Ser ju ut på bilden som temperaturvredet sitter på ''vårtan'' ovanför blandningsventilen/vattenkopplingarna. Vad står den inställd på idag? Minvärde på temp i varmvattenberedare är ju 70gr har jag för mig, detta för att undvika legionella och andra otrevligheter.
 
Vill minnas att den inte har en graderad skalning... Hittar inte instruktionen heller.
Vet inte hur man resonerar kring en sådan tömning av beredaren som ett bad innebär men nu är inte ens tre fjärdedelar fyllt innan det kommer kallvatten ur kranen och om jag läser rätt så är badkaret bara på 165 liter. Det är ju knappast 70-gradigt vatten man fyller på med, men om beredaren fylls på med kallvatten samtidigt så kanske det påverkar tapptemperaturen i slutet?
Men en höjning till säg 75-80 grader borde väl i så fall lösa problemet? Med den möjliga bieffekten att jag får ekonomiska problem istället :)
 
Nja några ekonomiska problem tror jag inte en höjning av tempen ger, om ni inte börjar bada flera gånger om dagen:)
Testa och höj tempvredet ett snäpp om det går.
 
Hittade ett dokument där det står att fabriksinställning är 60 grader och att maxtemp är 80 grader. Det finns en god bit kvar på vredet innan det tar stopp så marginal verkar ju finnas.
 
Vredet är alltså helt steglöst och ograderat, endast en markering med en rundad linje som blir bredare ju varmare det blir. Men jag drar på lite till och tar ett bad imorgon :)
 
  • Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
Nyfiken på hur det gick med badandet, blev det varmbad eller:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.