ca 40 cm vara det skulle vara ca 30cm som är i höjd med hans panel.
Någon som vet vad man får/inte får göra eller har några tips?
 
Det vore hövligt att fråga grannen hur mycket plats han vill ha för målning och underhåll och byte av panel.
 
Ett par centimeter ifrån är för lite, grannen måste ha möjlighet att underhålla sin fasad! Dvs kunna måla och byta panelen. En halvmeter ifrån måste du iallafall ha.
 
Nästan vilken lösning som helst blir lite krystad. Även om man lämnar 50 cm, som borde räcka för framtida underhåll. Så blir det en oanvändbar remsa mark, som typiskt samlar upp kvarterets löv osv.

En bättre men kanske omständigqare lösning skulle ju vara om man kan bygga upp en mur i garageväggen. Om du kan få med dig grannen på planen, så kan man stämpa upp väggen, kapa bort nedersta 50 - 70 cm. Mura upp, och fuktskydda, dränera osv under.

Det blir lite mer snickeriarbeten, men du slipper grundlägga din mur, L-stöd är dyra. Och slutresultatet blir snyggare och bättre.
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.