Hej!

I en samlingslokal har vi problem med att entrén är kall på vintern. Grundorsaken är dåligt U-värde på glaspartierna, men det kostar för mycket att byta. Min tanke är att ha bara grundvärme i normalfallet men att kunna ösa på med värme inför olika samlingar så att det är varmt när besökarna kommer. Idag finns det radiatorvatten fram och en Carrier fläktradiator. Problemet är att tilloppet är så pass kallt att det inte blir särskilt bra värme ut från den och att öka värmen där ligget utanför vår kontroll. En tanke är att sätta upp elfläktar som timerstyrs (och vid behov över Internet), men det blir fult och skrymmande.

Min tanke är därför att på ett eller annat sätt spetsa värmen till fläktradiatorn "lokalt" med el så att det inkommande radiatorvattnet värms från kanske 40 grader till 70 som radiatorn ska tåla. Finns det lösningar för det? Jag har pratat med en tillverkare av genomströmningsvärmare (inline-värmare), men jag fick ett nedslående besked:

"En genomströmningsvärmare passar väldigt dåligt. Värmaren måste ha rent vatten, den är konstruerad för dricksvatten och dessutom arbetar den med små flöden."

Finns det ingen annan lösning? Jag kan gömma en ganska stor pryl i källaren där rören kommer ifrån om det behövs och el fram är inga problem. Fördelen med en sådan lösning är att det blir diskret och kan timerstyras så att driften blir blllig.

/Fredrik
 
Elpanna med egen tank?

Hur värms lokalerna?
 
Uppvärmningen sker med fjärrvärme. Kanske en elpanna skulle fungera, men det känns dyrt med t.ex. Nibe EVC 13 för 13 360 kr/st. Finns det alternativ som är mer prisvärda (begagnat kan ju vara ett alternativ)?

Jag skulle ju vilja koppla det så att fjärrvärmen används i normalfallet och spetsen bara går på vid behov (extern styrning), men det är väl "bara" att koppla in pannan i serie med den vanliga kretsen och se till så att radiatorfläkten går för fullt så att värmen hamnar där den ska, eller?

Den externa styrningen är inget problem, det fixar jag, men hur det kan kopplas på ett fungerande och (åtminstone semi-)seriöst sätt mot radiatorkretsen är inte min starka sida.
 
Värmebaronen är väl ganska stora när det gäller elpannor.
Kollat med dem, om de har något förslag på lösning?
 
Sagt och gjort:

K-060 behållare för elpatron + elpatron VB 9003FL blev rekommendationen. Vi kan då fjärrstyra elpatronen med en slutande kontakt för att aktivera patronen vid behov. Den har inbyggd termostat och överhettningsskydd vilket ger en säker och godkänd lösning - perfekt, tack för tipset!

/Fredrik
 
Så en egen elpanna för att värma entrén?? Känns ju smidigt, not! Finns ju entrévärmare med el, som även har ganska hög fläkthastighet, och bildar "luftsluss"
 
Fjärrvärme brukar väl kunna ge bra framtemperatur. Om lokalerna värms med fjärrvärme så är det väl frågan om vattenburen värme till radiatorer i lokalen? Då är frågan om framtemperaturen är lika dålig där, som vid Carrier-fläkten.
Var är det för temperatur på framvattnet till radiatorerna i lokalen(alltså ej entrén)?
Och vad är det för temperatur på framvattnet till Carrier fläktradiatorn?
Det borde väl vara samma? Framvattnet kommer väl från samma värmeväxlare?
det kan tänkas att framvattentremperaturen styr beroende på utetemperaturen. Alltså på vintern högre och vår och höst lägre, allt enlig värmebehovet i lokalen.
Det kanske går att ändra den framtemperaturen, viss tid innan, ni kommer till lokalen, alltså öka den.

Om det inte är samma framvattentemperatur, så kanske framvattenrörledningen till Carrier-fläktenkan var delvis igensatt, eller luft ha samlat sig där. Kanske skall luftas? Det kan vara så enkelt.
 
Redigerat:
Husqvarna220Ac: Ja, i detta fall tror jag att en dold behållare för en 6 eller 9 kW elpatron som jag lätt kan timer- och fjärrstyra blir en både mer estetisk och billigare lösning, även inräknat montage. Vi har utrymme för behållaren som är en halvmeter lång och cirka 15 cm i diameter och elmatning går lätt att ordna. Fördelen här blir ju att vi inte behöver ändra något alls i själva entrén, En värmeridå är dyr och låter mycket. Vanliga värmefläktar är inte heller tysta.

Arnodt: Ja, radiatorvärmen är behovsstyrd och temperaturen varierar alltså i princip med utomhustemperaturen. Eftersom ett flertal radiatorer ligger på samma krets blir effekten av att höja den framledningens temp att även andra delar av lokalerna blir varmare, vilket inte är lämpligt. Jag har kollat flödet med enkla medel och har ingen anledning att tro att något är igensatt. Däremot är ledningarna långa och går långa sträckor i plattan och det kan så klart vara så att en del av värmen försvinner där.

Min enda oro är om höjningen i temperatur på denna radiator ger för hög returtemperatur till systemet. Å andra sidan ligger fler radiatorer på samma krets och deras retur kommer ju att blandas med denna så förhoppningsvis får jag inte den effekten. Om detta blir verklighet kommer jag att trimma flödet genom Frico-radiatorn (nästan exakt lik vår Carrier, men tydligen en Frico trots allt) så att jag får ut så mycket värme som möjligt, vilket blir en balans mellan att få tillräckligt hög genomströmning genom värmaren för att den ska kunna gå så mycket som möjligt och att ändå ha tillräckligt låg genomströmning genom radiatorn för att den ska hinna "blåsa bort" värmen och ge en rimligt låg returtemperatur.

Tack för alla synpunkter!
 
Jo men om du värmer med en 9kw elpatron, då måste ju även radiatorn kunna lämna 9kw till rummet, det låter som en väldigt biffig radiator som skall klara det. Annars är ju risken stor att större delen av effekten bara går ut som uppvärmt returvatten.
 
Precis som hempularen skriver så finns risken för varm retur, och det är inte bra i ett fjärrvärmesystem. Där strävar man efter att ha så kall retur som möjligt. Speciellt om man har flödestaxa.
Jag skulle helt klart sett över flöden och temperatur i det befintliga systemet. Eventuellt kanske komplettera med en fläktkonvektor till om den befintliga är för liten.

Fjärrvärmeleverantörerna brukar ogilla att man kopplar in någon värmekälla i serie med växlaren. Det brukar ibland stå i det finstilta i avtalet, att det inte är tillåtet.
 
Ska du använda elpanna, så kör entréfläktarna som eget system, med egen styrning..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Ska du använda elpanna, så kör entréfläktarna som eget system, med egen styrning..
Vi har diskuterat att köra det som ett isolerat system, så det kan sluta i det. Fläktradiatorn är en Frico PCW532S som ska klara att skjuta ut 9 kW, men beroende på vilken tempförlust man kan få i radiatorn (vilket ju beror på flödet, fläkthastighet och rumstemp bl.a.) så är 6 kW mer realistiskt:

"Max värmeeffekt [vid in-/ut-temp] 55/44 °C, luft +20°C 6.27 kW"

Då radiatorn inte har fläkten igång sjunker vattentempen bara några grader, men med full fläkt har jag rumstemp på utgången i stort sett, dock med nuvarande relativt låga intemp. Radiatorn ska enligt databladet tåla 85 grader intemp, så det borde gå att få hyfsad värme, även om det kanske krävs en separat cirkulationspump i ett eget system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.